Test Delta 29 SW, 2009

Moderne ekspress

Delta tør være sportslige og moderne i en klasse som preges av tradisjonelt design.

Pluss ikon
Foto: Frederik Finnes
Sist oppdatert

Du kommer ikke stort nærmere en perfekt båt dersom hensikten er hurtig transport av personer fra A til B til alle årstider og under de fleste forhold. Se videoen av båten her.

Det er først og fremst med det blanke stålrattet i håndflatene at denne konklusjonen sakte siger på. Delta 29 Side Walk oser kjøreglede, fra den første propellrotasjonen til den øverste toppfarten. Det føles uanstrengt, uansett fartsområde, noe som overrasker oss litt med tanke på det relativt skarpe, steppede skroget.

Fem båter som forlenger sommeren

Test: 11 rimelige helårsbåter

Planingsterskelen overvinnes greit - D4-300 motoren til Volvo virker å være et godt valg både vekt- og kraftmessig, og summer uanstrengt der bak selv under 20 knops fart. Det ryddige, minimalistiske dashbordet gir totaloversikt og utstråler en slags robust eleganse, i likhet med resten av det polerte interiøret. Det er ikke vanskelig å føle seg vel i denne helheten.

Det er noe eget ved å sitte så langt akter ved førerposisjon. Trimresponsen kjennes nøyaktig, det er som om jeg har hekken rett over balansepunktet i båten. Takluka over meg trekkes vekk, og jeg både hører og kjenner farten ordentlig. Stående kjøring fungerer også greit.

Test: Delta 40 WA

Båtkatalogen: Styrehusbåter 8-10 m

Behagelig raskt

Vi passerer 40 knop. Selv i denne hastigheten gir Volvos elektroniske EVC-kontrollboks skyv ved den minste berøring. Styringen er presis, det kompakte, vakuuminjiserte skroget er lekent og jeg bestemmer ved lett trimming hvor det planende skroget skal møte motsjøen. Det kommer godt med når de større bølgene skal forseres.

Forskjellen fra den utgående Delta 32, som er basert på Flying Flippers velprøvde racingskrog, viser seg å være en langt mer forutsigbar og balansert gange i sjøen. Selv om Delta 29 ikke kutter bølgene like kontant, har den et stødig grep i svingene og er både lettere og morsommere å kjøre. Dette er en milsluker som tilbyr cruisinghastighet langt over snittet.

Å ha førerbenken for to akter ved utgangen av styrehuset, har imidlertid sin pris. Utsikten fremover er tilfredsstillende, men ikke blant de beste i klassen, og når passasjerene får satt seg i de to langsgående benkene lenger fremme i styrehuset, blir sikten noe forstyrret. Og siden jeg er inne på benkene: Å sitte på tvers av fartsretningen i en hurtiggående båt, er ikke det mest ideelle, spesielt ikke når forholdene blir tøffe.

Helårsbåt i praksis: Sjø og ski

God miks

En liten sitteplass akter for de fine dagene.
En liten sitteplass akter for de fine dagene. Foto: Frederik Finnes

Deltas 29-foter er egentlig en god blanding mellom verftets selvtegnede flaggskip på 40 fot og den minste 25-foteren, som er basert på det legendariske, knivskarpe Smuggler-skroget. 29-foteren har på sin side arvet det steppede skroget til 40-foteren, men er innredet mer i stil med den pendlerorienterte 25-foteren. Den største konseptforskjellen vi finner fra sistnevnte er den fine og brede gangveien på styrbord side, som gjør trafikk mellom for- og akterdekk uproblematisk.

Delta 29 SW er befriende kompromissløs. Selv om det er køyeplasser for fire og et lite toalettrom om bord, og et oppfellbart pantry er tilgjengelig som ekstrautstyr, er dette ingen feriebåt. Det lave styrehuset har ikke ståhøyde, og volumet her inne er lite i forhold til de mest åpenbare konkurrentene. En putebelagt motorkasse på akterdekk samt en påmontert badeplattform er bortimot det eneste som hinter til solfylte sommerdager, så for familien med langturplaner finnes det nok bedre løsninger.

Dette konseptet er renskåret: Det passer deg - eller så gjør det det ikke. For de kjøreglade pendlerne er saken i alle fall biff.

Konkurrentene: Helårsbåt fra 1,5-2,0 millioner

Tekniske data

  • Lengde: 9,25m
  • Bredde: 2,70 m
  • Vekt: 2500 kg
  • Driv.tank: 300 l
  • Køyer: 4
  • Motor: VP D4-300
  • Toppfart: 41,6 knop
  • Pris: fra kr 1 490 000
  • www.powerboats.no

Turtall, o/m

Rent, stramt design preger Delta. Også på førerplassen.
Rent, stramt design preger Delta. Også på førerplassen. Foto: Frederik Finnes

Fart, knop

Støy, dBA

800

5

64,5

1000

6,8

67,4

1500

11,8

74

2000

19,2

80,9

2500

28,3

81,1

3000

37,7

83,6

3300

41,6

84,5

Denne saken ble første gang publisert 12/09 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også