Tekniske data Lowrance Elite 5 og 7 CHIRP/Simrad NSS7 og NSS9 evo2

  • Lowrance, skjermvarianter fra 4 til 9 tommer:
  • Pris, fra (5): 5400 kr u/svinger
  • Pris, fra (5): 5950 kr m/svinger.
  • Pris, fra (7): 6150 kr, u/svinger
  • Pris, fra (7): 6325 kr m/svinger
  • Simrad, skjermvarianter fra 7 til 9 tommer:
  • Pris, fra (7):14 350 kr u/svinger
  • Pris, fra (9):25 450 kr u/svinger
  • Modellene blir tilgjengelige først mot slutten av sesongen. Prisene her er basert på eksisterende modeller, mens CHIRP-variantene vil ifølge importøren bli noe dyrere.
  • www.pronav.no

Navigeringselektronikken om bord har utvilsomt tatt noen solide steg i retning brukervennlighet, nærmest uansett hvilken leir den kommer fra. Dette så vi allerede på den lukkede utstyrsmessa METS i Amsterdam før jul, hvor de viktigste lanseringene kom fra de største produsentene. Brukergrensesnittet blir stadig mer intuitivt i takt med den økende prosessorhastigheten.

Eller sagt på en annen måte: Ytelsene øker og prisene synker. Dette er ikke helt ulikt tendensene du finner innen generell IT eller data for tiden.

Men i motsetning til landbasert elektronikk, må marin elektronikk tåle livet om bord. En annen sak en hvordan et skreddersydd operativsystem for maritimt fritidsbruk takler sammenligningen med det du kjenner fra iOS eller Android.

Navico-gruppen på sin side ligger ikke på latsiden og satser stort på sine tre merker Lowrance, Simrad og B&G.

De har forskjellige bruksområder, men felles operativsystem(NOS - Navico Operating System). De to sistnevnteretter seg mest mot deg med større motorbåteller seilbåt, mens Lowrance har spesialisert seg på ossvanlige småbåtbrukere. I tillegg kommer den en rekke tilbehørsmuligheter,som for eksempel en sonar som kan se framover.

Håndterbare modeller

Vi har sett nærmere på to av de minste modellene fra Lowrance og Simrad. Begge har mange fellestrekk og en ny smart hjemskjerm. Hovedskillet mellom disse to merkene går på utvidingsmulighetene. Skal systemet utvides mye, er det Simrad som gjelder, mens Lowrance tilbyr mer ferdige pakker komplett ut av esken.

Felles for begge er imidlertid at de stiller med sonarvarianter, innebygget GPS, meget lyssterk skjerm, lett tilgjengelig MOB-knapp eller -funksjon og en rekke tilkoblingsmuligheter for både nytt og eldre utstyr via både NMEA 0183- og NMEA 2000-standarden.

Navico Simrad Lowrance=

CHIRP: Lowrance Elite 5 og 7 CHIRP blir identiske på utsiden med dagens HDI-modeller. FOTO: Terje Haugen © Terje Haugen

Navico Simrad Lowrance=

TRYKK: Hos Simrad og Lowrance kan lysstyrken lett dempes med presisjon fra både skjerm og knapper. FOTO: Terje Haugen

De andre

Fra de konkurrerende merkene har det også kommet noen lignende sonarer, med tanke på å se bunnen på ulike måter.

  • Garmin:Down vü og Side vü
  • Humminbird: Humminbird 360 Imaging, Slide Imaging
  • Raymarine: CHIRP DownVision
  • Furuno: TruEcho CHIRP

Fersk fritids-Chirp

Så var det dette med CHIRP. Ser vi vekk fra selve forkortelsen, betyr dette engelske ordet enkelt og greit fuglekvitter (se faktaramme), noe som ikke er så langt unna hvordan dette faktisk fungerer. Teknologien er relativt kjent fra profesjonelle miljøer, men den har ligget langt utenfor budsjettene til de fleste fritidsbrukere med et ønske om drive litt sports- eller fritidsfiske av og til.

Nå har dette imidlertid endret seg, og dermed kan du altså ta i bruk dette på egen skute uten de helt store investeringene. En enkel hekkmontert svinger er det som trengs. Fordelene med Chirp er kort fortalt at du kan skille lettere mellom det som befinner seg under kjølen.

Det er også her rykende ferske HDS Elite 5 og 7 CHIRPfra Lowrance kommer inn i bildet. Etter noen timer på fjorden med prototypen Elite 7 CHIRP kan vi slå fast at utviklingen er meget merkbar på mange plan. En sak er den ytre betjeningen, som får mer og mer til felles med et vanlig nettbrett.

Her er det både multitouch, swipe og knappebetjening i skjønn forening, alt etter hva forholdene på sjøen tillater (vanskelig å treffe skjermen ved mye rulling og sjø).

Men rosinen i pølsa er naturlig nok Chirp, som i praksis gir oss litt lettere tilgang til fisken. Chirp kan nå utnyttes med den medfølgende standardsvingeren (Hybrid-hekksvinger), og svingeren kan brukes til alt fra kun å se dybden under kjølen til å se hvor mange eiker det er igjen på det gamle sykkelhjulet som ligger på bunnen i båthavna.

