Volvo Penta motornyheter 2013=

FOTO: Volvo Penta

Utviklingen på bensinmotorer for hekkaggregat har stått mer eller mindre stille i lang tid. Helt til i fjor, da lanserte Volvo Penta en helt ny motor på basis av en moderne seksliters V8- blokk fra GM.

Siden har Volvo Penta fått klar to nye versjoner, så den opprinnelige 380 hesteren har fått selskap av V8-430 og V8-350 BSO.

Den første klarer de amerikanske EPA miljøkravene med god margin, mens 350 BSO er en spesialmodell utviklet for å klare de strenge utslippskravene på Bodensee. Ifølge Volvo Penta er V8-430 ca. 100 kilo lettere enn andre tilsvarende sterke hekkaggregatmotorer. Katalysator og eksossystem i aluminium sparer vekt, motor og avgassystem er ferskvannskjølt og flerpunkts bensininnsprøytning og variable kamtider skal bidra til lavere forbruk og bedre respons i hele turtallsregisteret.

Har vurdert turbo

Siden det har kommet mange moderne bensinturbomotorer i biler de siste årene, spør vi Martin Jufors, prosjektleder for V8-motorene, om de har vurdert å bruke slike motorer til marinebruk.

- Det har vi gjort, sier Jufors.

- Teknisk sett er det ikke noe problem, men disse motorene blir ganske mye dyrere enn for eksempel den nye V8-motoren. Det er en pris kundene ikke vil betale. Dessuten er det store markedet for denne typen motorer USA, og der er båtkjøperne og forhandlere vant til at det skal være V8 i denne effektklassen.

- Vi har gjort litt klassisk motortuning for å øke effekten fra V8-380, forteller Jufors: - Nye ventiler, bearbeidet topplokk, hvassere kammer med større løft og generelt sett bedre gjennomstrømning gir en motor med mer sprut og litt hissigere motorlyd på toppen, sier han med en fornøyd smil.

Volvo Penta motornyheter 2013=

KRAFTPAKKE: Den nye 430 hesters V8-motoren bruker en 6-liters GM-blokk og går langt penere enn de gamle V8-motorene. FOTO: Volvo Penta

Volvo Penta motornyheter 2013=

FOTO: Studio BOSS AB, Volvo Penta

Går penere

Den nye kraftpluggen sitter i en Chris Craft Corsair 25 som vi får en kort demonstrasjonstur i. Den drøyt 2,5 tonn tunge båten er målt til 50 knop av Volvo Penta med tre personer og ca. 280 liter drivstoff om bord. Allerede fra start merker man forskjell fra de eldre V8-motorene: Gangen er mer behagelig, lydbildet renere og mer mekanisk elegant.

Forskjellen blir enda større når du kjører fort. I marsjfart er lydbildet behagelig, og når vi når den øvre delen av turtallsskalaen, kan vi ikke la være å dele et smil med Jufors. Med en racingaktig V8-klang drar motoren seg opp til 6000 o/m.

Målsettingen for motorutviklingen har vært at det skal være «morsomt å kjøre båt» og der lever motoren opp til forventningene.

Volvo Pentas egne fart- og forbruksmålinger viser at V8-430 har akseptable forbrukstall, ut fra motoreffekt, båttype og fartspotensial. Ved rolig kjøring og 1000-1500 o/m bruker den 6-10 liter per time. I 20 og 30 knop viser målingene 29 og 46 liter per time, noe som gir 1,4 og 1,5 liter per nautisk mil.

Når du passerer 40 knop går forbruket opp til 2,4-2,8 liter per nautisk mil. Vi har ikke kjørt så mange båter som lar seg sammenligne med kombinasjonen Chris Craft Corsair 25 og Volvo Penta V8- 430, men slik vi kan bedømme, er forbrukstallene i marsjfartområdet bra.

Sterkere stordiesel

En annen motornyhet er flere og forbedrete versjoner av Volvo Penta D11-maskinen både for aksel og IPS. Dagens D11-serie på 670 hk kompletteres av versjoner med 620 og 725 hk, mens IPSversjonene IPS800 og IPS950 har 625 og 725 hk. Akselversjonene passer i båter fra ca. 45-55 fot og Thomas Lanz, ansvarlig for produktutviklingen hos Volvo Penta, påpeker at det er mer enn effektendringer som er gjort med motorene:

- Twin-entry turboen er videreutviklet og utnytter hver avgasspuls optimalt. Motorblokken er forsterket og et nytt topplokk med bedre kjøling gir jevnere arbeidstemperatur, forklarer Lanz.

