Test: Capelli Tempest 1000 WA

Råeste båten på sjøen

Vi kjørte så hardt vi kunne, men vi måtte gi oss lenge før Capelli Tempest 1000 WA.

Sist oppdatert

Det er 3. juni. Utsikten fra den ti meter lange Capelli Tempest 1000 WA jeg putrer sakte gjennom Vrengen-sundet mellom Nøtterøy og Tjøme med, forteller at båtsesongen er i gang.

Pengesterke folk med sans for gromme båter har gjort området rundt Tjøme til hjemmebane for de raske pong tong-båtene, og Capelli-forhandleren i Tønsberg har visst nok solgt et tosifret antall Tempest 900 bare de de siste par årene.

Selv om sommersesongen ikke er helt i gang har vi alt sett flere tøffe rib'er siden vi plukket opp båten på marinaen i Tønsberg. Vi vinket akkurat vennlig hei til en med langt blikk i en Tempest 900 på vei gjennom sundet.

Det er fin dag på sjøen, og vi har allerede luftet oss i bølgene midtfjords på vei ned fra Oslo i en mindre, men veldig sjødyktig Yamarin Cross 63 BR. Derfor gleder vi oss til å komme ut på utsiden og teste hva Capelli'n er god for. Men først en tur rundt Tjøme.

Gigantisk båt på nesten ti meter

Sjokket som traff meg da jeg så båten ligge til kai i Tønsberg er tydelig like stort for folk flest. Lange blikk kler nærmest av Capelli'n fra hekk til baug. Folk følger nemlig lyden, og den kommer fra akterspeilet der to hissige 300-hesterne fra Suzuki, som selv på tomgang får blodet til å bruse, er montert.

Capelli Tempest 1000 er en stor båt med sine 9,6 meter i lengden, 3,3 meter i bredden og med en vekt på 2500 kg. Grunnen til den forholdsvis høye vekten er at dette er en fullt innredet båt, ikke et tomt skrog med styrekonsoll, seter og pong tonger som de mindre rib'ene.

Tempest 1000 er mer enn det, dette er en båt man fint kan tilbringe både en helg og kanskje en uke i. Alle fasiliteter er hvert fall på plass. Går man inn skyvedøren og ned trappen til venstre for styrekonsollen kommer en god kabin til syne, der både toalettrom, sittegruppe/dobbeltseng og et lite pantry er å finne.

BADER I SOLA: Det store soldekket i baugen er stedet å oppholde seg på varme dager.
BADER I SOLA: Det store soldekket i baugen er stedet å oppholde seg på varme dager. Foto: FOTO: Petter Handeland

Passer best på solskinnsdager

Tekniske data: Capelli Tempest 1000 WA m/2x300 Suzuki

  • Lengde: 9,60 m
  • Bredde: 3,30 m
  • Vekt: 2500 kg
  • Personer: 18
  • Motor: 2x300 Suzuki
  • Bensintank: 500 liter
  • CE-godkjenning: B
  • Pris: 1.349.000 kr inkl. vinsj, flexiteek, stereoanlegg, kjøleskap, el-toalett
  • Mer info: www.erling-sande.no

Etter forholdene er dette en stor og fin kabin, men Tempest 1000 er en båt for dager der sola henger høyt på himmelen.

Som WA-navnet antyder er dette en walk around, der passasjen fram til soldekket er best på babord side. Fram dit er det solide rustfrie rekker man kan holde tak i, og i front av styrekonsollen er en liten benk hvor to personer kan sitte i kjøreretningen.

To personer sitter eller står også fint ved førerplassen, som har god sidestøtte og er godt i le av vindskjermen i tonet glass. Setene er faste, men fremstår akkurat som resten av båten i veldig god kvalitet. Byggekvaliteten virker for øvrig like god som materialene som er brukt, og alt i alt får vi en veldig påkostet følelse.

Helt akter under bøylen er en U-formet sittegruppe med plass til seks personer ved bordet. Om nødvendig kan folk også sitte på pong tongene, noe som er litt av grunnen til at Tempest 1000 er godkjent for hele 18 personer.

I bøylen sitter også integrerte høytalere (stereo er ekstrautstyr), som er med på å øke komforten for folk om bord.

Har et enormt drag

FULL KONTROLL: Fører har god kontroll og god oversikt bak styrekonsollen hvor man står lunt bak den tonede vindskjermen.
FULL KONTROLL: Fører har god kontroll og god oversikt bak styrekonsollen hvor man står lunt bak den tonede vindskjermen. Foto: Foto: Petter Handeland

Akterenden er, tross de store motorene, stedet for de badelystne. Det er nemlig godt med plass på hver sin side av kraftpakkene, og badetrapp på babord side.

Men nok om komfort, over til det som virkelig gjelder. Sjøegenskaper og ytelser!

I det vi runder de ytterste skjærene og begir oss ut mot åpent hav smeller vi til. Eller mer korrekt; motorene smeller til. Et lite dytt på den elektroniske gasspaken gir et hestespark i ryggen i retur, og et motorvræl vi knapt har hørt maken til!

De to og et halvt tonnene skytes ut av vannet, og før du aner ord av det lyser femtitallet mot deg på hastighetsmåleren.

Bomtur

Vinden kommer sydfra med en hastighet på 7-8 sekundmeter inn fjorden og drar med seg en liten meter sjø. Tipper vi. Sjø er tydeligvis noe det skal være mye av for å merke noe særlig som helst. Capelli'n durer over bølgene som et godstog, og er nesten kjedelig god under disse forholdene.

HEFTIGE YTELSER: De to 300-hesterne låter sinnsykt og sparker den store båten av gårde.
HEFTIGE YTELSER: De to 300-hesterne låter sinnsykt og sparker den store båten av gårde. Foto: Foto: Thomas Sørlie

Vi søker derfor lengre ut i fjorden, nesten over til østsiden der danskebåten passerer. Endelig skal vi få luft under kjølen, endelig skal vi får se hva denne sofistikerte bølla duger til.

Trodde vi. Men nei, 40 knop rett i bølgeveggen er langt innenfor grensa for hva den tåler. Luft under kjølen er det dårlig med, det samme gjelder økt hjerterytme og pumpende adrenalin. Tut tut, her kommer toget!

Dessverre er det ikke mer å hente, marsjen langs utsiden av Tjøme og Nøtterøy tilbake til Tønsberg blir mer ren show off enn test. Vi har rett og slett ikke mer å gi, men det har definitivt båten.

Les også:

Se Rimi-Hagens nye yacht

Dette må du huske når du setter ut båten

Fulltreffer for familien

Denne saken ble første gang publisert 17/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også