Buster X med Yamaha F60

Tøff allrounder i ny drakt

Finske Fiskars satser for fullt. Fornyer de fleste av de eksisterende modellene og lanserer flere nyheter.

Sist oppdatert

Tekniske data Buster X med Yamaha F60

  • Lengde: 5,25 m
  • Bredde: 2,01 m
  • Vekt: 480 kg
  • Motoralternativ: 50 - 80 hk
  • Motor testbåt: Yamaha F60
  • Fast tank: 100 liter
  • Max. ant. personer: 7
  • Pris fra: 250 000 kr
  • Pris testbåt: 265 000 kr
  • www.yamaha-motor.eu/no

Velkjente Buster X har gjennomgått en betydelig produktpleie og den nye generasjonen X-modell føyer seg pent inn i rekken av oppgraderte Busterbåter. E-modellene - med glassfiber innredning/ innerliner - har vi allerede testet både i Le og XLe -utgaver og de modellene skiller seg en ut fra de klassiske Buster-modeller.

Da Buster X ble lansert i 2006, var en av de store nyhetene rotasjonsstøpte bokser som kunne settes inn eller fjernes etter behov.

Eksempelvis tre bokser som utgjør akterbenken. Har man behov for plass til fiskeutstyr, dykkerflasker eller til transport, er det bare et«snapp-ut» grep før boksene kan tas ut.

De formstøpte boksene er i tillegg tette og låsbare. De kan med enkle midler monteres flere steder - eksempelvis foran konsollene. Totalt gir konseptet fleksibilitet i innredningen.

Den nye Buster X-utgaven har selvsagt beholdt modulkonseptet. Man har produktpleiet båten på en rekke små og store detaljer. Skroget er forlenget for optimalisering av sjøegenskapene samtidig som det blir litt mer plass innabords.

Førerplassen er oppgradert med plass til innfelt kartskjerm og Yamahas multi-instrumenter rett i siktlinjen.

Foran passasjeren er et hanskerom med plexiluke. Fenderfestene er plassert for bedre funksjon og den ganske høye vindskjermen med store sidevinduer sikrer skipper og passasjer rimelig komfort mot vind og sjøsprøyt.

Som ekstrautstyr leveres kalesje over aktercockpiten og da sitter man godt beskyttet selv i regnvær. Kalesjen felles enkelt ned i en egen kalesjegarasje bak akterbenken og i vindskjermen er det lepper med glidelås for enklere oppsetting.

Produsenten oppgir motoralternativene fra 50 til 80 hk. På testbåten var en Yamaha F60 og med litt vindstøy i havna, var det bare kjølvannstrålen som bekreftet at motoren var i gang. Stillegående med andre ord. 60 hester virker ikke direkte imponerende på en Buster X.

Testdata Buster X med Yamaha F60

Tur-tall, rpm

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, t/t

2000

5,3

70

0,68

3,6

2500

6,1

71

0,85

5,2

3000

8,2

73

0,89

7,3

3500

13,1

76

0,60

7,9

4000

19,1

77

0,53

10,1

4500

22,1

78

0,55

12,2

5000

24,9

81

0,64

15,9

5500

28,5

83

0,71

20,2

Båten veier tørr 450 kilo og det nye skroget har en V-bunn på 20,5 grader. Det er på grensen til hva som defineres som «dyp V-bunn» som normalt er 21 -drøyt 25 grader.

Fordelen med en såpass dyp V er myk gange også under tøffe forhold. Minuset betyr ofte tregere og mer markant planingsterskel med behov for kraftig motor. Ut fra nettopp dette, er den virkelig store overraskelsen med nye Buster X hvor utrolig lett den planer ut.

Noen planingsterskel er knapt merkbar og vi imponeres direkte av hvor fort og fint båten planer med en 60-hester på hekken.

Det er direkte imponerende og produsenten hevder selv at båten planer ut med en 50-hester og 7 personer om bord.

Planingsegenskaper er en side av saken. Buster X er også lett å trimme. Den reagerer raskt på motortilten og det eneste som kan komme godt med er et sett trimplan for å justere trimmen sideveis. Skroget går økonomisk. Ved 5500 o/min er toppfarten 28,5 knop med to mann og et forbruk på 0,71 l/ n.mil.

Drar man ned til en marsjfart på 4000 omdreiinger, havner hastigheten på drøye 19 knop og forbruket så lavt som 0,53 l/ n.mil. Det er eksepsjonelt gunstig og at akselerasjonen fra 0 - 15 knop gjøres unna på 6,1 sekunder, vitner om et lettdrevet skrog.

COCKPIT: I god Buster-stil legges det opp til solide og velprøvde løsninger, med gode bøtteseter og praktisk akterbenk som viktige innslag. Ellers stille og fredelig bak vindskjermen. FOTO: Petter Handeland
COCKPIT: I god Buster-stil legges det opp til solide og velprøvde løsninger, med gode bøtteseter og praktisk akterbenk som viktige innslag. Ellers stille og fredelig bak vindskjermen. FOTO: Petter Handeland

I hele fartsområdet ligger båten stabilt og i fin balanse. Ved 25 knop bare cruiser den avslappet av gårde og tar krappe svinger uten å kny. Litt lettere styring kunne man kanskje ønsket, men man sitter så godt ved den ergonomiske førerplassen at dette ikke oppleves som noe stort problem ved normal kjøring. Når det blir grovere bølger, suser båten fortsatt komfortabelt over. Den tåler tøff handling uten at vi vil anbefale det for normal familiebruk.

Når alt kommer til alt, er den nye Buster X en ypperlig allroundbåt. Den har komfortable sitteplasser bak vindskjermen og en akterkalesje bør man velge for å få full glede av båten. Det samme gjelder dør under vindskjermen. Da blir det lunt og fint under kalesjen. Men vinduspusser blir fort et "must"ved kjøring i regnvær og da bør man ha herdet glass i frontvinduene.

Den fleksible innredningen er et klart pluss med mange smarte detaljene som universalnøkkel, gode stuverom, solide rekker og fin gangsone gjennom båten. Legg så til et kjørevillig skrog med supre planingsegenskaper og med en råsterk aluminiumskonstruksjon både i skrog og innredning.

Båten er midt oppe i det hele bare en 17-foter, men man får fort en følelse av at båten er større så snart man er om bord. Startprisen på en Buster X ligger på rundt 250.000 kroner. Av ekstrautstyr er det nødvendig å krysse av for bunnstoffing, kalesje, plexidør og eventuelt ekstra modulkasse forut.

Et sett trimplan bør man vurdere og før man kjøper det dyreste av kartplotter, bør ma heller vurdere å legge noen ekstra kroner i hakket større motor. 60 hk går fint. Enda morsommere blir nok båten med 70 eller 80 hk. Båten tåler det fint og den er tøffere enn de fleste med kjøregenskaper som gjør den overraskende medgjørlige.

PLASS: God dørkplass har fått prioritet forut i nye Buster X. Enkel landgang via solid pulpit hører også med. FOTO: Petter Handeland
PLASS: God dørkplass har fått prioritet forut i nye Buster X. Enkel landgang via solid pulpit hører også med. FOTO: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 20/10 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også