Tekniske data Adagio 40 Sundeck

  • Lengde (LOA): 12,97 m
  • Skroglengde: 12,15 m
  • Bredde: 3,87 m
  • Dypgang: 1,15 m
  • Deplasement: 10,9 tonn
  • Drivstoffkapasitet: 850 x 2 l
  • Vanntank: 800
  • Motor, testbåt: Yanmar 160 hk
  • Toppfart: 10 knop
  • Konstruksjonskategori (CE): A
  • Pris, fra: 2,85 millioner kroner
  • Pris, testbåt: 2,9 millioner kroner
  • www.svela.no

Adagio Sundeck 40 er en rykende fersk kinesiskbygget trawler med en totallengde på nesten 43 fot og med en pris på godt under 3 millioner kroner.

Det er nye rammer for fritidsbåter i denne størrelsen.

Båtene blir bygge under fransk ledelse. Motormessig rigges disse for et fartsområde fra 7 til 14 knop. Når vi dermed legger til relativt rimelige driftskostnader på lista, så åpner det seg nye muligheter for en stor gruppe båtfolk.

Naturlig nok tror derfor importøren Svela Marine dette segmentet har de beste vekstmulighetene fremover.

NBT Son 2010 Adagio mot Royaler Adagio 40 Sundeck=

SALONG: Klassisk tidkrevende trearbeid på dørk og oppover. © Egil Nordlien HM Foto

NBT Son 2010 Adagio mot Royaler Adagio 40 Sundeck=

KONTROLL: Klassisk styreposisjon med fin sikt. © Egil Nordlien HM Foto

Sjangertro

Adagio 40 blir den andre båten vi har tatt turen om bord i etter Adagio 51,5, som ble den første båten fra dette verftet her til lands.

I vår 43-foter finner vi i godt trawler-stil rommelige lugarer og en bysse som nesten kan brukes slik kjøkkenet hjemme kan.

Generelt er trearbeidet omfattende i trawlersjangeren, og her er det også rikelig med maritimt treverk å hvile blikket på. Klassisk båtinteriør med andre ord, som krever mye lys.

Plasskongen

Siden skuta har Sundeck i navnet sitt så forventes god solplass.

Adagio 40 skuffer i så måte på ingen måte.

Det godt plass på flybrdigen, det er lett å komme seg rundt på båten. Vi har i tillegg et effektivt uteareal for allsidig bruk, med god beskyttelse mot solen på akterdekket.

NBT Son 2010 Adagio mot Royaler Adagio 40 Sundeck=

FORBEDRES: Trawlere kjøres ofte stående, men det spørs om ikke en liten krakk bør på plass. © Egil Nordlien HM Foto

Stødig

Kun beskjeden rulling vitner om at det er bølger i området.

Kjøremessig er det derfor fint lite å melde i rolig sjø, som var tilfellet på testdagen. Men dette kan endre seg fort i røffere vær, med tanke på graden av rulling og hvordan hun tar sjøen.

Men dette er først og frems myntet på oss med sansen for stødig deplasementstempo under 10 knop. Motorvalget fremstår derfor helt ypperlig og tilstrekkelig, noe kraftigere maskin er ikke på sin plass her.

Orden

Når det gjelder layout legger Adagio i stor grad opp til at kunden selv kommer med innspill til hvordan det skal se ut om bord. Det åpner av og til for løsninger som ikke er helt optimale, så her anbefales løsnignen som den er. Den virker i alle fall gjennomtenkt.

Når vi snakker om det praktisk utnyttbare arealet i salongen har Adagio 40 ikke valgt å utnytte potensialet full ut, med tanke på sittemuligheter ved føreplassen. Men det er fin adkomst til salongen fra både akter og siden.

Plass til alle

Smakfullt maritimt trearbeid og ryddig layout dominerer som nevnt under tak. Men det er ikke bare form om bord, her finner vi også godt funksjonelle løsninger i to sovekabiner og to bad samt eget dusjrom.



Les hele saken
Royaler 40 Sundeck.

">

Spesifikasjoner

Produsent Adagio Yachts
Pris 2900000

Konklusjon

Denne båten holder høy standard så langt vi kan se. Den kan uten videre brukes året rundt. Prisen ligger på rund 2,9 millioner kroner, men avhengig av utstyr kan den komme opp i cirka 3 milloner.

Den plasserer seg prismessig godt under etablerte merker som Nordhavn, Fleming og Grand Banks. Beneteau har også trawlere i tilsvarende størrelse, men her er priseforskjellen marginal.

Den mest reelle valget står mellom denne og nesten identiske Royaler 40 Sundeck.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!