I Düsseldorf i januar 2008 sto en høyeffektsversjon av VW's tre-liter i en monter på VW-standen. Ikke bare var akseleffekten øket fra 225 til 265 hk, men dreiemomentet var også opp fra 450 til 550 Nm. Og i mai 2008 var det klart for langtest av VW Marine TDI 265-6, vel plassert i hekken på den fartsfylte skjærgårdsjeepen Gozzi 23 Open.

Oppgavene for båt og motor har vært varierte, fra trailingtur på vestlandet, til gjestehavnreportasjer langs skagerakkysten. Totalt sett har vi logget 110 motortimer på båten - alt fra småturer i skjæra til dagsturer på 100 nautiske mil i jevn og høy marsjfart.

Forbruk imponerer

Det er kanskje ingen sensasjon at en moderne marinemotor fungerer uten et lite hikk i 110 driftstimer. Vår erfaring fra andre langtester opp gjennom årene er litt mer nyansert - det finnes eksempler på at driftssikkerheten gjennom en sesong har vært under det perfekte.

For VW-motorens vedkommende har det ikke vært noe å utsette. Om båten har ligget en time eller en uke, har det bare vært å vri om nøkkelen og brum - så starter det hele - uten en røykdott og med en stabil, jevn tomgang på 600 omdreininger. Det har heller ikke vært behov for service - den kommer først etter sesongen, eller 200 timer. Og oljeforbruk av betydning har vi ikke registrert. For øvrig har VW vært flinke til å legge opp enkle rutiner for de viktige sjekkpunktene og serviceelementene du kan gjøre selv. I tillegg er de godt beskrevet i instruksjonsboken.

Med driftssikkerhet som forventet, er det først og fremst drivstofforbruket som eksellerer. I Gozzi 23 Open, gir motoren en toppfart på 48,5 knop. Dermed snakker vi om en pakke med høyt fartspotensial. Ofte forbundet med høyt drivstofforbruk, noe som i dette tilfellet er så langt fra sannheten som man kan komme.

Testdataene kan i utgangspunktet tale for seg, men spesielt imponert er vi av forbruket i området mellom 20 og 30 knop. Her ligger du mellom 0,7-0,8 l/nm, noe som gjør at du kommer langt og fort av gårde på en rimelig og relativt miljøvennlig måte.

Øker du farten til 40 knop, stiger også forbruket. Men 40 knop og 1,0 l/nm er ikke hverdagskost. Selv på toppfart nøyer motoren seg med ca. 56 l/timen, noe som gir beskjedne 1,16 l/nm. Timeforbruket fra tanktopp til tanktopp har ligget mellom 10-20 l/timen avhengig av kjøremønster; snittet for sesongen på 12,9 l/time.

Kultur og støydemping

Vi var så vidt innom et av de andre glansnumrene til TDI 265-6 tidligere: Den går lettere og penere enn de fleste andre marinedieseler vi har vært innom, og merkbart så i forhold til de nærmeste utfordrerne fra Volvo gjennom D4-serien, og CumminsMercruiser med QSD 2,8 230 og QSD 4,2 270.

En av årsakene finner du i Piezo-innsprøytningsdyser i kombinasjon med Common Rail-innsprøytning. Piezo-dysene kan dosere drivstoffet mer presist enn vanlige injektorer. De bruker piezokrystaller som kontrolleres av et elektrisk spenningsfelt og dermed kan reagere fem ganger raskere enn et tradisjonelt system. Ikke bare gir det mer nøysom og ren forbrenning, men brukes også for å redusere den harde forbrenningsstøyen som er knyttet til dieselmotorer.

Når det er sagt, kunne vi likevel ønske oss et enda bedre isolert motorrom i Gozzi 23 Open. Opptil drøyt 30 knop og 3000 o/min er lydnivået ok, men i høy fart blir motorlyden mer fremtredende enn vi ønsker. Motorkassen sitter rett bak førerplassen og krever dermed en mer omfattende støydemping enn for eksempel i en daycruiser, der motoren sitter lenger unna førerplassen og dypere i båten.

Den i marinesammenheng "lille" tre-liter'n produserer masse trykk fra lave turtall. Ut fra det vi kan forstå, skyldes det i første rekke avansert variabel turbingeometri i turboladeren. 550 Nm er tilgjengelig mellom 2000-3000 o/m, og ved 1500 o/m har du hele 475 Nm til rådighet. Det sammenfaller perfekt med det viktigste akselerasjonsområdet for båtmotorer, og sørger for at du bør dosere pent med gasspaken om ikke gjester og løsøre skal forsvinne over bord.

Tekniske data: VW Marine TDI 265-6

  • Motor: V6, turbodiesel, Common Rail innsprøytning med piezo-injektorer og turbolader med variabel turbingeometri
  • Volum, cm3: 2967
  • Boring x slag, mm: 91,4x83
  • Kompresjon: 17:1
  • Effekt: 265 hk (195 kW) ved 4200 o/m
  • Dreiemoment: 550 Nm ved 2000 o/m
  • Vekt: 325 kg, fra ca. 425 kg inkl. drev
  • Generator: 180A
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!