Prøvekjørt: Adriatic 40 Fly, 2011

En skikkelig skute

Adriatic 40 er som et hjem på sjøen. Under dekk byr den på tre separate sovelugarer.

Pluss ikon
GEDIGEN: En Adriatic 40 Fly gjør en imponerende figur på fjorden
GEDIGEN: En Adriatic 40 Fly gjør en imponerende figur på fjorden Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Det var i 2003 ideen oppsto, drømmen om en stor langturbåt med de beste kvalitetene fra to verdener. Sjøegenskaper og ytelser som en sportscruiser, plass og komfort som i de bedagelige trawlerbåtene.

Båten skulle utvikles i tråd med kystfolkets ønsker og behov, noe som inkluderte visse elementer.

Den skulle ha stort akterdekk med salong, den skulle ha flybridge, men også ha takluker over dekksalongen, brede nedsenkede dollbord, tre kabiner, stort toalett med egen dusj, funksjonelt pantry i dekksalong, og den skulle ha en marsjfart på minst 26 knop.

Ibiza-høvdingen Helge Duus ble satt på jobben. Fire år senere ble produksjonsnummer én sjøsatt. 2008 sto på kalenderen da vi tilfeldigvis snublet over den på en båtutstilling i Pollen i Arendal.

En kjapp gjennomgang og en kort kjøretur var alt det var tid til, men det ble samtidig avtalt tid for en skikkelig test ved et senere tidspunkt.

Den fant sted sommeren 2009, og vår utsendte journalist, Bengt- Erik Iversen, konkluderte den gang med at dette var en gjennomtenkt turbåt i toppklasse, som sto til fem på terningen.

SALONG: I cockpit har du en trivelig salong på babord side.
SALONG: I cockpit har du en trivelig salong på babord side. Foto: Terje Bjørnsen

Målene nådd

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 12,60 m
  • Bredde: 3,84 m
  • Dypgang: 1,10 m
  • Deplasement: ca. 8 tonn
  • Drivstoffkapasitet: 2 x 420 l
  • Vanntank: 400
  • Motor, testbåt: 2xD4-260
  • Toppfart: 36 knop
  • CE-kategori:
  • Pris, fra: kr 3 490 000
  • Pris, testbåt: kr 3 615 000

40 Fly er ikke helt som alle andre. Til tross for at båten verken framstår utpreget sportslig eller veldig trendy, så skiller den seg likevel ut i mengden. Robust og flott, nesten litt majestetisk. Uten at vi egentlig vet helt hvorfor.

Kollega Iversen tok ikke feil. Adriatic 40 Fly er en stor båt med masse plass, men så er den også større enn navnet antyder - drøye 41 fot eller 12,60 meter, om vi skal være helt korrekte.

Sidedekkene er nedsenket og over 30 cm brede. Hele veien går en solid rekke/pulpit, og man beveger seg svært sikkert og enkelt rundt hele båten. Det gir ekte skipsfølelse. I babord side er anker og vinsj nedsenket og ute av veien.

Under en luke i styrbord side ligger bade/ redningsleideren, og den er det mulig å få ut selv om man ligger i vannet. En luke i teaken midt i badeplattformen gir tilgang til drev og propeller, og gjør inspeksjonadkomst enkel hvis man må fjerne tau eller lignende.

I akterspeilet er det for øvrig et stort stuverom med plass til fendere og tauverk. Ellers er uteplassen god. Akterdekket, som beskyttes ved at flybridgen er trukket akterover og gir fast tak, danner et stort og tørt oppholdsrom med en L-formet sofa med kalesjen på plass. Kombinert med bord og løse stoler byr båten på en stor sittegruppe her ute. Også på fordekket er plassen god, selv om vi prioriterer flybridgen som uteplass om bord.

For fem og noen til

FLYBRIDGE: Her kan inntil fem personer ta plass.
FLYBRIDGE: Her kan inntil fem personer ta plass. Foto: Foto: Terje Bjørnsen

Helge Duus er en mann som kan moderne produksjonsmetoder, og han tar vektproblematikk og trim av båten mer seriøst enn det som er vanlig. Derfor er flybridgen bygget for fem personer og ikke flere, man vil ikke ha for mye vekt høyt i båten.

Flybridgen er på sin side rommelig nok - man sitter som en konge og har god oversikt, dessuten kan putene trekkes ut og danne en solseng for tre. Er man flere enn fem på tur er også dekksalongen verdt et besøk. Den entres via en bred skyvedør i glass og skinnende stålprofiler, og gir umiddelbart inntrykk av stort volum kombinert med moderne og funksjonell stil. Takhøyde på over to meter og store vindusflater er sterkt medvirkende faktorer.

Innredningen er ryddig med en rommelig sittegruppe på styrbord side og et velfungerende pantry fram mot førerplassen på babord side. Der står en komfortabel skipperstol med gode justeringsmuligheter. Sittegruppen i babord side er lang og går helt fram.

