Arvor 215 AS

Amerikansk speedsjark

Arvor 215 AS er velsignet fri for fiksfakserier, og her kan selv de minst båtkyndige blant oss få oppleve ekte båtglede.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Arvor 215 AS er oppfølgeren eller arvtakeren til bestselgeren 215. Bénéteau og Jeanneau kan nevnes som produsenter av sammenlignbare modeller i dette segmentet, for lettere fritidsfiskebåter på rundt syv meter med overnattingsmuligheter.

Førerplass

Førermiljøet i Arvor 215 er ikke av den mest komfortable sorten. Her finner vi to vippestoler for stående/sittende kjøring. Førerkrakkene kan brukes for de lengre strekkene, men det blir fort lite luft for kneskålene. Kompasset sitter korrekt, mens øvrig motorinformasjon presenteres gjennom et multiinstrument. Egen regulator for dorgefarten er sentralt plassert. Overraskende nok er det funnet plass til en mobilholder også. Sikten er upåklagelig i alle retninger.

Uteplass

Uteplassen i Arvor 215 er båtens storstue. Styrekulten lar seg lett montere for utendørs rorkontroll enten stående eller sittende. Bortsett fra at motorkassa stikker opp i midten ved hyttas bakvegg, er det både stuveplass og benker nok til at det kan gjøres trivelig ute. Storfangsten kan betraktes gjennom den gjennomsiktige fisketanken akter. Store dreneringskanaler i dørken gjør renholdet enkelt. Dørken framstår ellers tilstrekkelig sklisikret. Siden hytta er off-center, er det god passasje til fordekket styrbord. Gripeanordninger på taket er på plass og gir økt trygghetsfølelse. Tilgangen til badeplattformen er lagt ut til babord, en brukbar og sikker løsning til denne båten.

Inneplass

I den vesle hytta må det nødvendigvis bli trangt om saligheten. Koking kan til nød gjøres på minipantryet i babord. Portapottien finnes fram når andre er ute. Og det kan rigges til en køye som kan brukes til overnatting. Alt i alt greit løst, forholdene tatt i betraktning.

Sjøegenskaper

Arvor 215 oppleves som overbevisende retningsstabil og trygg, noe som kan forventes fra kjølbåter med strak aksling som denne. Men i tillegg får du god fart. Den vil nok følgelig legge seg litt på nesen når du drar av, men ikke mer enn at du takler det. Heller ikke ved unnamanøvrer i høy fart krenger den nevneverdig. Båten er egentlig planende gjennom hele registeret opp til de tilmålte 20 knopene og det gir derfor ikke mening å snakke om noen planingsterskel.

Motor

Arvor 215 kommer rigget med Cummins Mercruisers QSD toliter på 115 hester. Dette er plenty av motor for denne båten. Selv om CE-merkingen antyder at du ikke bør legge til havs med denne farkosten, er det iallfall nok motor her til å kunne kontrollert møte eller styre unna grovere sjø enn forventet. I motorrommet er de viktigste inspeksjonspunktene lett tilgjengelige.

Fart og støy

Selve hytta har ikke annet enn mye topcoat og vindusflater å by på av finish. Dette kan gi et relativt bråkete førermiljø, med støy fra både sjø og motor. Lydisoleringen har tatt høyde for at det skal dorges ved lav fart over lengre tidsrom.

Økonomi

Arvor 215 AS framstår som et solid førstekjøp uten for mange forvirrende valgmuligheter. Polskbygde Arvor har et av verdens største fritidsbåtkonsern i ryggen, Brunswick. Dermed vil man trolig ha tilgang på både service og reservedeler i lang tid framover. Dette er også med på å sikre annenhåndsverdien. Klarer du å styre deg når ekstrautstyrslista kommer på bordet, er du på fjorden for vel 385 000 kroner. Kjører du med måte, kan bunkersregningen også bli hyggelig. Marsjer du ved 12 knop, vil den for eksempel nøye seg med 13 liter i timen.

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 6,88 m
  • Bredde: 2,54 m
  • Vekt: 1650 kg
  • Motor: Cummins Mercruiser QSD 115 hk
  • Drivstofftank: 90 l
  • Designkategori (CE): C
  • Pris, fra: Kr 384 000
  • www.brunswickmarinenorway.no

Denne saken ble første gang publisert 21/05 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også