Italienske Azimut har de siste årene laget karakteristiske båter som blant annet kjennetegnes av de haifinne-formede vinduene i skrogsiden. Siden 2013 har verftet fornyet flere av sine flybridge-modeller. Først ut var 80-foteren, før versjonene på 50 og 72 fot fulgte i henholdsvis 2014 og 2015.

I Düsseldorf var det en helt ny utgave av den “mellomstore” 66-foteren som sto i sentrum. Felles for den nye generasjonen flybridge-båter fra det italienske verftet er utstrakt bruk av karbonfiber i overbygget. Dette bidrar til å senke vekten, og gjør samtidig at man kan ha et større overbygg enn det som ville vært mulig med tradisjonelle materialer.

Hele båten vi er om bord i er gjennomført i eksklusivt lyst skinn og mørk eik. Luksusfølelsen er på plass i det sekundet du kommer inn i salongen på hoveddekket. Her er det L-formede sofaer på begge sider og mye lys takket være de store vinduene. Når det blir mørkere blir båten opplyst av LED-pærer som kan skifte farge. For å utnytte dette har du muligheten til å velge mellom forskjellige moduser på lyset som sikrer riktig stemning avhengig av selskapet.

Fra salongen er det to trappetrinn opp til spisebordet på styrbord side og byssa på venstre. Sistnevnte kan skilles fra salongen ved å trykke på en knapp som gjør glasset frostet. På denne måten kan man velge hvor mye kontakt man vil ha med kokken om bord. Byssa er naturlig nok fullt utstyrt med både stekeovn, stort kjøleskap og nok benkeplass til å kunne lage ordentlig mat. I forkant av denne har man valgt å lage en bar-løsning med to stoler. Disse kan også brukes som to ekstra plasser i fartsretningen under seilasen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

VIP-KABIN: . I baugen er det plassert en såkalt VIP-kabin. Her er det mer enn nok boltreplass for to gjester, og det er selvsagt et eget bad tilhørende de heldige gjestene. Eierlugaren, som ligger midtskips, er enda større. © Azimut

Fire fullverdige kabiner

Under dekk er det to gjestekabiner - én på hver side av den drøyt fem meter brede båten. Den ene er konfigurert med køyesenger, mens den andre gjestekabinen har to enkeltsenger. I baugen er det plassert en såkalt VIP-kabin. Her er det mer enn nok boltreplass for to gjester, og det er selvsagt et eget bad tilhørende de heldige gjestene. De to mindre gjestekabinene deler ett bad, og selv om det er mindre enn de to andre, vil det være få som har problemer med å bruke dette.

Midtskips finner man eierkabinen, og den er i full bredde slik man har blitt vant til de siste årene. Veldig mange velger å plassere sengen i disse kabinene med gavlen mot akter. Her har imidlertid Azimut valgt å plassere den mot skrogsiden. Dette er ifølge verftet gjort for at man kan nyte utsikten gjennom de store vinduene i skrogsiden mens man fortsatt ligger i sengen. Aktenfor eierkabinen har Azimut plassert badet, som også dekker nesten hele båtens bredde. Man skal være kresen for å trenge mer enn dette - selv et bidet har det blitt funnet plass til på det store badet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GIGANTISK: Flybridgen er over 20 kvadratmeter og har tre forskjellige sittegrupper - både helt akter, bak førerplassen og på babord side foran på flybridgen. © Azimut

20 kvadratmeter flybridge

En av fordelene med karbon-konstruksjonen er at Azimut har hatt mulighet til å forlenge flybridgen ekstra mye akterover. Det fører til en gigantisk uteplass som måler mer enn 20 kvadratmeter. Her er det tre forskjellige sittegrupper - både helt akter, bak førerplassen og på babord side foran på flybridgen.

Den store hardtopen over flybridgen sørger for at middelhavsfarere kan komme seg unna den sterkeste sola. På våre nordlige breddegrader er det imidlertid en fordel at den kan åpnes for å slippe inn sola de få gangene den er på besøk. På flybridgen er det også funnet plass til en grill og wetbar som letter logistikken rundt mat og drikke på solfylte dager.

Motormessig er båten vi er om bord i utstyrt med to Cat-maskiner på 1150 hester hver. Disse sørger for en toppfart på 32 knop, mens marsjfarten ligger på 28 knop. For å få tilgang til maskinene må du bevege deg gjennom den obligatoriske mannskapslugaren. Her er det plass til to personer, og her er det også gjemt unna andre praktiske ting som vaskemaskin og tørketrommel. Mannskapet har naturligvis også et eget, lite bad slik at gjestene slipper å bli forstyrret.

Dette er på ingen måte noen folkebåt som vil selge i store kvanta - spesielt ikke her til lands. Med en prislapp på rundt 20 millioner kroner sier det seg selv at dette er en båt for noen få heldige med tykk lommebok. Men de som har råd til denne får et mesterverk av en båt - med detaljer som bør imponere selv de mest kresne.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!