I tillegg kommer Lowrance med en egen liten svinger som du kan montere nederst på en elektrisk utenbords, som noen bruker for å avlaste hovedmotoren. Her er det mulig å bruke StructureScan i tillegg, alt etter hvor mye du legger av ressurser i svingeren. Denne funksjonen kommer også innebygget i selve enheten.

Dette er CHIRP

CHIRP (Compressed High Intensity Radar Pulse) er en teknikk som har blitt benyttet innenfor forskning og militære formål i en årrekke. Teknikken til å generere CHIRP har blitt modifisert og tilpasset for fiskeri, og nå fritidsflåten. Før vi ser på hva CHIRP-teknologien kan gjøre for oss skal vi først se på begrensningene som et tradisjonelt ekkolodd gir oss. Alle tradisjonelle ekkolodd sender en av/på-puls på en eller flere frekvenser, dette kan være 38, 50, 83 eller 200 kHz, alt etter behov. Problemet med en konvensjonell dekoder er at mottageren ikke ser hver enkelt syklus i den sendte pulsen, og man får en type "av/på"-signal som indiker når signalet returnerer fra fisk eller bunn. Velge du en lav frekvens, kan du se dypt, mens de høyere frekvenser, som gir en langt bedre oppløsning på bildet, egner seg best på kortere avstander. En ulempe med lavere frekvenser er at senderpulsen blir lengre. To ekko som ligger i nærheten av hverandre, kan derfor hurtig bli vist som ett ekko. Det er her CHIRP kommer inn i bildet. Istedenfor å benytte faste frekvenser på senderpuls, sveiper CHIRP over et frekvensbånd samtidig og innenfor en og samme senderpuls. Eksempelvis vil en senderpuls på 50 kHz sveipe fra 40 til 60 kHz innenfor samme senderpuls, og hadde vi kunne høre dette signalet, ville det minnet om fuglekvitter. Med CHIRP sammenligner du senderpulsen med det mottatte ekkoet og får en mer "analog" presentasjon av de mottatte ekko. Med CHIRP-teknologien vil to ekko vises som to helt adskilte objekter. Teknologien gjør at vi trykt kan si at skilleevnen på eksempelvis 50 kHz-frekvensen er 4 til 5 ganger høyere enn tradisjonelle puls-ekkolodd på samme frekvens. Det er også lettere å sammenligne pulsene slik at du kan fjerne støy på bildet.

Simrads råskinn

Også for Simrads rykende ferske minste modell i NSS evo2-serien, NSS7, kan vi slå fast at det har kommet mye nytt på de riktige stedene. Her er det opplevelsen av et komplett instrumentpanel i en og samme enhet som trekker opp.

Dette konseptet går i sin mest ekstreme variant gjerne under navnet Glass Bridge, hvor alt av motordata, eksisterende givere og underholdning kan kontrolleres og styres fra samme enhet. Den stiller med en meget avansert innebygget ekkoloddmodul, noe som også gjør den aktuell for avanserte fritidsfiskere med utvidingsplaner.

Videre er det en felles satsing på Ipad-integrering, som også er et stadig viktigere tema om bord. Ikke bare er det viktig med nettilgang generelt, men også at den eksisterende floraen av smarttelefoner og nettbrett virker sammen med båten - naturlig nok i tillegg til for eksempel radar, VHF og AIS.

Denne satsingen gjør det også lettere å administrere enheten, ved at du for eksempel kan ligge på køya med nettbrettet i fanget og legge opp ruter. Men det betyr også at du kan styre hele ekkoloddet fra fiskedekket om du fortrekker en Ipad i nærheten.

I felten

I tillegg til de to hovedenhetene som vi har fått på testbenken, ble det også lansert en ekstern GPS med innebygget gyrokompass (GS 25). Det betyr blant annet at det blir lettere å få en stødig bauglinje på skjermen i sakte fart.

Videre forenkler det installasjonen av autopilot en hel del, men bare hos Simrad-variantene. GPS generelt gir en god indikasjon på hvor du befinner deg, men den klarer ikke å vise kursen din godt når du ligger rolig, i motsetning til kompasset.

Under vår testøkt fikk vi prøvd GS 25 med fine resultater på skjermen. Her vil du blant annet få opp en kompassrose som holder seg rolig ved sakte fart eller stilleligge, akkurat som det gode gamle magnetkompasset. Videre blir også enheten SonarHub lansert i disse dager.

Dette er en ekstra boks som har samlet alle sonar- eller ekkoloddfunksjonene. Denne går som hånd i hanske til Simrad-enheten, men vil nok bli litt smør på flesk til Lowrance-modellene. Går du med utvidingsplaner, er dette likevel veien å gå.

Valgfrie kart og deling

På kartsiden har det skjedd en stille revolusjon også. Her velger du selv hva du foretrekker, enten det er snakk om C-Map, Navionics eller annen tredjepart. Det legges i stor grad opp til at du kan bruke funksjonen Insight Genesis. Dette er den maritime elektronikkens svar på sosiale medier.

Dette betyr blant annet at du gratis kan hente ned for eksempel bunndata for spesielle områder, i tillegg til at du kan dele egne data. Nytten av dette vokser med hvor mange som benytterseg av systemet.

LES OGSÅ:

10 flotte båter til fisketuren

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!