Kort sagt:

+ Flotte sjøegenskaper

+ Praktiske kvaliteter

+ Moderne linjer


- Noe trang innvendig

Minor Offshore 25 var den første av de tre nye båtene i Offshoreserien: 25, 28 og 31. Felles for dem alle er den unge designeren Daniel Sundkvist, som har tatt Minor fra semiarbeidsbåt til ren turbåt. Det har vært en svært vellykket forandring som ikke bare har åpnet for nye kjøpergrupper, men som også har brakt Minor hele veien opp blant de beste mellomklasseprodusentene i Norden.

Friskere

Minor har i så måte forstått at moderne linjer og friskt og delikat interiør teller, og fremstår som mer spennende designmessig enn sin konkurrent Targa 25.1. I praksis betyr dette flere lyse flater, flotte Niroxxtrukne seter og en langt mer moderne førerposisjon. Minor tilbyr ikke semiflybridge, men når takluken er trukket tilbake og den u-formede sittegruppen i salongen bader i sol, savner du ikke dette.

Her kan opp til fire personer nyte morgenkaffen rundt det oppfellbare bordet, noe som er med på å stadfeste turvennligheten.

Pantryet er plassert på samme sted som i Targa, men på grunn av leideren ned til kabinen blir denne todelt og noe trangere enn i konkurrenten. Kjøleskapet finner vi hendig under førerstolen. Baderommet er også noe mindre, og køya tar bare to, i motsetning til fire i 25.1. Planløsningen er uansett mer tradisjonell i Minor og fremstår som mer sosial og turvennlig enn konkurrentens.

Ute på dekk har ingen av konkurrentene noen store fortrinn i konkurransen med tradisjonelle HT båter og flybridgebåter. Trebenkene gjør for så vidt nytten med løse puter, men her får du ingen sofakomfort i noen av båtene, som etter mitt syn er styrehusbåtenes ankepunkt.

For praktisk bruk er uteplassen utmerket, og bøyleporten ut mot den praktiske badeplattformen fungerer flott. Tilgangen rundt styrehuset er også bra, men Targa vinner på bedre dekksplass for arbeidsbruk.

Minor 25 Offshore=

SJØDYKTIG: Minor Offshore 25 oppleves sterk og solid i sjøen. Toppfarten er på hele 36 knop. © Frederik Finnes

Tekniske data:

  • Pris: Fra kr 1 060 000
  • Ca. kr 1 200 000 (testmodell)
  • Motormerke og type: VP D4-260
  • Motoreffekt: 260 hk
  • Produksjonsland: Finland
  • Lengde (LOA): 7,75 m
  • Bredde: 2,70 m
  • Dypgang: 1,00 m
  • Byggemateriale: GAP
  • Vekt: 2,9 t
  • Køyer: 2
  • Kabiner: 1
  • Toppfart: 36,0 kn
  • CE kategori: B
  • Drivstofftank: 300 l
  • Info: www.minor.fi

Tar opp kampen

Alle dueller båtmerkene imellom har endt med Targaseier. Det har vært Botnia Marins store forse. Nå er imidlertid hegemoniet brutt både av svenske Delta og den finske nykommeren Paragon, og som denne testen skal vise, også av Minor. For selv om Minor Offshore 25 er både mindre og lettere, virker båten like kompakt og velkjørende ute i den krappe sjøen. Kvikkere blir den også, og bykser snart opp i en trivelig marsfart rundt 30 knop. Da er støynivået rundt 80 dBA, som gjør båten snill og stille, og jeg koser meg bak et velformet og oversiktlig dashbord.

Med sine 18,5 grader er skroget noe buttere enn Targas, men uten at det sjenerer fremdriften noe. Skumkjernen, som må spesialbestilles hos Minor, er vel verdt pengene, for bølgestøtene når ikke frem med sine sedvanlige drønn, men bare avmålte dunk. Det gjør det fristende å banke spaken i bordet og presse Minor til sin toppfart på 36 knop. Her virker hun også trygg, men i medsjø kjennes båten en aning baktung med D4-motoren, noe som skaper litt galoppering. Samtidig virker hun mer vindfølsom enn konkurrenten, men med rett trimming er dette uansett ikke noe problem. Totalt sett er det liten tvil om at Minor nærmer seg ypperste klasse, noe siste lansering, Offshore 28, er et klart bevis på.

Minor 25 Offshore=

MER MODERNE: Det er ingen tvil om at Minor er blitt mer moderne. Lyse flater, flotte Niroxxtrukne seter og en langt mer moderne førerposisjon gir godfølelsen. © Frederik Finnes

Konklusjon:

At Targa og Minor nå kjemper om de samme kundene, er det liten tvil om. Båtene har blitt likere, for 25.1 og Offshore 25 matcher hverandre ganske bra i sjøen, og kvaliteten er det vanskelig å skille. Likevel er konseptene og designen så pass forskjellig at det er ved disse preferansene valget vil stå. Targa har fortsatt det noe traustere og tidløse arbeidsbåtpreget, noe interiør og planløsning vitner om. Pentryløsningen er noe bedre, og Targa har totalt flere køyeplasser, men dette er likevel i første omgang mer en arbeidsbåt enn Minor, noe det gode dekksarealet er en klar indikasjon på. Targa er dessuten en marginalt større båt enn Minor. Minor matcher Targa på kjøreegenskaper, selv om Targa i denne testen virker noe bedre balansert. Forbruk, støy og toppfart er såpass likt at det ikke bør ha noe å si i denne sammenhengen (rundt 1 l/nm ved 25 knop).

Minor har et mer spennende design og er bedre tilrettelagt for langturen, med bedre komfort for passasjerene i styrehuset. Båten virker i det hele mer moderne og tidsriktig enn Targa, og vil nok vinne mange tilhengere på dette.

Les også:

Norske brukte turbåter

Tre fine sommerbåter

Du kan bli tatt selv med lovlig promille

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Minor
Pris 1200000

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!