Tekniske data Stingray 195 CS

Tekniske data

Merke og modell: Stingray 195 CS

Pris testbåt: kr. 300 000

Motorkapasitet: 135-225 hk

Motor testbåt: Mercruiser 3,0l 135 hk

Toppfart: 34,0 kn

Produksjonsland: USA

Lengde (LOA): 5,90 m

Bredde: 2,31 m

Byggemateriale: GAP

Vekt med motor: 1131 kg

Antall personer: 8

CE kategori: C

Mer informasjon www.stingrayboats.no

Stingray 195 CS er en typisk badebåt med dagsturpreg. Og selv om cockpitløsningen minner stort om 1960-tallets enkle innredning, gir helheten av formsydde skinnseter, tepper, duse farger og et velfylt instrumentbord et mer forseggjort inntrykk enn hos mange av konkurrentene. Kulturforskjellen mellom amerikanere og de nordiske merkene er som regel til å ta og føle på, noe vi merker spesielt tydelig om bord i Stingray 195 CS.

Stingray er ingen vinner når det kommer til stuveplass. På brygga står fire mann og noen kilo bagasje i form av grillmat, toalettruller, campingstoler, soveposer, kjølebager og solkrem. Det skulle blitt en trang affære uansett hvilken av båtene vi hadde valgt i denne klassen, men i amerikaneren blir det mange løse effekter i cockpit. Dregg og tauverk må dessuten trekkes helt inn i cockpit for å finne sin plass i Stingray. Utover mager stuveromsplass er det lite med pulpitts og skikkelige kryssholt. Båten er heller ikke selvdrenerende, som flere av de nordiske konkurrentene.

Amerikaneren

Testteamet blir uansett glade Stingray. Den er rett og slett trivelig om bord og gir mye for pengene. Riktignok sitter du lavt som i en gokart, men du sitter komfortabelt og har god førerergonomien. Mangel på kartplotterplass trekker riktignok ned, med dette virker ikke til å være viktig for flere av de amerikanske småbåtprodusentene. Stingray har dessuten to solsengløsninger, både den over motorkassen, men også en løsning der setene felles ned. Den lille badeplattformen, en fin badestige og en skikkelig stereo pynter på inntrykket av dette som en skikkelig badebåt.

Under dekk er det knapt nok plass til én overnattende, så dette er ingen weekendcruiser. En porta potti og litt bagasje er det likevel plass til.

Billige DC båter 19 fot Middagsbukta 2009=

Billige DC båter 19 fot Middagsbukta 2009 © Finnes, Fredrik

Stingray 195 er blant de minste båtene på markedet med innenbordsmotorisering. Med sin lunefulle 3,0 liters 135 hk Mercruiser bensinmotor er båten kontant, og fartsopplevelsen er frisk i den lave førerposisjonen. Båten er dessuten trimmevillig og leken, ikke minst på grunn av servostyringen. Men idet smilet har satt seg i munnvikene, skuffer Stingray med en slagete og hard gange i halvmetersjøen. Her må farten modereres etter forholdene, for Stingray kaviterer lett og rister oss godt ved toppfarten på 34 knop. Ved toppfart støyer den dessuten uholdbart mye, rundt 94 dBA på måleren, som ikke inviterer til de lengste turer.

Les om konkurrenten Saver 590 her.

Les også om DC konkurrentene Sting 570 og Ryds 568 DC.

=

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Klarer de fleste seg med en rimelig modell i denne størrelsesklassen? Det er vi helt sikre på. Det du betaler for i de dyrere merkene, er først og fremst kjøreegenskaper og finish. Om du ikke er skrekkelig opptatt av dette vil Stingray være mer enn tilstrekkelig. Dette er mye båt for under 300 000 kroner.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!