Test: Greenline 33 Hybrid

Super miljøbåt

Dette er den kuleste miljøbåten vi har prøvekjørt på lenge.

Pluss ikon
Prøvekjørt
Greenline 33
Prøvekjørt Greenline 33 Foto: Terje Haugen
Sist oppdatert

Tekniske data Greenline 33

  • Lengde: 9,99 m
  • Bredde: 3,49 m
  • Dypgang: 0,70 m
  • Deplasement: 4 800 kg
  • Drivstoffkapasitet: 430 l
  • Motor, diesel, testbåt: VW Marine
  • TDI 165-5,165 hk
  • Motor, elektro, testbåt: eM//G (industrimotor), 7 kW
  • Effekt, solceller: 3 kW
  • Konstruksjonskategori: (CE): B
  • www.solmarine.no

Det slovenske konstruksjons-miljøet i Seaway og J&J Design har siden tidlig på 80-tallet stått bak et utall båter for både store og små verft. Vi kan nevne Bavaria, Beneteau, Marex og Askeladden som eksempler.

De siste årene har de imidlertid valgt å satse på egne merkevarer, som seilbåtene Shipman, trawlerne Skagen og hybridene Greenline med Greenline 33 som siste tilskudd. Dette er en hybridløsning mellom elektro og diesel. Skuta kan nemlig også drives fram av bare dagslyset, riktignok bare i noen få knop.

Greenline 33 er virkelig en spennende farkost i sjøen. Med sitt høyteknologiske skrog, kalt superdeplasement, kan den best beskrives som en blanding av seilbåt- og deplasementsskrog. Her får vi noe som klarer seg godt i både rundt 5 og 15 knop. Sjekk båtkatalogen for flere spesifikasjoner på båtene som selges i Norge.

Det vinterlige grønne Adriaterhavet viser forhold vi her hjemme kanskje ville ha vurdert som en typisk vårfrisk sjø. Det er nesten forbløffende å legge den opp mot 15 knops vind med bare elektrodrift og oppleve det stille suset fra akslingen og selve hytta. 5 knop er det vi klarer med den vesle elektro-motoren, en fart vi for øvrig kan holde i fire timer til om vi vil, uten å lade batteriene.

Vi har full kontroll over båten, selv i den lave farten. Det gjelder også når vi går unna sjøen, for her kommer et par kraftige finner nær chinen akter på begge sidene inn og hjelper til. De er avgjørende for retningsstabiliteten i lav fart.

Vi starter opp den femsylindrede VW-motoren under dekk, etter å ha cruiset oss skjortevarme med elektrodrift. Også dette byr på nye opplevelser. Ved fullt pådrag nærmer vi oss 15 knop, men den oppleves ikke som en halvplaner, selv om den strengt tatt burde lagt seg på rumpa for lenge siden.

Isteden løfter den bare baugen beskjedent og skjærer gjennom sjøen. Ser vi akterover på kjølvannet, avslører det at energien i alle fall ikke blir brukt på å lage hekksjø.

Prøvekjørt
Greenline 33
Prøvekjørt Greenline 33 Foto: Terje Haugen

Kontrolltårn

Føreplassen styrbord er enkel og ryddig å forholde seg til. Plotteren dominerer ikke uventet i senter, mens dashbordet ellers er dandert med helt streit instrumentering.

Unntaket er de små og spesielle instrumentene som kreves av elektrosystemet. Om teknologien er fremtidsrettet, så minner ikke føremiljøet om noe som kunne vært hentet fra Star Wars. Det nærmeste du kommer er i grunnen bare svarte flater på dashbordet, hvis jobb er å dempe refleksene.

Selve setet er grunnet lite plass til beina ikke noe ergonomisk mesterverk, men et greit kompromiss siden det kan vippes akterover og bli til en del av benken.

Selve hytta er plassert i senter, noe som gir tilstrekkelig bred gangvei på begge sider. Det er lett å bevege seg rundt på båten, men ikke for mye å holde seg fast i.

Akterdekket kan utvides betraktelig ved å senke deler av akterspeilet. Dermed har du klassens største kombinerte badeplattform, og det gjør at båten føles langt større enn den faktisk er. Eneste minus er at tilgang til badestigen fra sjøen savnes.

Hele taket er dekket av solceller, så her har du gratis energi til kaffetrakteren i ukevis.

Salongen har mye til felles med trawlerens rette vinkler, og det er ståhøyde overalt. En trivelig og praktisk sittegruppe til styrbord og pantryløsning akter er hovedingrediensen. Det er god utsikt og tilstrekkelig med boltreplass rundt bordet, som av ukjente årsaker ikke har fått slingrekanter. Hele akterdelen kan åpnes, så her kan matlagingen nesten gjøres i friluft.

Forut kan det med enkle grep rigges til dobbeltkøye, i tillegg til at salongen kan brukes til soveplass til et par stykker.

Stille glede

Prøvekjørt
Greenline 33
Prøvekjørt Greenline 33 Foto: Terje Haugen

Motorsystemet er selve rosinen i denne pølsa. Volkswagens TDI 165-5 er en velkjent traver fra bilverden. Her sørger den for en rekkevidde på rundt 700 nautiske mil. Selve elektromotoren er plassert mellom giret og motoren. Dermed blir det i utgangspunktet ikke merarbeid for båtbyggeren heller.

Akslingen er ikke vinklet mer enn én grad, noe som fører til minimalt med motstand under fart.

Støy er stort sett fraværende under elektrodrift. Kun lyden av akslingen, vinden på hytta og vannet som leker med skroget er å høre. TDI-maskinen er nesten samme klasse, og det er nesten ikke merkbare vibrasjoner i skroget som avgir lyd eller avslører at motoren faktisk er i gang.

Til å være en båt som koster deg under millionen, fremstår tekniske løsninger og byggekvalitet som så godt gjennomført at det er grunn til å tro at annenhåndsverdien vil holde seg godt. Å kunne kose seg med fire timers nesten gratis turglede er heller ikke ille, om du kan leve med 5 knop. I tillegg klarer turbodieselen seg godt med 10 liter i timen, noe som gir deg en enorm rekkevidde.

</p> </div>

Prøvekjørt
Greenline 33
Prøvekjørt Greenline 33 Foto: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 30/04 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også