Noen tall og fakta

  • Importen sank med 22 prosent i kroner fra 1,610 til 1,250 milliarder kroner
  • Antall båter sank med 5,7 prosent fra ca 8.500 til 8.025.
  • Finland holder førsteplassen med 19,6 prosent markedsandel og 245 millioner kroner ned fra 305 i 2011.
  • Til tross for en reduksjon på 22,1 prosent fra 237 til 185 millioner kroner tar Storbritannia andreplassen fra Frankrike.
  • Polen svinger seg fra 6 til 3 plass med en ubetydelig endring og er stabil med 162 millioner kroner både i 2011 og i 2012.

2012 var nok et tøft år for båtbransjen, med en nedgang i importen av båter på totalt 350 millioner kroner sammenliknet med 2011. Starten på 2013 ser langt mer positiv ut, ifølge aktører i båtbransjen.

Bunnen i det norske båtsalget kan dermed være nådd, ifølge tall fra båtbransjeorganet Norboat.

Importen på båter har falt fra ca. 8.500 båter i 2011 til ca 8.000 i 2012, en reduksjon på rundt 6 prosent. I rene tall var fallet 350 millioner kroner, fra 1,6 til 1,25 milliarder kroner.

Nå håper bransjen at bunnen er nådd, for etter første kvartal i 2013 meldes det om positive salgstall.

Spesielt småbåtmarkedet under 5,5 meter, som har klart seg best de siste årene, er i ferd med å løfte seg.

- Norboat har tidligere spådd nullvekst i 2013, men jeg har et håp om en liten økning. Vi ser tydelig av importtallene fra i fjor at det er mindre familiebåter som selger, og det er helt i tråd med de signalene som bransjen gir oss i år. Det sikreste svaret på kjøpsinteressen blant båtfolket får vi når Sjøen for alle-messen åpner dørene den 13. mars, sier administrerende direktør i båtbransjeorganisasjonen Norboat, Erlend Prytz.

Små selger bedre enn store

Yamaha Motor Scandinavia er en av Norges største båt og motorimportører. Selskapet kan vise til en solid vekst i 2013, forteller produktsjef for Finnmaster, Lars Wardenær.

- Så langt i år har vi en økning på rundt 26 prosent. Trenden med aluminium er fortsatt gjeldende, men den største økningen er på glassfiber. Med ni nyheter i 2013 har vi stor tro på nye markedsandeler, sier Wardenær.

- Vi erfarer at storbåtmarkedet er tungt, sier Pål Herholdt fra Herholdt-Andersen i Tønsberg. Han selger blant annet Yamarin og Buster-båter, og merker endringer i markedet.

- Jeg tenker særlig på båter fra 1,2 millioner eller rundt 27 fot og oppover, der konkurransen er stor fra flere merker i Europa. Vi hadde en økning i båtsalget på ca.10 prosent total i 2012, og ser vi på januar i år har vi solgt flere båter enn fjor, så vi ser positivt på 2013, avslutter Herholdt.

Tor-Arne Thorsen fra Medø Marina selger småbåtmerkene AMT og Terhi.

- Ja, jeg tror det snur i år og jeg har store forventninger til Sjøen for alle. Det er i hovedsak de små familiebåtene som selger best, båter opp til 22-23 fot. Som forsiktig optimist forventer jeg en oppgang på noen få prosent i forhold til i fjor, forteller Thorsen.

=

BRANSJEPRAT: Nærings- og handelsminister Giske fikk også noen ord med på veien fra båtbransjen. Her sammen med Helge Duus fra Ibiza og adm. dir. i Norboat, Erlend Prytz.

Stor båtinteresse

Ferske tall fra en spørreundersøkelse InFact har gjennomført for Norboat viser at båtbruken er betydelig i Norge, kanskje den høyeste i verden. 48 prosent av alle nordmenn oppgir at de var ute i fritidsbåt i løpet av 2012. I dag finnes det rundt 800 000 båter langs den norske kyststripen.

- Dette bare forsterker våre antagelser om at vi fortsatt er et folkeferd med stor båtinteresse, avsutter adm. dir. i Norboat, Erlend Prytz.

Norges største båtmesse, Sjøen for alle, åpner dørene på Telenor Arena på Fornebu onsdag 13. mars, og avsluttes søndag 17. mars.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!