Kort sagt:

+ Fin akterbenk

+ Bra utstyrt

+ Vil mer enn den får til


- For mye innredning forut

- Høyde i styrehus

- Simpel vinduspusser

Båten bygges i Polen på samme fabrikk som Nordkapp. Sting 700 Weekender byr på helt andre egenskaper enn Galia 650 og er betydelig større i volum. Linjene i overbygget er moderne og det meste ser bra ut, men hvorfor er hytta så høy? Innvendig er det takhøyde så det monner og det blir vanskelig å nå opp til de mange håndtakene på den store, hengslede takluken.

Her kunne man uten problemer ha senket hytta en hel del. Slik hytta er nå, blir det også ekstra vindfang i overbygget. Som navnet tilsier, er 700 Weekender en båt beregnet for overnattingsturer. Her har man forsøkt å dytte inn separat toalettrom, fire køyeplasser, dinette og pantry. Med et skrog som måler 6,99 x 2,55 sier det seg selv at det må bli noen kompromisser. Innredningen i selve styrehytta er ganske bra med en dinette med sitteplass for fire og et rimelig stort spisebord.

Pantryet bak skipperstolen er kompakt, men best av de tre båtene. Kjøleskap, stålvask og to brennere. Førerplassen har utmerket sikt gjennom det store frontvinduet. Men også her er det en simpel vinduspusser uten spyler. At man velger å spare noen hundrelapper på vinduspusser kan ikke være godt gjennomtenkt. Instrumentbordet er litt smalt med en moderat plotter og to multiinstrumenter over. Alt fint plassert i siktlinjen, men mange vil nok ønske en større skjerm. Det hele er enkelt og hvit gelcoat med ditto reflekser i frontvinduet.

Sting 700 W Båt=

MYE: Sting 700 er innredet for overnatting, men vil vel mye i interiøret. © Produsent

Testdata Sting 700 Weekender med Evinrude 150

Turtall, o/m

Fart i knop

Støy dBA

Forbruk l/nm

Forbruk l/t

2000

7,1

70

1,2

8,8

2500

9,6

73

1,8

17,1

3000

13,6

75

1,6

21,4

3500

18,2

79

1,3

23,5

4000

20

79

1,4

27,2

4500

24

80

1,5

35,5

5000

28,8

81

1,7

49,2

5500

31,2

83

1,9

58,3

Motorkontrollen er innfelt i siden og sitter i laveste laget. Det er også litt lite benplass fremover mot skottet. På plussiden kan vi føre opp skyvevinduer og med takluken åpen bør ventilasjonen være sikret på varme dager. Kompromissløsningene har gått hardest ut over forkabinen. Foran førerplassen er det i styrbord side et separat toalettrom med et bærbart toalett. Selv en normalstor person har problemer med å lirke seg på plass.

Toalettskap er en riktigere betegnelse enn "rom". Buksa bør i alle fall ned før man rygger inn på den bærbare potta. Det hele ender opp med at forkøya blir vel smal. Forsøket på å få plass til et separat toalettrom ødelegger mer enn det gleder. Det hadde blitt mye bedre om man valgte en god V-køye med toalett i den ene benken.

Sting 700 W Båt=

MOBLERT: Sting er en av mer ¿møblerte¿båtene i testen. © Produsent

150 hk passer bra

Bordet i dinetten kan legges ned for å konvertere til en dobbeltkøye. Men den blir ikke lang nok slik det er i dag, for ryggen på den forreste benken begrenser lengden. Her har produsenten planer om å lage et arrangement hvor ryggen kan legges ned og da kan det bli bra. Akterdekket er ikke stort, men trivelig. Akterbenken byr på flott sittekomfort. Å sitte her med fiskestanga eller snøret, må være en av de mest behagelige fiskeplassene man kan tenke seg.

Ved å rigge til med en klappstol eller to, kan man få ok uteplass på de fine dagene. Det er håndtak i bakkant av hytta, rekker på hyttetaket og en bra pulpit. Skikkelig luke på fordekket og bra ankerrom forut. Stangholdere er på plass og generelt er det mye positivt med Sting 700 W.

150-hesteren virker som et perfekt valg og akselerasjonen er upåklagelig. Båten går overras- kende komfortabelt selv ved provosert kjøring over krappsjø og større hekkbølger. Om man skal ligge stille å fiske, er det viktig at båten er stabil og passe stiv. Den siden virker også grei med unntaket av markant vindfang på grunn av det høye overbygget.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Sting
Pris 591000

Konklusjon

Båten cruiser stabilt og raskt uten å vise svakheter. Med produktpleie kan dette bli en bra båt, men den er betydelig dyrere enn de to andre testbåtene.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!