Yamahas 150-hester er ifølge dem selv en solid og slitesterk motor, og viser til at japanerne kan dokumentere at en dobbeltinstallasjon har en total problemfri gangtid på hele 8 700 timer.

2015-modellen er basert på den samme slitesterke rekkefireren som har et sylindervolum på 2,7 liter og fire ventiler per sylinder styrt av overliggende kamaksel. Girhuset har fått en kraftigere clutch, som tåler mer og gir et mykere girskifte.

Det nye girhuset er tilpasset Yamahas Reliance-serie med propeller. Disse propellene har et spesielt dempesystem (SDS) som tilnærmet eliminerer den «klankelyden» som normalt oppstår i det man skifter gir.

Den nye 150-hesteren kan fra 2015-modellen også utstyres med digitalt nettverk. Det gjør at den kan kobles til en rekke av de avanserte, elektroniske instrumentene som tidligere var forbeholdt de største utenbordsmotorene til Yamaha.

Via kontrollboksen kan båtføreren eksakt justere motorens turtall i trinn på 50 omdreininger mellom 650 og 900 omdreininger. Det gjør det enklere å finsikte den farten man ønsker når man er ute og fisker.

150-hesteren leveres med en kraftig generator som yter 35 ampere. Yamahas elektroniske startsperre er selvsagt standard på denne modellen.

Tekniske data 150

  • Motortype: 2,7-liters firesylindret firetakter med fire ventiler per sylinder
  • Effekt / turtall: 150 hk / 5.500 0/min
  • Turtallsområde: 5.000 - 6.000 o/min
  • Bensinsystem: Elektronisk multipoint innsprøytning
  • Tenningssystem: TCI
  • Vekt: 223 kg - 228 kg
  • Pris fra: 129 900 kr (tilgjengelig vår/sommer 2015)
-=

NYHET: Yamaha har også oppgradert sin åtte-hester. Denne motoren leveres både i en standardversjon og som FT. FOTO: Yamaha

-=

ENDRING: Girvelgeren er plassert lengre fremme på styrekulten slik at den blir lettere å bruke ifølge Yamah. FOTO: Yamaha

Større og sterkere 8-hester

Yamaha har også oppgradert sin åtte-hester. Denne motoren leveres både i en standardversjon og som FT. FT-modellen har en annen utveksling i girhuset og spesiell propell. Det gjør FT-motoren velegnet til tyngre båter som ikke planer.

De nye modellene er basert på den samme to-sylindrete motoren. Motorblokken har fått økt sylindervolum. Det gir et høyere dreiemoment. Begge motorene yter åtte hester ved 5.500 omdreininger i minuttet.

Yamaha har i tillegg endret design og ergonomi. Dekslet har fått samme utforming og grafikk som de større Yamaha-motorene. Styrekulten er forlenget. Girvelgeren er plassert lengre fremme på styrekulten slik at den blir lettere å bruke. Styrekulten er også hengslet på en annen måte. Det gjør at den kan foldes tettere på selve motoren. Dermed tar motoren mindre plass når den lagres - enten det er om bord eller i garasjen.

For å gjøre oppbevaringen mer fleksibel har motorene fått hvileputer slik at de kan lagres liggende på høyre side. Det integrerte bærehåndtaket har fått en ny utforming som gjør det enklere å bære motoren, som veier fra 40 til 49 kilo avhengig av hvilket utstyr den har.

Yamaha F8 og FT 8 kan leveres med manuell eller elektrisk start. Med el-start kan motoren kobles til fjernkontroll og rattstyring. Den elektriske versjonen har også automatisk tiltemekanisme og generator som yter 6 ampere.

Tekniske data F8

  • Motortype: 2-sylindret firetakter med enkel kamaksel
  • Effekt / turtall: 8 hk / 5.500 o/min
  • Turtallsområde: 5.000 - 6.000 o/min
  • Bensinsystem: Forgasser
  • Tenningssystem: CDI
  • Vekt: 40 kg - 49 kg
  • Pris fra: 15 350 kr

LES OGSÅ

Her er Yamahas joystick-alternativ

Slik er 250-hesteren fra Yamaha

Vi tester Yamahas nye 200-hester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!