Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen

Buster XXL AWC er en av de mest robuste og velkjørende helårsbåtene i denne klassen.

Sist oppdatert

Det vakte oppsikt da det ble kjent at Buster hadde en styrehyttemodell under utvikling. I tradisjonell Buster-stil snakker vi selvsagt om en båt med sterkt aluminiumskrog, men for å tiltrekke seg "mykere" kjøpere er skroget lakkert - merkelig nok leveres det foreløpig bare i en aluminiumsfarget grå lakk. Hvorfor ikke andre farger - eksempelvis hvit eller mørk blå?

Styrehytta har store glassflater og båten er myket opp med mange detaljer i slagfast plast - også det i en aluminiumslignende, mørkere gråfarge. Store deler av innredningen både ute og inne kan tilpasse ulike bruksområder med Busters smarte "snap-in" bokser/seter i ulike størrelser.

I tillegg til et særpreget design er båten proppfull av små og store praktiske detaljer. Kort sagt er dette en utrolig gjennomtenkt båt og i tillegg er listen over ekstrautstyr ganske lang. Båten kan med andre ord skreddersys den enkelte kunde.

Moderne og tøff innredning.
Moderne og tøff innredning.

Første gang jeg prøvekjørte prototypen på Byfjorden utenfor Bergen var det flere ting å sette fingeren på. Båten virket framtung, den reagerte ikke på trimmen og styrehytta virket ikke stiv nok. Det var derfor med spenning jeg tok ut en ferdigutviklet Buster AWC og utenfor Varberg på den svenske vestkysten vokste bølgene etter hvert som jeg kom lenger og lenger fra land. Det ble en ren "Aha-opplevelse".

I medsjø gikk båten utrolig fint, det var flott balanse i båten og minimalt med ulyder fra overbygg og innredning. Omtrent halvveis til Danmark var det tid for å snu med nordavinden rett i baugen. Først da oppdaget jeg hvor store bølgene var blitt og jeg måtte helt ned i 12 knop for å unngå skikkelige lufteturer på hver bølge og komme helskinnet tilbake.

Nærmere Sverige ble bølgene mer moderate og farten kunne igjen økes. Det var ingen tvil: Buster AWC har gjennomgått betydelige forbedringer siden prototypen og at Busteren i tillegg er fylt med skum bidrar til en ekstra god sikkerhetsfølelse, selv når bølgene blir i groveste laget.

Konseptet er gjennomtenkt
Konseptet er gjennomtenkt

To gode stoler med avfjæring i stativene er på plass. Bak i hytta kan kunden selv velge setearrangement og vil man ha sitteplasser på akterdekket er det bare å sette inn en "snap-modul" eller to. AWC-utgaven kan leveres med eller uten bakvegg. Viktigste minus vi oppdaget under testen, var håndtaket/låsen til frontluka. Den var knotete og vanskelig å få opp. Selve frontluka er i tillegg i tyngste laget når den skal åpnes inne fra båten. Kraftigere løftere bør på plass

Instrumentbordet er moderne med plass til innfelt plotter. Under fordekket er det mulig å arrangere en enkel V-køye, men man skal nok være ivrig på en overnatting om man vil sove her.

I taket er det store takluker som kan skyves begge veier og det er nok en viktig detalj, for med de store vindusflatene kan det bli temmelig badstuaktig i hytta.

Soveplassene er enkle
Soveplassene er enkle

TEKNISKE DATA: Buster XXL AWC

  • Lengde: 6,35 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Vekt: 1030 kg
  • Tank: 153 l
  • Ant. Køyer: 2
  • Motor fra - til: 100 - 175 hk
  • Maks. personer: 7
  • Testmotor: Yamaha 150 hk
  • Pris fra m/ testmotor: kr 558 403
  • Importør: Yamaha Scandinavia
  • Internett: www.yamaha-motor.no

Turtall, o/m

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Fart i knop

2500

72

1,3

9,7

3000

75

1,06

14,8

3500

78

1,05

19,7

4000

81

1,06

24,6

4500

82

1,12

29,5

5000

83

1,25

32,8

5500

85

1,43

36

5700

86

1,59

37,7

Denne saken ble første gang publisert 20/09 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også