Benetti Crystal 140

Når det skal være stille om bord

Benetti Crystal 140 skal være blant de stilleste i hele flåten

Pluss ikon
Sist oppdatert

Crystal 140 er en av de nyste farkostene fra italienske Benetti-gruppen, i den såkalte semi-custom-klassen deres.

Det vil si at størrelsen på sjekkheftet ditt (jo, det brukes ennå i enkelte miljøer) i stor grad avgjør hvor mye du får påvirket det endelige resultatet.

I tillegg er dette et fortrengerskrog, altså det er ikke snakk om høy fart i halvplan eller mer. Toppfarten er 15 knop, mens marsjfarten ligger på 14 knop. En enorm rekkvidde loves ved 11 knop.

Men litt av essensen med 140-en er at den skal være mulig å tilpasse din personlige smak, i langt større grad enn tidligere.

I dette tilfellet er det altså den riktige kombinasjonen av mahogny og teak som gjelder på stilsiden, men interiøret er det som nevnt i stor grad opp til eieren å bestemme.

Skroget på sin side er laget i klassisk sandwich-konstruksjon, med en skumkjerne og avstivninger i kompositter. Poenget er at skroget blir lett og stivt.

Dette er ellers også en byggeteknikk benyttet i yrkesfartøyer her til lands, gjerne med den effekten at bdet lir ekstra stille underveis.

Da er vi over på selve poenget her: For Benetti har videre og ifølge seg selv brukt en solid formue på å optimalisere støydempingen om bord i Crystal.

Gummi har i stor grad blitt brukt under dekk og i motorrom for dempe nesten alt av vibrasjoner fra maskinene, inkludert akslingene.

KOMFORT: Med en toppfart på 15 knop er det komforten som har stått i fokus her.
KOMFORT: Med en toppfart på 15 knop er det komforten som har stått i fokus her.

Videre har de brukt lag på lag med helt spesielle støydempende materialer, nesten over alt.

Resultatet ble så bra verftet i neste omgang måtte lage en spesielt stillegående air-condition, for ikke å ødelegge det hele med bråkete vifter i taket.

Her skal både reder og kaptein ha gitt utrykk for at de var meget godt fornøyde med resultatet.

I motorrommet står det et par CAT C32 på hver sine 1340 hestekrefter, i tillegg til at skuta har fått aktiv stabilisering (Zero-speed Naiad) for å motvirke rulling.

Og prisen? Den ser ut til å starte på rundt 21 600 000 euro, eller rundt regnet 170 00 millioner kroner.

Tekniske data Crystal 140

  • Lengde: 41,93 m
  • Bredde: 9,05 m
  • Motor: 2 x CAT C32 Acert 1 450 hk (1 081 kW) ved 2 300 rpm
  • Fart, topp: 15 knop
  • Rekkevidde @ 11 knop: 4 000 nm
  • Design, eksteriør: Righini Design
  • Design, interiør: Zuretti Interior Designers
  • Konstruktør (Naval architecture): Azimut Benetti Group
STILLE: Ved hjelp av spesiell støydempende materialer har verftet fått det ekstremt stille om bord.
STILLE: Ved hjelp av spesiell støydempende materialer har verftet fått det ekstremt stille om bord.

Denne saken ble første gang publisert 07/11 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også