- Dessuten har vi gjort detaljforbedringer; den nye turboen i kombinasjon med et nytt luftfilter senker lydnivået, en mer effektiv ladeluftkjøler og bedre forhold mellom luft og dieseltrykk gir renere forbrenning. Dermed får vi mer krefter og motoren oppfyller de nye avgasskravene i US EPA Tier 3, som trer i kraft i 2014, sier Lanz.

Volvo Penta motornyheter 2013=

AUTOMATISK TRIM: Det nye Interceptor trimsystemet har automatisk trimfunkjson om du ønsker det. FOTO: Volvo Penta

Volvo Penta motornyheter 2013=

AKSEL: D11-motoren er beregnet for akseldrift og har fått forsterkninger og forbedringer. FOTO: Volvo Penta

21 tonn og 41 knop

De samme endringene finner du også på IPS-versjonene, der det også er nye lyddempere i eksosanlegget og endring av utveksling i drevet. Vi fikk en kort prøvetur med IPS950 installert i en Atlantis 55. Ifølge Volvo Pentas egne testdata, veier båten drøyt 21 tonn og hadde fulle drivstoff- og vanntanker.

Da gjør den store sportscruiseren 41 knop på toppfart, mens en hastighet på 29 knop er det mest drivstofføkonomiske marsjfartområdet. Da bruker de to motorene 195 liter per time, noe som gir et forbruk på 6,0 liter per nautisk mil.

På tomgang (600 o/m) går båten 7 knop og bruker beskjedne 1,4 liter per nautisk mil. En ting er fartspotensialet, det virker smått uvirkelig når den svære sportscruiseren glir forbi små, spreke skjærgårdsjeeper i Göteborgs skjærgård. En annen ting er det enorme trykket i akselerasjonen. 0-30 knop tar bare 12 sekunder.

En titt på dreiemomentet for IPS950 forklarer mye: Her har du 2440 Nm på hver motor, tilgjengelig fra 1300-1900 o/m. Med joystickstyringen av IPSsystemet blir også en så svær båt nesten ufattelig lettmanøvrert. Med forsiktige fingerbevegelser kan du komme til kai med stor presisjon og rolig tempo.

Volvo Penta motornyheter 2013=

IMPONERENDE: IPS950 systemet ser imponerende ut, og gjør solid inntrykk når du kjører med tilsammen 1450 hk og dreiemoment på 4880 Nm. FOTO: Volvo Penta

Ny trim og forbedret garanti

Volvo Penta lanserer også et nytt Interceptor System (IS) som skal erstatte tradisjonelle trimflaps. Elektrisk opererte blader skyves ned fra hekken og skaper et kraftig moment som påvirker båten i tre akser. Ifølge Volvo Penta gir IS mindre motstand enn trimflaps når de ikke er i bruk og er mer effektive blant annet i lavere hastighet.

Systemet er integrert i EVC-systemet (Electronic Vessel Control) og har en automodus der føreren overlater styringen av trimmen til elektronikken. Hvordan det fungerer i sjø- og vind har vi ikke fått prøvd, men om bord i Atlantis 55 får vi demonstrert akselerasjon og svingmanøvere med og uten automatisk IS.

Effekten er åpenbar, båten går raskere i plan og med langt bedre utsyn over baugen med IS aktivert. Volvo Penta er stolte av at systemet også utligner krengning i sving.

Det gir bedre utsyn fra båten når den manøvreres i fart, et positivt bidrag til sikkerheten i en stor og rask båt som Atlantis. At autofunksjonen kan være en fin hjelp og at IS er et kraftig verktøy, beviser en dansk kollega. Han trimmer seg helt ut på viddene og får 21 tonn båt og 1450 hester til å pløye på nesa og slingre som en overmotorisert halvplaner.

Har du ikke peiling på hva du driver med, er det bedre å la automatikken gjøre jobben. Volvo Penta kommer med en ny garantiordning, med to års normal garanti og tre år ekstra på viktige komponenter (motorblokk, IPS, topplokk, gir).

I tillegg kan du kjøpe «Extended Coverage» der den normale to års garantien utvides til fem år. Den kan kjøpes inntil tre måneder etter at båten er tatt i bruk, og fordrer at du holder deg til motorens serviceprogram.

Volvo Penta motornyheter 2013=

STOR: Atlantis 55 viser hva IPS950 og Interceptor-systemet kan utrette. FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!