Test av Minor 28 Offshore

Nye Minor 28 står til terningkast 6

Det er bare å gratulere. Finske Minors kombinasjon av turkomfort og praktiske egenskaper står til terningkast seks.

Sist oppdatert

Vi så det allerede i Minor 31 , den første båten i den nye Offshore-serien som kom på markedet i 2008. Den finske styrehusspesialisten Sarins Båtar Ltd hadde klart å bringe på banen en frisk turbåt på basisen av sine tidligere så trauste fiske- og fraktebåter.

Forvandlingen var markant. Den siste rest av fiskelukt og arbeidsbåtpreg forsvant samtidig som verftet droppet fokuset på aksel- og vannjetfremdrift. Nå er det drev og bedre fartsegenskaper som gjelder.

Mye av æren går til Minors unge designer Daniel Sundkvist. Han klarte å skape en smart og eksklusiv innredning i kombinasjon med praktiske bruksegenskaper. Dermed ble Minor plutselig å regne med i den vesentlige turbåtklassen som frir til barnefamilier med langturambisjoner.

Mindre kopi

Sundkvist står også bak 28 Offshore, som kort fortalt er en mindre versjon av Minor 31 . Og når jeg går om bord for første gang sliter jeg med å se hvor designeren har kuttet på plassen. Planløsningen er mer eller mindre identisk, og fungerer utmerket for fire på tur, da fortrinnsvis to voksne og to barn.

Minor 28 Offshore
Minor 28 Offshore Foto: Frederik Finnes

Det som gleder meg mest med denne båten, er fokuset på detaljer og komfort for alle under tak. Alt ser innbydende og delikat ut, og fokuset på finish er tydelig i den mattlakkerte teaken. Minor har tatt i bruk Niroxx i setene, et alcantaraliknende kunststoff som er tett og gjør rengjøringen enkel. Dessuten har man i likhet med Windy tatt i bruk Nextel-coating på dashbordet, noe som gir en eksklusiv finish. Vakkert, men heller ikke spesielt billig.

Sjekk ut konkurrenten Nord Star 28

Praktisk

I motsetning til Targa har Minor valgt to tettsittende førerstoler i fartsretningen, der den ene enkelt kan vendes mot den kvadratiske sittegruppen. Dermed sitter fire personer greit rundt det utfellbare bordet. En fin turløsning, selv om spiseplassen i styrehuset kunne vært bedre.

Det mest geniale med sittegruppen - utenom den fine ergonomien - er at den er opphøyd. Dermed har alle god oversikt igjennom de store vindusflatene, noe som er viktig når sjøen tar tak i skuta. Med en enkel bevegelse trekker man til side størstedelen av taket, en lukeanretning som Minor har skapt sammen med norske Ertec. Resultatet er en åpen båt når solen skinner.

Minor 28 Offshore
Minor 28 Offshore Foto: Frederik Finnes

En annen flott detalj er pantryet under dashbordlokket på babord side. Her er det plass til en parafinplate og en servant, samt skap og skuff for det mest vesentlige.

Lugarene blir noe mindre enn i Minor 31, men fortsatt tilstrekkelig for at fire voksne har grei langturkomfort. Vi ser for oss mor og far i dobbeltkøya under fordekket, der også det lille men tilstrekkelige toalettrommet er plassert. Skal du ha dusjmulighet her inne, må du betale litt ekstra.

Ned den lille trappen under sittegruppa akter, og akterlugaren - eller "barnegrotten" - åpner seg. I tillegg til dobbeltkøya er det stuverom i overflod, og det eneste jeg savner er en lufteventil opp til salongen.

Les om konkurrenten Delta 29

Kombiløsningen

Hvorfor kjøpe en styrehusbåt fremfor en vanlig hardtop-cruiser, er det nok mange som spør seg. Vel, det er her de praktiske egenskapene kommer inn. Dersom du tar mål av deg å bruke båten til andre ting enn langtur eller skjærgårdscruising - så som fiske, frakt eller dykking - kommer dette konseptet til sin rett.

Minor 28 Offshore
Minor 28 Offshore Foto: Frederik Finnes

Vel ute av styrehuset har du et flott akterdekk, samt brede sidedekk som tillater enkel bevegelse om bord. Her ute kan man fortsatt ta på seg arbeidsdrakten og søle og grise uten at man trenger å være engstelig for det flotte interiøret under tak. Dermed har du, strengt tatt, to båter i ett. Ulempen er likevel den begrensede utekomforten i Minor 28, for mange av de mer turvennlige konkurrentene kan skilte med bedre sofaløsninger på akterdekk.

Les alle våre båttester her

Bølgeknuseren

At Minor har gjort noen fornuftige trekk på skrogfronten levnes det liten tvil om. Det 20 grader skarpe skroget i 28 Offshore er skummet, noe som gjør det både stummere og stivere i bølgene. Det pynter en hel del på kjøreopplevelsen, og jeg kan ikke lenger se at Targa har noe stort forsprang på Minor når det kommer til grenen bølgeknusing.

Minor 28 Offshore
Minor 28 Offshore Foto: Frederik Finnes

Bak det justerbare rattet sitter jeg oversiktelig og fint, og kan enkelt trimme for innkommende motsjø med Volvos EVC-kontrollboks. Litt trimflaps, og sidevinden justeres vekk. Det hele er enkelt, oversiktelig og lekent, og det er lenge siden jeg har hatt det så gøy bak rattet i en styrehusbåt.

Les om Frankrikes svar på Minor 28

Stor motor

Under akterdekk jobber Volvos sekssylindrede dieselmotor uanstrengt. Faktisk gir 370 hk motoren krefter i overflod, og er jeg pirkete, kan båten nesten virke en antydning baktung med denne installasjonen. Det betyr at du strengt tatt klarer deg med en D4-300, noe som ikke minst vil pynte på prisen.

Minor 28 Offshore
Minor 28 Offshore Foto: Frederik Finnes

En toppfart på nesten 38 knop er likevel morsomt. Den farten håndterer denne båten med letthet, og den marsjer greit på 34 knop. Det er når 28 Offshore er fullpakket, og man fortsatt vil ha litt action bak rattet, at de ekstra hestekreftene kommer godt med.

Les vår test av Targa 44 IPS - det råeste av det råe!

Tekniske data: Minor 28 Offshore

Tekniske dataMerke og modell: Minor 28 Offshore

Pris: Fra 1 586 000 kroner (testbåt)

Motormerke og type: Volvo Penta D6-370

Motoreffekt: 260-440 hk

Produksjonsland:Finland

Lengde (LOA), m:8,80 m

Bredde, m:3,00 m

Vekt:4200 kg

Køyer:2+2

Drivstofftank:375 l

Toppfart:37,8 kn

CE-klasse:B

Mer informasjon:www.norskbatsenter.as

Denne saken ble første gang publisert 13/07 2010, og sist oppdatert 07/11 2023.

Les også