Anytec 747 Cab med Evinrude 300 E-Tec

Røff skjærgårdskrysser

Nye Anytec 747 Cab er en ypperlig skjærgårdsjeep til helårsbruk. Særlig for deg som vil ha noe helt spesielt.

Sist oppdatert

Tekniske data Anytec 747 Cab med Evinrude 300 E-Tec

  • Lengde: 8,08 m
  • Bredde: 2,55 m
  • Dypgående: 0,55 m
  • Vekt, uten motor: 1 370 kg
  • Hastighet: 25-50 knop
  • Motor: 150-300 hk
  • Motor, testbåt: Evinrude 300 hk
  • Drivstoffkapasitet: 350 liter
  • Pris med Evinrude 300 hk: 807 000 kr
  • www.frydenbo-marine.no

Sånn omtrent i grenselandet mellom proff- og fritidsbruk har svenske Anytec funnet et godt fotfeste. Et av flåtens ferskeste medlemmer går under navnet 747 Cab. Om navnelikheten med den kjente jumbojeten fra Boeing er tilfeldig, så har i alle fall båten fått noen andre fellestrekk med fly generelt - som for eksempel byggematerialet og følelsen av å lette.

Vel, nå skal vi ikke ta helt av her, men det er lett å bli begeistret når det meste stemmer om bord i denne nesten 27 fot lange farkosten med 300 hestekrefter til rådighet i topputgaven.

Lettrimmet, velbalansert og stum en noen stikkord som går igjen, etter å ha fått logget noen mil om bord i aluminiumsverket.

Eller sagt på godt norsk: Den går som olja lyn.

Men også detaljene om bord vitner om skikkelig omtanke.

Ekte håndverk

For en annen sak som er verdt å få med seg er at disse båtene blir bygget for hånd, til en viss grad slik trebåtene også ble laget i gode gamle dager, med spant og det hele. Dette har naturlig nok mest med materialet å gjøre, siden denne byggemåten økonomisk sett ikke er en genistrek.

Men poenget er at båtene faktisk blir testet på vannet i flere omganger, og tilpasset i god båtbyggerstil. Slik sett er det mye godt båtbyggerhåndverk å finne i denne moderne farkosten.

Flott hytte

747 Cab er videre en hyttebåt av det utradisjonelle slaget. Om vi starter med styringen til styrbord, følges det gode inntrykket opp. Ergonomien er på topp, sammen med sikten.

Selve konsollen har også fått noen praktiske finesser som gjør det lett å legge fra seg småting, men oversikten er også god. Akterdekket på sin side har fått krympet plassen sin til fordel for et meget godt arbeidsdekk forut.

Her er det både benker og stuveplass, og den naturlig plassen for fiskeøkta om bord.

Døra forut har fått en helt spesiell patent som gjør at den leddet på midten, noe som igjen bidrar til å trekke opp inntrykket av at dette er en gjennomtenkt farkost.

Sprek

STRØKENT: Hytta har fått flott konsoll med gode seter for fører og passasjer. Også benkene holder godt mål. FOTO: Terje Haugen
STRØKENT: Hytta har fått flott konsoll med gode seter for fører og passasjer. Også benkene holder godt mål. FOTO: Terje Haugen

Her til lands er det Evinrude du vil se på akterspeilet. Dette er totaktsmotorer med moderne motorteknikk. Totakterens store fordel i forhold til firetakteren er fortsatt en eksplosiv akselerasjon, kombinert med en noe lavere vekt.

AKTER: Akterdekket er minimanlt til fordel for dekket forut. Evinruden på 300 hestekrefter gir en toppfart på rundt 50 knop. FOTO: Terje Haugen
AKTER: Akterdekket er minimanlt til fordel for dekket forut. Evinruden på 300 hestekrefter gir en toppfart på rundt 50 knop. FOTO: Terje Haugen

I denne farkosten bys det dermed på lekne egenskaper og god toppfart i underkant av 50-tallet.

Men det betyr også at marsjfartsområdet ligger fra rundt 20 og oppover. Her er det helt klart rikelig med motorkraft til overs, og et noe mildere motoralternativ tipper vil også kunne kle båten fint.

STORT: Forut er det rikelig med dørkplass for både aktiviteter og eventuell last. FOTO: Terje Haugen
STORT: Forut er det rikelig med dørkplass for både aktiviteter og eventuell last. FOTO: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 23/09 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også