AKTIVITET: Hvis vi skal tilfredsstille både bransjeaktørene og publikum, samtidig som vi beveger oss mot et mer aktivitetspreget arrangement, er Norges Varemesse den beste løsningen for oss, opplyser Erlend Prytz, leder i bransjeorganisasjonen Norboat. FOTO: Terje Haugen

Norges største båtmesse, Sjøen for alle, skal de neste tre årene arrangeres både på og av Norges Varemesse på Lillestrøm. Dette ble klart etter at Sjøen for alle-eieren, båtbransjeforbundet Norboat, nylig inngikk en omfattende avtale med Norges Varemesse. Hensikten med den nye avtalen er å gjøre Sjøen for alle til en maritim opplevelse av internasjonal klasse, kommer fram i en pressemelding fra fra Norboat.

Avtalen betyr at Sjøen for alle igjen er tilbake på Lillestrøm etter to år på Telenor Arena på Fornebu. Den nye avtalen er imidlertid vesentlig mer omfattende enn tidligere, for Norboat overlater nå driftsansvaret for Sjøen for alle til Norges Varemesse, kommer

Erlend Prytz, administrerende direktør i Norboat, forteller at messen nå skal bli et større og mer innholdsrikt arrangement for alle båtentusiaster.

- Tidene forandrer seg og kravet til dagens utstillinger og messer, enten det er for båt eller annet, har endret seg stort. De største båtmessene i Europa, som BOOT i Düsseldorf, er dyktige til å skape en unik båtfestival for alle båtinteresserte, og det er denne maritime opplevelsen vi ønsker å forbedre i Sjøen for alle. De erfarne messearrangørene i Norges Varemesse har de beste forutsetninger for å løfte Sjøen for alle til nye høyder, og det har vi stor tro på at de vil gjøre, opplyser administrerende direktør i båtbransjeforbundet Norboat, Erlend Prytz i meldingen.

- Telenor Arena er et fint anlegg, men det er ikke stort nok til vårt arrangement. I år måtte vi begrense størrelsen på standene fordi pågangen blant utstillerne var for stor. Hvis vi skal tilfredsstille både bransjeaktørene og publikum, samtidig som vi beveger oss mot et mer aktivitetspreget arrangement, er Norges Varemesse den beste løsningen for oss, forklarer Prytz.

Ønsker messedeltakere

Med overtagelsen av Sjøen for alle befester Norges Varemesse sin posisjon som Norges ledende messearrangør og -produsent. Med sine 40.000 kvadratmeter er også hallene i Lillestrøm den største messearenaen i Norge.

Siv Lunde Kolrud, administrerende direktør i Norges Varemesse, har strategien klar for å lokke båtinteresserte tilbake til Sjøen for alle 2015.

- Norges Varemesse har de siste årene gjort store endringer for å kunne tilby bedre opplevelser og service for utstillere og publikum. Nå er vår ambisjon å gjøre Sjøen for alle mer lik de beste båtmessene i Europa, både i atmosfære, mangfold, utstyr, underholdning og aktiviteter. Vi ønsker oss ikke messebesøkende - men messedeltakere på Norges største båtmesse i 2015. Dette er en spennende utfordring, og vi er svært fornøyde med igjen å få muligheten til å arrangere Sjøen for alle, sier Siv Lunde Kolrud i Norges Varemesse.

Positiv bransje

Selv om besøket på årets messe gikk ned med 27 prosent fra 2013, har flere utstillere opplevd bedre salg på årets messe enn tidligere. Dermed tyder det på at markedet for fritidsbåter igjen er på vei oppover. Henrik Askvik, daglig leder i Askeladden Boats, mener en overgang til Lillestrøm uansett er nødvendig.

- Telenor Arena er for liten til å tilby nok innhold til publikum. Messen trenger mer båter, mer aktiviteter og bedre catering for å trekke barnefamiliene, og Norges Varemesse har mulighet til å legge til rette for dette. Flere utstillere som bruker mer penger på messen vil dessuten gi et bedre tilbud og bedre besøk, sier Henrik Askvik.

Importør av Jeanneau i Norge, Peter M. Heitmann, mener plass for større båter er blant nøklene til suksess for Sjøen for alle.

- Det eneste som teller for oss er å selge båter, og da må vi treffe våre kunder. Messen har vært for liten på Telenor Arena til å trekke folk fra resten av landet - da blir det en lokalmesse for det sentrale Østlandet. Messen må blant annet ha store båter som trekkplaster og kunne gi et bedre tilbud til familier for å bli en suksess, sier Peter M. Heitmann.

Han får støtte fra designer og investor Bård Eker, som blant annet eier Hydrolift.

- Det er en kjensgjerning at båtbransjen er langt mer enn bare båt og båtprodukter. Messen bør gi publikum en forsmak på hva skjærgården kan brukes til. Konkurrenter som charterreiseoperatører har lenge vunnet denne kampen, og nå må norsk båtliv profileres med en ny giv, avslutter Bård Eker.

LES OGSÅ:

Ibiza 24 i ny drakt

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!