Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS er velsignet fri for fiksfakserier, og her kan selv de minst båtkyndige blant oss få oppleve ekte båtglede.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gjennomtenkt og stort akterdekk

+ Solid konstruksjon

+ Mye båtglede

+ Sjøegenskaper

- Trang føreplass

- Noe støy

Arvor 215 AS er oppfølgeren eller arvtakeren til bestselgeren 215. Bénéteau og Jeanneau kan nevnes som produsenter av sammenlignbare modeller i dette segmentet, for lettere fritidsfiskebåter på rundt syv meter med overnattingsmuligheter.

Førerplass

Førermiljøet i Arvor 215 er ikke av den mest komfortable sorten. Her finner vi to vippestoler for stående/sittende kjøring. Førerkrakkene kan brukes for de lengre strekkene, men det blir fort lite luft for kneskålene. Kompasset sitter korrekt, mens øvrig motorinformasjon presenteres gjennom et multiinstrument. Egen regulator for dorgefarten er sentralt plassert. Overraskende nok er det funnet plass til en mobilholder også. Sikten er upåklagelig i alle retninger.

Uteplass

Uteplassen i Arvor 215 er båtens storstue. Styrekulten lar seg lett montere for utendørs rorkontroll enten stående eller sittende. Bortsett fra at motorkassa stikker opp i midten ved hyttas bakvegg, er det både stuveplass og benker nok til at det kan gjøres trivelig ute. Storfangsten kan betraktes gjennom den gjennomsiktige fisketanken akter. Store dreneringskanaler i dørken gjør renholdet enkelt. Dørken framstår ellers tilstrekkelig sklisikret. Siden hytta er off-center, er det god passasje til fordekket styrbord. Gripeanordninger på taket er på plass og gir økt trygghetsfølelse. Tilgangen til badeplattformen er lagt ut til babord, en brukbar og sikker løsning til denne båten.

Inneplass

I den vesle hytta må det nødvendigvis bli trangt om saligheten. Koking kan til nød gjøres på minipantryet i babord. Portapottien finnes fram når andre er ute. Og det kan rigges til en køye som kan brukes til overnatting. Alt i alt greit løst, forholdene tatt i betraktning.

Sjøegenskaper

Arvor 215 oppleves som overbevisende retningsstabil og trygg, noe som kan forventes fra kjølbåter med strak aksling som denne. Men i tillegg får du god fart. Den vil nok følgelig legge seg litt på nesen når du drar av, men ikke mer enn at du takler det. Heller ikke ved unnamanøvrer i høy fart krenger den nevneverdig. Båten er egentlig planende gjennom hele registeret opp til de tilmålte 20 knopene og det gir derfor ikke mening å snakke om noen planingsterskel.

Motor

Arvor 215 kommer rigget med Cummins Mercruisers QSD toliter på 115 hester. Dette er plenty av motor for denne båten. Selv om CE-merkingen antyder at du ikke bør legge til havs med denne farkosten, er det iallfall nok motor her til å kunne kontrollert møte eller styre unna grovere sjø enn forventet. I motorrommet er de viktigste inspeksjonspunktene lett tilgjengelige.

Fart og støy

Selve hytta har ikke annet enn mye topcoat og vindusflater å by på av finish. Dette kan gi et relativt bråkete førermiljø, med støy fra både sjø og motor. Lydisoleringen har tatt høyde for at det skal dorges ved lav fart over lengre tidsrom.

Økonomi

Arvor 215 AS framstår som et solid førstekjøp uten for mange forvirrende valgmuligheter. Polskbygde Arvor har et av verdens største fritidsbåtkonsern i ryggen, Brunswick. Dermed vil man trolig ha tilgang på både service og reservedeler i lang tid framover. Dette er også med på å sikre annenhåndsverdien. Klarer du å styre deg når ekstrautstyrslista kommer på bordet, er du på fjorden for vel 385 000 kroner. Kjører du med måte, kan bunkersregningen også bli hyggelig. Marsjer du ved 12 knop, vil den for eksempel nøye seg med 13 liter i timen.

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 6,88 m
  • Bredde: 2,54 m
  • Vekt: 1650 kg
  • Motor: Cummins Mercruiser QSD 115 hk
  • Drivstofftank: 90 l
  • Designkategori (CE): C
  • Pris, fra: Kr 384 000
  • www.brunswickmarinenorway.no

Spesifikasjoner

Produsent Arvor
Pris 385000

Konklusjon

Vi tipper at selv den minst båtkyndige person lett kan få umiddelbar båtglede her, for konstruksjonen er bunnsolid. Er du rett og slett bare sugen på litt fritidsfiske, bør denne båten også vurderes.

Vår karakter

Se flere saker fra: 30 båter som forlenger sesongen Se flere saker fra: Arvor
Ærlig helårsbåt

Test: AMT 200 C, 2010

Ærlig helårsbåt
Veil. pris: 410000

Presidentens båt

Langtest: Aquador 32 C med 440 hk Yanmar

Presidentens båt
Veil. pris: 2250000

To tøffe søsken

Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken
Turbåt for fiskeglade

Prøvekjørt: Arvor 250 AS Deluxe

Turbåt for fiskeglade
Veil. pris: 687000

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark
Veil. pris: 385000

Kompakt og rask

Test Bella 580 C, 2010

Kompakt og rask
Veil. pris: 278600

Mye båt for pengene

Bénéteau Antarès 7

Mye båt for pengene
Helårssjark på fransk

Bénéteau Antarès 8

Helårssjark på fransk
Weekendbåt med

Brandskär 310 H med VP D6-350

Weekendbåt med "glasshus"
Tøffest i klassen

Test Buster XXL AWC, 2009

Tøffest i klassen
Veil. pris: 499000

Sprekt

Delta 40 WA

Sprekt
Bovennlig

Test: Finnmaster 61 C, 2009

Bovennlig
Veil. pris: 390000

En unorsk askeladd

Fjord 40 Cruiser

En unorsk askeladd
Bølgedreperen

Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Prøvekjørt: Grand Banks East Bay 45 SX

"Brøytebåt" med boltreplass
Veil. pris: 8500000

Lekker bruksbåt

Grandezza 28 WA

Lekker bruksbåt
Stilfull tungvekter

Prøvekjørt: Guernsey 34

Stilfull tungvekter
Veil. pris: 2200000

Stilren turbåt

Guernsey 28

Stilren turbåt
Veil. pris: 1100000

Enkel fiskeglede

Jeanneau Merry Fisher 585 Marlin med Honda 75 hk

Enkel fiskeglede
Drømmebåt for kystpendlere

Nord Star 26 Patrol RF

Drømmebåt for kystpendlere
Turmesteren

Nord Star 28

Turmesteren
Likandes helårsfinne

Paragon 25

Likandes helårsfinne
Veil. pris: 1200000

En båt for hele året

Test Ryds 620 MC

En båt for hele året
Veil. pris: 374000

Tøff og småvill

Silver Cabin 650

Tøff og småvill
Sjø-SUV'en

Targa 25.1

Sjø-SUV'en
Robust og allsidig

Targa 27.1

Robust og allsidig
Gedigen luksus

Test: Targa 44 IPS

Gedigen luksus
Enkel, men kjøreglad

Test TG 6500, 2009

Enkel, men kjøreglad
Veil. pris: 420000

Turbåt med tæl

Wiking 900 Kombi

Turbåt med tæl
Rask transportbåt

Test Yamarin 59 C, 2009

Rask transportbåt
Veil. pris: 390000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning