Tekniske data Leidi 600

  • Lenge: 7,1 m
  • Bredde: 2,5 m
  • Deplasement: 2 000 kg
  • Drivstoffkapasitet: 160 l
  • Pris, fra: 255 000 kr
  • Pris, testbåt: 391 00 kr
  • ledidnordic.com

Kort sagt:

+ Allsidig

+ Original


- Dyr

- Trang

Kroatia har noen fellestrekk med Norge. Størrelsen tatt i betraktninghar landet en lang kyststripe og en fin skjærgård. Som en naturlig konsekvens har Kroatia utviklet en tradisjon for småbåter, og et lignende båtliv som oss i nord.

Leidi-verftet i Pula har spesialisert seg på tradisjonelle båter med moderne ytelser.

Retro

Den ser gammeldags ut, og det kan dermed virke rart med en toppmoderne japansk utenbordsmotor. En 8-hesters Sabb virker mer naturlig. Liksom. Men skinnet bedrar, og kombinasjonen av båt og motor tilfredsstiller de fleste krav til en god fritidsbåt i denne kategorien.

Håndverksmessig er det fint lite å utsette på båten. Støpet fremstår både frisert og velgjort.

Prisen for utformingen er en relativt tung båt, noe som påvirker fartspotensialet. Både lukket overbygg, akterdekk og passasje rundt hytta er presset inn på 23 fot. Det blir følgelig trangt om plassen under tak, men akterdekket har fått en fornuftig størrelse. I sum synes vi dette er godt nok til å kunne utvide sesongen betraktelig.

=

MYE: Hytta er relativt velutstyrt, med bord benk og pantry. Sittekomforten holder også, selv om det kan bli i trangeste laget. FOTO: Terje Haugen

Testdata Leidi 600

Turtall

Fart

Støy

For-bruk (l/nm)

For-bruk (l/t)

2500

6,8

69

1,3

9,0

3000

7,9

73

1,5

12,2

3500

10,8

77

1,3

14,3

4000

14,0

78

1,2

16,5

4500

17,1

79

1,2

20,9

5000

20,8

81

1,3

27,0

5500

23,4

84

1,4

32,1

6200

26,8

88

1,5

40,2

Spesielt skrog

Leidi 600 har et litt ukonvensjonelt skrog om vi ser på motoriseringen. Den har kjøl og bredt akterparti. Dette gir båten meget god retningsstabilitet og liten planingsterskel, mens den oppfører seg en gokart i svingene.

I de lavere fartsområdene er dette både sjarmerende og praktisk, men motoren vil nokså raskt sluke mye luft om dette gjentas for ofte over 20 knop.

Testbåten hadde en 17-tommers standard aluminiumspropell på Suzuki DF 115 akter. Det ga båten en fin akselerasjon fra 0-15 knop på 4,6 sekunder, eller syv sekunder fra 0 til 20 knop. Fra 15 til 20 knop tok det 2,4 sekunder.

Den mest økonomiske farten ligger på rundt 4000 - 4500 omdreininger i minuttet, altså fra 14 - 17,1 knop, med et forbruk på 1,18 - 1,22 l/nm eller 16 til 20 liter suppe i timen. En tank på 160 liter gjør båten godt egnet for lengre turer.

Les også:

Draco gjør comeback

Slik er fremtidens bobåt

En tøff og hyggelig helårsbåt

Les hele saken
Populær daycruiser i ny utgave

Ny norsk skjærgårdsjeep

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Er du på jakt etter velbygget småbåt som passer nærmest året rundt, kan dette være noe å se nærmere på. Den kombinerer fint halvplanerens gode sjøegenskaper med fartsmulighetene til en rask planende båt, selv om ikke dette er en halvplaner i vanlig forstand. Kvalitetsinntrykket er godt, men båten er ikke spesielt rimelig.

LES OGSÅ:

Populær daycruiser i ny utgave

Ny norsk skjærgårdsjeep

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!