Askeladden Z7

Løsninger som fungerer

Vi har kjørt Askeladden Z7 en sesong. Holder den hva den lover?

Sist oppdatert

Konsept

Askeladden Z7 vakte stor oppsikt da den kom. Det var den første båten fra Askeladden som hadde de praktiske Q-løsningene og den smarte Z-top kalesjen. Båten går inn i markedet for eksklusive daycruisere - både med tanke på design, kvalitet, utstyr og ikke minst pris.

Sjøegenskaper: 4

Askeladden Z7 har et velfungerende daycruiserskrog. Det betyr at du ikke kan forvente deg de aller mest sportslige egenskapene, men at båten oppfører seg stødig og ryddig. Også når det blåser litt og bølgene blir meterhøye, kan du holde et godt tempo uten at det blir ukomfortabelt om bord. Trimplan sikrer lett planing og riktig vinkel i sidesjø og sidevind.

Førerplass: 4

Bak spakene på Askeladden Z8 finner du en førerposisjon som er godt beskyttet av den store vindskjermen. Stolen er godkjent og gir en bra sittestilling. Instrumentene er plassert høyt og omkranser en lett synlig kartplotter. Vi har heller ingen problemer med bryterplasseringen, der trimflapsene fornuftigvis er skilt ut på samme side som gasspaken.

Uteplass: 5

Brukervennlighet er stikkordet for Askeladden Z7. Løsningene er delt i to grupper; Q og Z. Q-rope betyr raskt tilgjengelig fortøyningstau. De er lagret på fjærbelastede spoler under dekk, og kommer opp midt i kryssholtet. Det betyr at det alltid er tau tilgjengelig på alle kryssholt.

Under fortøyningen tar en bare tak i tauet og drar opp ønsket lengde. Systemet er enkelt og driftssikkert. På testbåten fungerte systemet uten feil hele sesongen.

Cockpiten byr på både Q-bed og Q-table. Bordet er festet på et fjærbelastet bein, og felles inn mot setesokkelen når det ikke er i bruk. Enkelt og uten løse deler. Den kombinerte solsenga og ryggstøtten er ikke like genial. Målet er at en enkel bevegelse skal gjøre om ryggstøtten til passasjerene til en solseng. Festemekanismen er ikke fast nok, så ryggstøtten beveger seg for mye. De bakovervendte sitteplassene er også for korte i sitteputa, og her er ryggstøtten tilnærmet loddrett og ubehagelig. Det er som solseng den fungerer best.

Z-top er navnet på kalesjen. Ståhøyden er forlatt, men vi opplevde ikke det som noe problem i en båt som denne. For havnemanøvre er det enkelt å vippe opp den fremre delen, noe som også gir fin tilgang til fordekket. Vi opplevde ikke problemer av betydning med systemet, og mekanismen og duken har holdt hele sesongen.

Inneplass: 2

Det er som dagsturbåt Askeladden Z7 er på sitt beste. Vi har også vært på overnatting, men det blir det fort litt ekspedisjonspreg over. Det er rett og slett ikke nok plass under dekk til at dette blir noen båt du ønsker å dra på lange turer med. Men to personer på en helgetur i pent vær går greit.

Motor: 5

Det elektriske anlegget krever er ryddig lagt opp, men eltavla nede i benken er klønete plassert. På anlegget er det koblet inn en boks som heter Securevolt. Den overvåker anlegget, og stenger ned deler av det hvis spenningen blir for lav. Vi skulle egentlig hatt en båt med MerCruisers femliters V8'er og 260 hk. Da båten kom, var det en Cummins MerCruiser 2,8 liters diesel på 200 hester, plassert under akterbenken.

Jeg så for meg en sommer som bussjåfør, med en knatrende dieselmotor under dørken. Samtidig som halve fellesferien ville gå med på å få båten i plan. Etter hundre timer må jeg nok en gang innrømme at fordommer er noe som ikke alltid stemmer med virkeligheten.

Denne motoren er suveren til båten. Vi har knapt savnet de få knopene bensinbåten går fortere, og støyen opplever vi ikke som problematisk.

Fart og støy: 4

Toppfarten med den 200 hk sterke Cummins MerCruiser-dieselen målte vi til 34 knop. Det er kanskje litt langsommere enn den mest entusiastiske føreren ønsker seg, men holder under de fleste forhold. Da er det mer positivt at støynivået er hyggelig under effektiv marsjfart. Drøyt 80 dBA mellom 26-31 knop kan man leve godt med. Hvis du holder turtallet under 1500 o/m på rolig kjøring, blir ikke motorstøyen for fremtredende.

En tur på marinaen er heller ikke noe å få svettetokter av. På 118 timer og 840 nautiske mil har vi hatt et snittforbruk på 1,1 liter pr. nautisk mil, eller 7,7 liter i timen. Dette er mer en godkjent.

Økonomi: 5

Askeladden Z7 er blant de dyreste båtene i sin størrelse. Derfor henvender den seg også til den som ønsker å være tidlig ute med nye løsninger, og er villig til å betale for det. Som med andre Askeladden-båter, er en bunnsolid bruktverdi med på å gjøre langtidsregnestykket mer fornuftig. Vi tror Z7 blir en meget lettsolgt båt, også om noen år. Driftskostnadene er moderate med dieselmotor, og båtstørrelsen fornuftig når det gjelder bryggeplass, opplag og forsikring.

Askeladden Z7 skilter med moderne løsninger som holder mål og gjør båtlivet lettere. Innovasjon er ikke alltid det beste med tanke på driftsikkerhet, men her har båten gjort negative forventninger til skamme. For øvrig er Askeladden Z7 en ganske tradisjonell daycruiser som gjør jobben bra på alle viktige områder.

Pris: 769100 m/ 2,8 ES 200 hk Cummins MerCruiser. Henrik J. Askviks Sønner AS: www.askeladden.no

Denne saken ble første gang publisert 24/08 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også