Ideen er at passasjerene kan sitte langt fremme og ha god kommunikasjon med skipperen på de lange transportetappene. Førerplassen er godt utstyrt og virker veldig gjennomtenkt. Alle knapper og brytere sitter innenfor rekkevidde. Det er riktignok litt langt fram til gasspaken, men bryteren til baugpropellen sitter så nærme at det ikke er noe problem å bruke disse med hver sin hånd. En ting som er litt uvant er at motorinstrumentene er plassert i taket over føreren, og skal man sjekke tingenes tilstand må man løfte blikket. Men dette er også det eneste vi har å utsette på førerplassen.

Passasjerene i sittegruppen har barskap integrert i bordet og skyvevindu ut på babord side. Føreren har på sin side en solid skyvedør. Den gir bedre oversikt ut og gjør det enkelt å komme seg ut på sidedekket når det trengs. De elektriske taklukene, som var et av punktene på ønskelista før byggestart, befinner seg rett over førerplassen og gir kapteinen muligheten til å stå oppreist. 40 Fly er dessuten godt utstyrt i standardversjon og er man villig til å legge noen ekstra kroner i potten, kan man få en båt som så å si har alt.

Nedenom og hjem

Adriatic 40 er som et hjem på sjøen. Under dekk byr den på tre separate sovelugarer med til sammen fem faste køyer. En enkeltlugar med egen dør er plassert akter under dekksalongen med nedgang rett innenfor skyvedøren.

EIERLUGAR: Tradisjonelt utformet plass i baugen og lite å utsette på komforten.
EIERLUGAR: Tradisjonelt utformet plass i baugen og lite å utsette på komforten. Foto: Foto: Terje Bjørnsen

Her ligger en god enkeltkøye plassert tverrskips. I tillegg er det godt med skap ogdiverse stuverom. De to andre lugarene er plassert forut i båten. Eierkabinen framme i baugen byr på den beste køya, en midtplassert dobbeltseng på 2 x 2 meter.

Kabinen er rommelig, har flotte garderobeskap og flere store stuverom. Her er også vanntanken plassert, og det er fin tilgang til baugpropell og dens separate batteri. Ventilasjon sikres gjennom faste ventiler, lysventiler som kan åpnes i overbygget og to takluker. Komfortable madrasser og mange lyspunkter gjør det hele komplett.

Gjestelugaren lenger akter har en bred dobbeltkøye plassert på tvers, sittebenk og plenty med garderobeplass og stuverom. Det er fin takhøyde i midtkabinen. Båten har ett stort toalettrom istedenfor to mindre, men her har man alt man kan ønske. Stor dusjnisje med kvalitetsarmatur, flott takhøyde og like god komfort som man normalt har i dusjen hjemme. Rundt det elektriske toalettet er det også godt med plass, så totalt sett gir vi derfor baderommet i denne båten toppkarakter.

Trawler-arven

Som nevnt over framstår Adriatic 40 Fly gjennomtenkt ned på detaljnivå. Det er en båt som legger lista høyt for konkurrentene når praktiske løsninger, plass, kvalitetsfølelse og sjøegenskaper vurderes.

Duus og hans medhjelpere skuffer heller ikke når det kommer til sjøegenskapene. Vektfordeling og trim har som nevnt vært viktige elementer i utviklingen, og det virker som gutta har truffet blink nok en gang.

FØRERPLASS: Tross lengde og vekt er Adriatic 40 Fly en relativt enkel båt å manøvrere.
FØRERPLASS: Tross lengde og vekt er Adriatic 40 Fly en relativt enkel båt å manøvrere. Foto: Terje Bjørnsen

Båten sklir forholdsvis lett opp i plan og reagerer fint på styringen - noe som er en av fordelene man får ved å holde vekten nede. 41 fot med flybridge pleier som regel å veie godt over de åtte tonnene 40 Fly veier.

Båten leveres med forskjellige motorinstallasjoner, alle signert Volvo Penta. Testbåten var utstyrt med to Volvo Penta D4 motorer med 260 hestekrefter hver seg, og koster med som standard utstyrt fra 3.615.000 kroner.

40 Fly er også å få med 2 x D4-300 eller med singel D6-370, og koster da fra 3 490 000 kroner. De to D4-motorene gjør en tilfredsstillende jobb, og vel så det. De dytter 40 Fly fint opp i plan og gir god marsjfart og en toppfart på hele 36 knop.

Båten er enkel å kontrollere under havnemanøvre og har kontante svingegenskaper i alle normale svingmanøvre. Under testen hadde vi bølger på drøye meteren, og det tar Adriaticen med full komfort i hastigheter opp mot 20 knop. Det høye forskipet og den kraftige flaren i forskipet gjør også at båten går tørt med minimalt med sprut inn over båten.

Sammen med to 420 liter store dieseltankene sørger D4-motorene for god rekkevidde om du skal på langtur. Og da er vi tilbake på det denne båten nettopp handler om; langtur. For i denne størrelsen er dette en av de beste langturbåtene på markedet, også er det jo litt gøy at den er norsk.

TRYGG: I sjøen virker båten trygg, og har et bredt fartsområde.
TRYGG: I sjøen virker båten trygg, og har et bredt fartsområde. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 01/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også