Kort sagt:

+ Praktisk planløsning

+ Smarte detaljer

+ Bred konsoll og vindskjerm

+ Oppdriftsmidler


- Litt lav pulpit

- Pulpiten stikker utenfor fenderlisten

- Lander hardt etter lufteturer

Finnmaster legger ned et omfattende detaljarbeid selv på mindre modellene. Den vesle skjærgårdsjeepen Finnmaster 52 SC har en rekke smarte detaljer og man skal lete lenge etter en bedre båt i denne klassen.

Yamaha-motoren på 70 hester passer båten utmerket. Den gir rask planing, en toppfart på drøyt 30 knop og byr på ekstra krefter om båten er fullastet eller brukes som trekkbåt for vannski.

Nå har vi ikke kjørt båten med de andre motoralternativene på 60 og 50 hk, men båten kjører så sikkert at den fint takler 70-hesteren og et hakk opp til 80 hk har neppe mye for seg.

SC har som navnet antyder en sidemontert konsoll på styrbord side. Det er et godt valg.

Med gangsone på babord side og konsollen trukket helt ut i siden, får man en bred konsoll med en vindskjerm som gir utmerket beskyttelse mot fartsvinden.

Les mer

Finnmaster 55 SC: Et større alternativ

Quicksilver Active 535: Det rimelige valget

Førerplassen er plassert helt ut mot styrbord og det byr ikke på noe problem med sidestabiliteten selv om man er alene i båten.

Batteriet er plassert over mot babord, men det viktigste er at propellvridningen løfter båten i styrbord side. Det er nok til perfekt balanse selv med en person i båten.

Finnmaster 52 SC=

BRA OVERSIKT: Dashbordet er moderne utformet med plass til plotter og andre nødvendigheter. © Terje Bjørnsen

Tekniske data

  • Lengde: 520 cm
  • Bredde: 200 cm
  • Vekt : 580 kg.
  • Motor (minst - max.): 50 - 80 hk
  • Bensintank: 60 l.
  • CE-kategori: C
  • Maks. antall personer: 6
  • Motor testbåt: F70
  • Pris fra: 171.000,- (m/ F50)
  • Pris testbåt: 193.000,- (m/ F70)
  • Produsent: OY Finn-Marin LTD
  • Importør: Yamaha Motor Scandinavia AB
  • Internett: www.yamaha-motor.no

God sittekomfort

Konsollen er praktisk arrangert med Yamahas to multiinstrumenter og plass til en moderat plotter i midten. 12-volts uttak, koppholdere og plass til båtsportkart.

Foran passasjerplassen dekker en plexiluke over et brukbart hanskerom. Selv om man sitter på akterbenken er komforten helt grei takket være gode ryggputer, men helt som å sitte i en konturformet stol blir det ikke.

Det tilgir vi ut fra båtstørrelsen, for de fleste vil sitte brukbart og det er en grei fotstøtte under konsollen. Uansett er dette en båt man bruker på de kortere turene.

Et ekstra pluss er at man som ekstra kan få en kalesje over konsollen og akterover. Og denne har til og med egen garasje i bakkant av akterbenken.

Les mer

Spar tusenlapper: Kjør båten smart

Billig og praktisk bruktbåt

På hver side av motoren er små plattformer. Den til babord har leider og i trinnene ovenfor er det praktiske stuverom for dregg og tauverk.

Fire fendere har sin egen plass forut og er nok en detalj som vitner om en gjennomtenkt båt.

Foran konsollen er en sitteplass med stuverom under. I babord side er en litt lengre sittebenk - også den med stuverom. Det beste er at alle benkeputene enkelt får plass i stuverommene. Det gjelder også for de større putene og ryggputene akter som fint får plass i det store stuverommet under akterbenken.

For å gjøre alt enklere, har luka akter hydrauliske løftere. Av andre gjennomførte detaljer kan nevnes at sidelanternene er innfelt i dekket langt fremme. En solid bøyle er høyt plassert for låsevaieren og fra konsollen og framover går en pulpit.

Bøylene helt forut kunne med hell vært høyere og det som er direkte uheldig, er at pulpiten stikker lenger ut en fenderlista foran i baugen. Det oppdaget vi i siste liten idet vi skulle sette baugen mot en høy brygge. Med andre ord er det pulpiten som treffer en høy brygge først og det er ikke særlig smart eller billig.

Finnmaster 52 SC=

TENKE, TENKE: Ikke alle båtputer er like lette å kneppe på som de i Finnmaster 52 SC. © Terje Bjørnsen

Testdata

Turtall

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

2000

5,4

71

0,78

2500

6,1

73

0,93

3000

8,4

75

0,89

3500

13,5

77

0,62

4000

18

79

0,52

4500

21,9

80

0,59

5000

24,7

82

0,64

5500

27

84

0,71

6100

31,4

85

0,76

Noen har tenkt

Et skikkelig pluss skal Finnmaster ha for trykk-knappene på putene. Her må man ikke trykke gjennom hele puta - det er sydd på små stykker under puta hvor fingeren får plass og som gjør det svært enkelt å bruke trykk-knappene for å feste putene. Et pluss er det også at lokkene til stuverommene kan åpnes selv med putene på plass.

Det er svært enkelt å entre båten forfra med gode trinn ned til dørken. Rett og slett bra og helt perfekt hadde det blitt om bøylene foran på pulpiten hadde vært litt høyere.

Rask planing står på programmet og båten legger seg stabilt på plass og kan enkelt trimmes med motortilten. I sving sitter den godt - selv ved provoserte forsøk fra tilnærmet toppfart. I småkrapp sjø tas bølgene mykt og fint på forskipet. Båten kjører rett og slett ganske eksemplarisk og sikkert.

Så møter vi en større bølge på en god meter, båten tar en kontrollert luftetur og lander hardt. Det rister i hele båten og landingen kjennes gjennom hele ryggmargen og innbyr ikke flere hopp og sprett. Men vi tar et par bølger til og kan bare konstatere at landinger etter tøffere lufteturer ikke er noe man gjør med denne båten. Der har den en for moderat V-bunn.

Les mer

Båten som passer for alle - alltid

Slik kjøper du bruktbåt

Misforstå ikke - denne båten kjører bedre enn de fleste, men man skal innse begrensningene og ta fornuften i bruk. I rundt meters medsjø klarer den seg bedre. Den går tørt, dukker ikke baugen og slår spruten effektivt ut til siden.

Totalt sett - og båtstørrelsen tatt i betraktning - gir vi båten betegnelsen velkjørende, men noen sporty "hopp og sprett-båt" er det ikke.

Som en passe stor båt ved hytta eller for trivelige skjærgårdsturer er dette en nær perfekt båt under normale forhold. Den kan gi masse båtglede uten at den koster en formue. Et klart pluss er det også at den er svært grei å ta på henger etter en vanlig familiebil.

Finnmaster 52 SC=

GÅR GODT: Yamahas nye 70-hester er den største motoren du trenger på Finnmaster 52 SC. © Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Dette er en svært gjennomtenkt båt med fikse detaljer, bra planløsning og gode sjøegenskaper ved normal, fornuftig bruk. Den liker ikke provoserte lufteturer, men det har heller aldri vært meningen med denne båten. Kvaliteten virker gjennomført både på glassfiberarbeidet, puter og øvrige detaljer. At den er usynkbar er også et opplagt pluss. Flott startbåt og en av de beste båtene i denne klassen.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!