Tekniske data

Lengde: 8,74 m

Bredde: 2,69 m

Vekt uten motor: 3700 kg

Drivstofftank: 318 l

Vanntank: 106 l

Maks antall personer: 10

CE-kategori: C

Motor: Yanmar 6LPA-STZP2 (diesel), 315 hk

Nye Sea Ray 280 tar over for den velkjente 275-modellen. Sammenlignet med den gamle modellen er 280 mer elegant, større og har dessuten flere smarte løsninger i innredningen. Både skrog og dekk er helt nytt, og båten er lengre, bredere og har høyere fribord enn forgjengeren.

Med badeplattform måler 280 Sundancer 874 centimeter. Bredden er på 2,7 meter, og båten har en tørrvekt på 3700 kilo. Du kan ha med deg ti personer om bord, og den takler bensinmotorer opp til 300 hester.

Sittebrønnen er trivelig, med en L-sofa akter, integrert konsoll med vask og stuverom samt førerplassen med plass til to. L-sofaen er kledd i hvitt, og som alle nye båter fra Sea Ray har den mer enn godkjent sittekomfort. Hvis solen står høyt på himmelen, kan man legge på noen ekstra puter, og dermed gjøre sofaen om til en stor solseng. Denne kan også brukes som dobbeltseng om det er ønskelig.

Førerplassen er komfortabel og oversiktlig. Alle instrumenter og brytere er korrekt plassert og gjør båten lett å bruke. Det eneste vi har å innvende er manglende plass til kart. Sikten er god uansett om man velger å kjøre stående eller sittende. Førerbenken kan i tillegg vris rundt, og gir dermed to ekstra sitteplasser når du ligger i havn.

Sea Ray Sundancer 280=

Sea Ray Sundancer 280 © Staffan Westerling

Eksemplarisk

Under dekk finner du pantry og en minigarderobe på babord side, toalett på styrbord side og en stor U-sofaen i baugen. Rett under førerplassen har Sea Ray funnet plass til en stikkøye for to. Layouten virker gjennomtenkt, og materialvalgene gir et godt inntrykk.

Pantryet inneholder det meste man trenger. Her finner du både komfyr, kjøleskap, vask med kran, mikrobølgeovn og skap nok til alt kjøkkentilbehøret. Det som mangler, er anretningsplass. Den er altfor liten, og det vil nok gjøre at det blir få herremåltider om bord i 280 Sundancer.

Sea Ray Sundancer 280=

Sea Ray Sundancer 280 © Staffan Westerling

Båten kan skilte med gode sjøegenskaper, og den er helt klart bygget for å tåle tøffe tak når det kreves. Planingsterskelen er lav, og når vi treffer på større bølger, skyller båten vannet elegant ut til sidene. Hvis vi legger over i høy fart, oppfører skroget seg eksemplarisk - nesten kjedelig perfekt. Innredningen virker også solid skrudd sammen. Det er ingen ulyder.

Med 315 ponnier i motorrommet, eller 283 propellhester hvis vi skal være ærlige, akselererer 280 Sundancer fra 0 til 25 knop på 13,5 sekunder. Ikke den raskeste båten i marinaen, men likevel forholdsvis jevnt med sammenlignbare båter. Trykker du spaken så langt fram det går, oppnår du en toppfart på 31,1 knop ved 4000 o/min med to personer om bord. Ved toppfart drikker båten rett over 2 liter diesel per nautiske mil og støynivået ligger på 83 dBA. Hvis vi derimot senker farten til 20 knop, faller forbruket til rundt 1,6 liter per nautisk mil, og støynivået reduseres til forholdsvis behagelige 80 dBA.

=

En standardutstyrt Sea Ray 280 Sundancer med Yanmar 315 koster 1 245 000 kroner. Hvis du velger et bensinalternativ, for eksempel en Mercruiser 350 Magnum på 300 hester, slipper du litt billigere unna på innkjøpssiden, men må regne med betydelig høyere forbruk.

Konklusjon

Nye Sea Ray 280 Sundancer har det som kreves for å hevde seg i det tøffe segmentet rundt 28 fot. Den har god plassutnyttelse, er velbygd og klarer seg bra i sjøen. At den i tillegg er flott å se, på er heller ikke noe minus.

Testdata

Turtall

Fart i knop

Forbruk, l/t

Forbruk, l/nm

Støy, dBA

1900

7,9

11,2

1,42

75

2200

8,9

17,9

2,01

76

2500

12,2

23,6

1,93

77

2800

18,0

28,8

1,60

78

3100

20,4

34,2

1,68

80

3400

23,4

43,9

1,88

81

3700

27,4

58,0

2,11

82

Topp

31,1

66,2

2,13

83

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!