Galia 650 HT med Evinrude 150

Sportslig helårsbåt

Spenstige linjer, også på en styrehyttemodell.

Sist oppdatert

Galia 650-modellen er utviklet i tett samarbeid med den norske importøren. Designer Geir Arnestad har hatt en finger eller to med i utviklingen og det sees tydelig.

Båten er tøff å se på og et supert bevis på at man kan få spenstige linjer også på en styrehyttemodell.

Båten ser slankere ut enn de to andre, men i rene mål er ikke forskjellen så stor som man skulle tro. Bare noen centimeter forskjell i bredden, men Galia 650 har et hvassere skrog og føles mer velkjørende.

Fra utsiden forsterkes båtens tøffe utseende med de mørktonede vinduene og snert av sporty linjer i skroget. Fra for til akter går en god pulpit og med håndrekkene på hyttetaket beveger man seg rimelig trygt. Akterdekket skiller seg ut ved å være rent og ligger i samme høyde som badeplattformene.

En solid stålbøyle og to lave dører skiller akterdekket fra plattformene. I sidene kan to enkle sittebenker vippes opp. I dørken er det tre luker til stuverom. Bakker man uforsiktig mot krappe bølger kommer det kjapt vann inn over akterdekket.

Ettersom akterdekket ikke ligger særlig høyt over vannlinjen, blir man fort våt på bena om det blir for mye vekt akter. Vi opplevde at det skjedde med tre voksne på akterdekket. Lite behagelig og det krever at lukene på akterdekket er potte tette slik at man unngår at vannet trenger ned i stuverommene. Hengslet dør er greit nok, men her åpner den bare 90 grader. I åpen stilling blir den stående langskips ut over akterdekket.

Inne i hytta dominerer hvite plastflater, men selve instrumentbordet er støpt i svart og reduserer refleksene.

TVILSOMT: Pinglete vindusvisker går igjen som svakhet hos flere enn Galia.
TVILSOMT: Pinglete vindusvisker går igjen som svakhet hos flere enn Galia. Foto: Produsent

Utformingen av instrumentbordet får godkjent med fin plass til innfelt kartskjerm og et multiinstrument på hver side. En koppholder er også på plass. Standard motorkontroll er montert på siden. Skipper og co-pilot sitter i stoler med fin sidestøtte. Aktenfor er det to langsgående seter. Det er også blitt plass til et lite pantry med vask og kokeapparat under stolene.

Testdata Galia 650 HT med Evinrude 150

Turtall, o/m

Fart i knop

Støy, dBA

Forbruk l/Nm

Forbruk l/t

2000

7,4

73

1,8

13,3

2500

8,5

76

2,0

17,1

3000

11,2

77

2,2

25,0

3500

16,8

78

1,9

31,2

4000

27,1

82

1,4

38,8

4500

32

83

1,6

50,9

5000

35,2

88

1,7

60,2

X

X

X

X

X

I taket er en stor skyveluke det er mulig å stå opp igjennom, men da blir det langt ned til rattet. Vindusstolpene som ser slanke ut fra utsiden viser seg å stjele mye areal fra vinduene. Stoler og puter i grå-svart stoff og mørktonede vinduer bidrar til et trist og dystert inntrykk i styrehytta.

Diverse håndtak for passasjerene må også komme på plass. Sittebenkene akter er så lave at normalt høye personer ser rett i skottet på motsatt side og ikke ut gjennom vinduene. På testbåten var det mørktonede glass rund baut og det er en flause at man bruker det i frontvinduene!

Simpel pusser

KOMFORT: God kjørekomfort i bølger hører med til båtens sterke sider.
KOMFORT: God kjørekomfort i bølger hører med til båtens sterke sider. Foto: Produsent

Dette må snarest rettes opp, for det er for lengst ansett som farlig ved kjøring i mørke og dårlig sikt. Vinduspusseren foran føreren er av simpel kvalitet og renser en liten flate. Dagen etter teststart ble det riktignok montert et lengre pusserblad og det hjalp en del. Det hadde også gitt pluss om vindusspyler og defroster hadde vært standard.

Helt forut har båten en liten kabin. Plassen forut er ok som sitteplass, men det er ingen trivelig plass når båten er i fart. Det er også planen at forkabinen skal ha soveplass for to, men her må det gjøres endringer slik at det blir lange nok køyer.

Båten har sporty kjøreegenskaper og med 150 hk har den plenty av krefter. Her er penger å spare ved å velge en litt mindre motor. I sidevind og ved forflytting av vekt er det nødvendig å rette opp med trimplanene. I krappsjø virker skroget velbygd og stivt, men det er litt skranglelyder å høre. Produktpleie må til.

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også