De to Askeladden C75-modellene Cruiser og Center Cabin deler mye, men er likevel helt forskjellige.

C75 Cruiser er en rendyrket daycruiser for de fine dagene.

C75 Center Cabin har lukket styrehus og cockpit for helårsbruk.

Siden Askeladden allerede har et bredt utvalg av de røffere styrehusbåtene i P-serien, kunne man lage C75 Center Cabin, en innelukket båt med mer komfort, sitteplasser og elegant design.

Dette er en båt for behagelige transportetapper til og fra hytte eller hus i skjærgården. Der skipperen og fire-fem personer kan sitte lunt og varmt, uavhengig av værforhold og årstid.

Vi tester båten i krappe bølger på 1-1,5 meter. Disse forholdene fikser V-bunnsskroget i C75 Center Cabin bra. Hvis du trimmer motoren inn, kan du velge akkurat det fartsregisteret der kjørekomforten er best mellom 10-20 knop.

Når vi kommer inn i beskyttet farvann, virker båten spesielt stillegående i området 25-30 knop. Da jobber den 250 hk sterke V6-motoren fra Suzuki i 3500-4000 o/min og drar moderat med drivstoff. Den gir toppfart på rundt 40 knop.

KJØRER FINT: Askeladden C75 Center Cabin har et sportsligere skrog enn mange innelukkede båter i denne prisklassen.

Det viktigste er på plass

Innvendig er konseptet ryddig. Det mest dominerende er sittegruppen på babord side, med bord mellom to sofaer. De er 1,5-setere – to voksne kan sitte side om side, men komforten er nok best med en voksen og et barn.

Forut har du en kabin med soveplass til to og et marinetoalett under en klaff på styrbord. Fornuftig nok har ikke Askeladden forsøkt å presse inn et toalettrom. Dermed har du de fasilitetene som skal til på en weekendtur for to.

Akterdekket har en ryddig utforming med grei oppbevaringsplass. På veggen akter finner du en sofa som kan slås ut; det øker bruksområdet på fine dager og gjør det mer behagelig å sitte lenge med fiskestanga.

På testbåten var dørlukene som skiller akterdekk fra badeplattform akter harde og vanskelige å svinge opp og igjen. Vi regner med at regelmessig vedlikehold gjør det mulig å unngå slikt.

Askeladden tror båten også vil passe fint med den nye 200-hesteren fra Suzuki.

UTSIKT: Store vindusflater gjør det lyst og luftig i cockpit på Askeladden C75 Center Cabin.

Cruiser for de fine dagene

Som nevnt innledningsvis er det stor forskjell på de to C75-modellene. De bruker samme skrog, men det lave tyngdepunktet og nærkontakten med elementene, gjør at Cruiser-modellen kjennes langt livligere enn sin kabin-bror.

Sjøen har lagt seg når vi går utpå med denne båten, men det er fortsatt hekksjøer fra skip og ferger å leke seg i. Og selv i toppfart har du god kontroll. Med Suzuki 300 hk på hekken, bikker du lett 45 knop. Den sørger også for et stort marsjfartområde på 20-35 knop.

Fartspotensialet står seg bra, også sammenlignet med den sportslige Ibiza 25 vi har testet med samme motor.

Ved siden av at føreren sitter godt, er det også rommelige sitteplasser til resten av gjengen om bord i den store L-sofaen som går i hele cockpitens lengde. Vi synes Askeladden har vært smarte som har lagt mindre vekt på overnattings- og matlagingsdelen om bord i Cruiser-modellen. I stedet har sofa, bord og god gangpassasje fått dominere i prioriteringene.

Den gode passasjen fortsetter ved siden av sofaenden og ut på en rommelig akterplattform i to nivåer; først en smal i full bredde, så to brede tunger ut på hver side av motoren.

Med 150 hk motor og med bra utstyrt Top Line-pakke, koster båtene fra drøyt 600.000 kroner. Det virker konkurransedyktig.

SOMMERMORO: Den åpne Askeladden C75 Cruiser er morsom å kjøre og en båt du har mest glede av på fine sommerdager.

Tekniske data Askeladden C75 Center Cabin

  • Lengde: 7,60 m
  • Bredde: 2,55 m
  • Vekt uten motor: ca. 1750 kg
  • Personer: 7
  • Designkategori: C
  • Drivstofftank: 230 liter
  • Vanntank: 40 liter
  • Septiktank: 40 liter
  • Motor: 150-300 hk
  • Pris fra: 605 600 (150 hk)
  • Pris testbåt: 685 400 (250 hk)

Tekniske data Askeladden C75 Cruiser

  • Lengde: 7,60 m
  • Bredde: 2,55 m
  • Vekt uten motor: ca. 1650 kg
  • Personer: 7
  • Designkategori: C
  • Drivstofftank: 230 liter
  • Vanntank: 40 liter
  • Septiktank: 40 liter
  • Motor: 150-300 hk
  • Pris fra: 605 600 (150 hk)
  • Pris testbåt: 704 200 (300 hk)

FOR TO: Under dekk er begge båtene ganske like og det går an å ta en overnatting eller to ombord.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!