Nyhet

I løpet av våren presenterer Quicksilver en mindre modell. Den får betegnelsen 555 pH og med den har man et ganske komplett program med tidsriktige styrehyttemodeller Tross skroglengden på under sju meter har 675-modellen imponerende mye plass.

Kort sagt:

+ Bra design, gjennomført, planløsning

+ Mye båt for pengene


- Ikke klargjort for varmeanlegg

- Fiskekummer gir fort fiskelukt

- Tynne køyemadrasser

Da vi testet storesøsteren 755, konkluderte vi med at den ga mye båt for pengene. Det samme gjelder den mindre 675-modellen. Tross skroglengden på under sju meter (675 cm) har den imponerende mye plass.

Samtidig er designen på både skrog og overbygg blant de mer vellykkede.

Her ligger ikke frontvinduene forover eller i en annen skråvinkel, men står helt rett. Det gir et stort, buet frontvindu og sikten blir førsteklasses med 100 % effektiv sikt gjennom glasset. Når man først har valgt denne løsningen, kunne man høstet noen ekstra poeng om man hadde kostet på seg litt kraftigere vinduspussere med parallellarm.

Fiskestang og fiskestang

På hver side av motoren er det greie badeplattformer og fra styrbord side er det dør inn til akterdekket. Arbeidsplassen oppleves som passe stor og trygg. Det er høye karmer og forover er det en bredere gang det innfelte holdere til fiskestenger, stangholdere er montert på karmen. I dørken er det flere store luker.

Det bør være en smal sak å holde lukene tette så lenge de stenges skikkelig. Gummilistene bør vedlikeholdes.

To smarte seter kan enkelt vippes opp. Et i akterkant og et i babord side. Til sammen danner de en L-formet sittegruppe og her er også feste for et bord. Med litt godvilje blir det plass til fire på de to forholdsvis komfortable benkene. På testbåten var utvendig styreposisjon på plass -montert i styrbord akterkant av hytta. Bak på karmen skjuler er lite lokk en hånddusj.

Ved siden av finnes en fiskekum med vanntilførsel. Den er beregnet for levende agn (småfisk), men unødvendig i Norge. For her er det forbudt å bruke levende agn. Quicksilver-teamet har pakket inn mange detaljer i 675-modellen. Under den ene luken i dørken ligger en romslig fiskekum og den kan utstyres med vanngjennomstrømning for å holde liv i fangsten. Bra tenkt og et flott salgsargument.

Men erfarne hobbyfiskere er ikke særlig begeistrede for innebygde fiskekummer.

De færreste holder fisk i live, og en fast kum kan være vanskelig å holde ren. Resultatet blir fort fiskestank i båten. Problemet løses effektivt med plastkasser som kan tas med ut av båten for skikkelig vask.

Pakkeløsninger

I tillegg til ren standardbåt, tilbys ulike pakker. Eksempelvis fiskepakke, komfortpakke og diverse annet som for eksempel farget skrogside og marinetoalett. Testbåten hadde mye av ekstrautstyret montert.

Smart detalj

Styrehytta entres gjennom skyvedør i bakveggen. Takhøyden er god. Rett innenfor skyvedøra er et kompakt, støpt pantry. Med vask og kokeapparat med et bluss. Under passasjerstolen er det plass til kjøleskap og i bakkant er et ganske romslig skap for diverse kokeutstyr. En stol på hver side gir skipper og en passasjer god komfort med super sikt. I akterkant av hytta finnes en sittebenk med plass til en voksen eller to barn.

Inn under fordekket er køyeplassen. Det vil si at fotskamlene for de to stolene må tas i bruk for å få nødvendig liggelengde. Men med ekstra puter og eventuelt en mellompute i midten, kan to voksne ta en overnatting elle to. Putene i køyene er dog temmelig tynne og harde. Marinetoalettet er en smart detalj. Det er plassert i fotskammelen til passasjerstolen. Liker man ikke å bli vekket ved soloppgang kan båten fås med gardiner.

