Test: Pioner 15

Stødigheten selv

Pluss ikon
BRED OG ROMSLIG: Pioner 15 er bred og har god plass og meget god stabilitet. Også tåler mykplasten mye slitasje.
BRED OG ROMSLIG: Pioner 15 er bred og har god plass og meget god stabilitet. Også tåler mykplasten mye slitasje. Foto: Handeland, Petter
Sist oppdatert

Pioner har lang tradisjon med å bygge småbåter. Den typiske poiner-jolla har vært på markedet i årevis. Men hva er det som har gjort disse mykplast-småbåtene så populære?

Det er ikke vanskelig å forstå. Man skjønner det allerede når man setter det første beinet om bord. Stabiliteten. Den krenger knapt, selv med en voksen stående godt ut mot rekka. Men det er ikke alt. Mykplastbåtene er kjent for å tåle "alt". Noe som nesten stemmer. De tåler hvertfall mange år med tøff bruk, og egner seg sånn sett veldig godt til fiske - måtte det være med stang, teiner eller garn.

Pioner 15 er veldig lik lillebror på 13 fot, men det er utrolig hvor mye to fot utgjør på disse småbåtene. En ting er den drøye halvmeteren båten vokser i lengden, men det er bredden som gir båtbrukeren mest valuta. Med god bredde øker også muligheten for å bygge så flatt gulv som mulig uten at det går på bekostning av dybden i båten. Pioner 15 har høytfribord, god plass om bord og ikke minst; meget god drenering i dørken. Her har mange av konkurrentene noe å lære.

Innredningen er veldig tradisjonell, med sitteplass i baugen og akter, og tofte med stuverom ca. midtskips. Det som er fint med båter i denne størrelsen er at plassen virkelig begynner å bli god. I Pioner 15 er det sitteplass til alle seks personene båten er godkjent for uten at det blir trangt.

Størrelsen utgjør også en viktig faktor når det kommer til båtenes sjødyktighet. Fra de små 12-14-foterne som må sies å være best egnet til innsjøer og steder uten for mye bølger, er Pioner 15 en båt man kan bruke langs kysten. Den er høyere, bredere, tyngre (230 kg), mye stødigere og tåler dermed litt sjø.

Med en 20-hester på akterspeilet slik testbåten har er ytelsene gode nok uten å gi noe ekstra. Båtens bredde og tyngde gjør at den føles litt seig å få ut av vannet, men når den først planer er framdriften helt ok. Vi vil dermed ikke tro at dette er den beste båten å ro. Prisen for bare båten er 29.990 kroner, mens testbåten med 20 hk koster 62.293 kroner.

Tekniske data:

  • Byggemateriale: Polyetylen
  • Lengde: 450cm
  • Bredde: 180cm
  • Vekt: 230kg
  • Maks. ant. Personer: 6
  • Min - maks motor: 8hk- 25hk
  • Kort eller lang stamme: lang
  • Event. Lengde på årer: 9" =270cm
  • Pris bare båt: kr.29.990,-
  • Pris båt/motor-pakke fra: kr.42.418,-
  • Pris testbåt: kr.62.293,- (med Yamaha F20BMHL)
  • Standardutstyr med i prisen: Årer to låsbare stuverom og drenering
  • Produsent: Cipax as, Holtermoen Industriområde, 1940 BJØRKELANGEN
  • Importør/forhandler: Yamaha forhandlere over hele landet, se www.pionerboat.no
  • Nettside: www.pionerboat.no

Denne saken ble første gang publisert 24/05 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også