Beneteau Flyer 6 Sun-, Sport- og Spacedeck

Mye nytt under solen

Ett skrog, tre overbygg og mange muligheter.

Sist oppdatert

Tekniske data Beneteau Flyer 6 Sun-, Sport- og Spacedeck

  • Lengde: 6,22 m
  • Bredde: 2,52 m
  • Vekt: 1 290 kg
  • Drivstoffkapasitet: 170 l
  • Motor, maks: 200 hk
  • Motor, testbåt: Suzuki DF 200 TX
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris, Spacedeck, fra ca.: 360 000 kr m. 140 hk
  • Pris, Spacedeck, ca.: 420 000 kr m. 200 hk
  • www.erling-sande.no

Er ultramoderne skrog med tradisjonelle overbygg framtiden? Eller blir det for komplisert med tre ulike overbygg og ett skrog, som et slags umulig Kinderegg? Dette var spørsmålene som ble fort glemt da nåla passerte 40 på loggen i frisk bris med Beneteaus nyeste Flyer-variant.

Og Flyer gjorde heller ikke skam på navnet sitt, for litt «air time» ble det også, med hvite knoker rundt styring og gass -med 200 ville hester brølende på akterspeilet.

Men først et lite tilbakeblikk. Da vi tok turen om bord i forbindelse med båtmessen i Düsseldorf i januar, var vi om bord i tre splitter nye Flyer 6-modellene for første gang. Videre kunne vi raskt slå fast at Flyer 6 er annerledes og spennende med sin enorme bredde og butte snute. Videre er det er tre ulike overbygg på samme skrog.

Dermed ble vi fort spente på hva skroget hadde å by på, siden verftet selv hevder at det er en liten revolusjon på gang.

Nå har vi fått tatt turen om bord med vann under kjølen. Det første som bør trekkes fram er at Flyer 6-modellene stiller med en helt ny generasjon Airstep- skrog. Her må vi ile til med å opplyse om at Air-step må ikke forveksles med et vanlig steppet skrog. Fire kanaler fra baugen og bakover, trekker inn og fordeler luft under skroget. Det skal i teorien gi bedre og livligere kjøreegenskaper, mindre motstand i vannet og dermed lavere drivstofforbruk.

I praksis er historien en litt annen, siden effekten på forbruket merkes lettest over tid, men en noe bedre kjørekomfort kan vi alle fall notere i loggen så langt, før vi går i detaljene.

SPORT: Sportdeck byr på en annen konfigurasjon, men de har samme egenskapene i sjøen. FOTO: Verft
SPORT: Sportdeck byr på en annen konfigurasjon, men de har samme egenskapene i sjøen. FOTO: Verft

Rikelig med plass i tre varianter

Testdata Beneteau Flyer 6 Sun-, Sport- og Spacedeck

(Testdata fra verft)

Turtall (rpm)

Fart (knop)

For-bruk (l/t)

For-bruk (l/nm)

650

2,0

1,6

0,80

1000

3,5

2,7

0,77

1500

5,4

6,3

1,17

2000

6,7

9,0

1,34

2500

7,9

16,5

2,09

3000

15,5

18,5

1,19

3500

21,1

23,4

1,11

4000

26,2

30,3

1,16

4500

30,0

34,6

1,15

5000

34,5

51,6

1,50

5500

38,0

62,0

1,63

5800

41,5

68,0

1,64

Holder vi oss over fenderlista så er det klart at god skrogbredde helt fra akterenden og helt fram i baugen gir godt med dørkplass, og god bredde gir god plass. Bredden skyldes ifølge verftet selv av de snuser litt på det amerikanske markedet, og der skal det jo gjerne være litt bredde på båtene.

Dermed er vi over på de tre modellene, Sun-, Sport- og Spacedeck. Disse har som navnene indikerer forskjellig layout, og det er Spacedeck den norske importøren har størst tro på, etterfulgt av Sportog Sundeck. Spacedeck er kort fortalt en walkaround-båt eller skjærgårdsjeep med konsoll med eget toalettrom og en enorm biminitopp på tilvalgslista, mens Sportdeck er en slags bowrider med vindskjerm og sittegruppe i baugen som kan gjøres om til solseng.

Den kan også rigges med bøyle for de vannsportinteresserte, og det var denne versjonen vi hadde på test her også, rigget med en 150 hester fra Suzuki. Sundeck har hevet baugparti med solseng og kabin under dekk.

Kabinen er trang og må ikke forveksles med det som er å finne i daycruisere på rundt 20 fot.

Den egner seg nok bedre som krypinn for barna enn som soveplass for voksne. Førermiljøet er felles for to av modellene, Space- og Sundeck.

Felles solseng. Alle Flyer 6-modellene har sofa i akterenden med passasje ut på babord side. Ved første øyekast skjønte vi ikke helt hva Beneteau ville med denne benken. Ryggstøtten er nemlig så lav at den kun gir støtte i korsryggen.

Hvordan vil det egentlig være å sitte her i fart i litt sjø? undret vi først. Men det viste seg at det skulle på plass en ekstra ryggstøtte. Resultatet ble en meget behagelig affære, men vi må ikke glemme at Flyer 6 er godværsbåter for late dager i en stille vik. På den andre siden lekte vi litt bajas og kjørte den rått og brutalt over solide bølgetopper fra hekksjø, uten varige mén. Da ble livet på akterbenken alt annet en behagelig også.

Men tilbake til mer rolige omgivelser, og hovedgrunnen til den litt spesielle aktersofaen. Den vippes nemlig fram i sin helhet og gjøres om til en dobbel solseng. En smart og behagelig løsning når man har lagt til i en stille vik og bading står på programmet.

God i sjøen

PLASS:Spacedeckversjonenav nyeFlyer tilfredsstiller de fleste behov sett med nordiske briller, og har rikelig med plass i forhold til lengden. FOTO: Verft
PLASS:Spacedeckversjonenav nyeFlyer tilfredsstiller de fleste behov sett med nordiske briller, og har rikelig med plass i forhold til lengden. FOTO: Verft

Selve skroget med sine vel 21 fot gjør en egentlig en god jobb i sjøen, og stiller med skarpe egenskaper, som lett kan forveksles med større farkoster. Mye kan tilskrives bredden, men den sitter som klistret i kurvene, går passelig mykt, akselererer fint og er forutsigbar på toppfart uten noen tendenser til chine walking, altså at skuta pendler fra side til side.

Vi testet Spacedeck-båten helt til det ekstreme og 41,6 knop med bris i kastene og lett rufsete sjø.

Spesielt behagelig for andre enn føreren er dette imidlertid ikke, og livet på akterbenken i denne farten er mer enn du bør utsette gjester om bord for. Det har altså mer med været å gjøre enn båten. Men rundt marsjfart på 25 knop er det absolutt en hyggelig båt for alle om bord.

Bak konsollen er det to dørkmonterte stoler med vippefunksjon for stående kjøring. Opp til nevnte marsjfart fungere disse ypperlig. Når mer ekstrem kjøring står på menyen, bør det på plass mer støtte etter vår mening. Med 200 hester fra Suzuki på hekken er dette den heftigste løsningen, men båten gjør uten tvil en god innsats med 150 eller 175 også.

SOLING: Sundeck tilbyr som navnet tilsier stor solplass på fordekket. FOTO: Verft
SOLING: Sundeck tilbyr som navnet tilsier stor solplass på fordekket. FOTO: Verft

Denne saken ble første gang publisert 09/06 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også