Men de blir hengende slik at de tar noe av den fine sikten. En gardin med trykknapper som kan tas helt av ville løst problemet. Instrumentbordet er støpt i svart, her er Mercurys Smart-instrumenter og plass til en innfelt kartskjerm. Koppholdere er på plass, ventilasjon i hytta sikres gjennom takluke, skyvevinduer og døra.

NBT Son 11092013 Quicksilver 675 Pilothouse=

ROLIG: 675 ligger overraskende rolig i småfriske bølger og vil være en god plattform under fiske. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Tekniske data Quicksilver 675 Pilothouse med Mercury F 150

  • Lengde (LOA): 6,55 m
  • Bredde: 2,54 m
  • Vekt båt: 1585 kg
  • Drivstofftank: 200 liter
  • Maks. motor: 200 hk
  • Motor testbåt: Mercury F 150
  • Last: Maks 7 personer
  • CE-kategori: C
  • Produsent: Quicksilver Boats
  • www.quicksilver-boats.com

Komfortabel fart

Med en 150-hesters Mercury på hekken, har båten krefter nok og topper tett på 35 knop. Der havner forbruket på 1,61 liter pr. nautisk mil. Trekker man ned til mellom 3500-4000 omdreininger, betyr det en fart på 19-ca. 24 knop med et forbruk på litt av en liter pr. nautisk mil. Det er akseptabelt. Samtidig vil vi tro at man kan velge en mindre motor og fremdeles ha greie ytelser. Båten føles trygg med god stabilitet både ved brygga og ute på fjorden.

Den ligger overraskende rolig i småfriske bølger og vil være en god plattform under fiske. Selvsagt blir den følsom for sidevind med det forholdsvis høye overbygget, men der er den verken bedre eller dårligere enn tilsvarende båter. Avdrift krever litt finslepen manøvreringsteknikk. En baugpropell vil hjelpe. Quiksilver 675 Pilothouse legger seg kjapt opp i plan og normale forhold takler den rimelig komfortabelt. Dette er en båt man velger for praktisk bruk og ikke gromme kjøreegenskaper i grov sjø og høy fart.

Quicksilver 675 Pilot House NBT september 2014=

HØYT: Takhøyden i styrehytta er god. Sikten er førsteklasses. FOTO: Petter Handeland

Testdata Quicksilver 675 Pilotouse med Mercury F150

Tur-tall (rpm)

Fart (knop)

Støy (dBA)

For-bruk (l/nm)

For-bruk (l/t)

2000

7,0

66

1,26

8,8

2500

8,4

68

1,48

12,4

3000

13,1

73

1,24

16,2

3500

18,9

76

1,09

20,6

4000

23,6

78

1,12

26,4

4500

26,9

81

1,30

35,0

5000

30,1

82

1,49

44,8

5500

34,7

84

1,61

55,9

Ikke klargjort for varmeanlegg

Testbåten var en av de første produksjonsmodellene, så en del detaljer blir justert. At en ny modell blir gjenstand for produktpleie er helt naturlig. Men på et punkt har man bommet grovt sett med norske øyne: Man har ikke klargjort båten for varmeapparat og defroster. En aktivitetsbåt som dette bør da ha varmeanlegg som standard. Grunntanken med båten er jo nettopp at den skal gjøre jobben det meste av året og da må dette på plass. Her bør utviklingssjefen ta en båttur senhøstes langs norskekysten.

Quicksilver 675 Pilot House NBT september 2014=

FISKESLO: Innebygde fiskekummer gir fort fiskestank. FOTO: Petter Handeland

Les hele saken
En alternativ helårsbåt

Vi tester storesøsteren Captur 755

">

Spesifikasjoner

Produsent Quicksilver
Pris

Konklusjon

Quicksilvers nye styrehyttemodell har imponerende plassutnyttelse og god design. Den er godt gjennomført med fin planløsning. Kort fortalt mye båt for pengen her, alt i alt.

LES OGSÅ:

En alternativ helårsbåt

Vi tester storesøsteren Captur 755

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!