Prøveseilt: Bavaria 46

Rommelig og moderne langturseiler

Bavarias Vision 46 oser av moderne løsninger og god plass.

Sist oppdatert

Har du vurdert seilbåt som alternativ til hytte eller større motorbåt? I så fall bør du lese videre. Denne seilbåtnyheten kommer faktisk tettpakket med finesser og bekvemmeligheter som man gjerne forbinder med langt større båter, i tillegg til god plass.

Dermed blir den også et ypperlig utgangspunkt til ferie og langtur, eller rett og slett som et flytende landsted med en relativt hyggelig prislapp.

Her må vi ile til med å si at basisversjonen av skuta trolig ikke vil by på de helt samme opplevelsene. Men uansett utstyrsnivå får du her sjansen til å hanskes med rundt 12,3 tonn solid båt, noe som ligger litt over snittet i denne klassen.

Lyst inne

Selv om det er vanskelig å tro det, her vi sitter i ettermiddagsbrisen i Middelhavet, så vil det bli behov for å oppholde seg under tak om båten skal benytte i nordiske farvann.

Det er derfor gledelig at det er blitt lagt ned mye ressurser i design og løsninger, spesielt godt med plass er det også å finne.

Selve utviklingen er gjort i samarbeid med Farr Yacht design.

Tross de prispressende industrielle produksjonsmetodene, fremstår båten med gjennomgående høy finish, noe som gjør underverker med kvalitetsfølelsen.

ROMMELIG: Cockpiten er meget rommelig, med flotte plasser til både kapteiner og passasjerer. Under tak er det lagt mye vekt på å slippe inn dagslys. Dette bidrar definitivt til høy trivsel om bord. FOTO: Terje Haugen
ROMMELIG: Cockpiten er meget rommelig, med flotte plasser til både kapteiner og passasjerer. Under tak er det lagt mye vekt på å slippe inn dagslys. Dette bidrar definitivt til høy trivsel om bord. FOTO: Terje Haugen

Komfortcockpit ute

Samtidig er det jo helst på dekk det skjer. Et godt utgangspunkt med cockpiten er at den er nærmest overdimensjonert, med god plass til mannskap og gjester. De fire standardvinsjene er motoriserte, noe som gjør at kan de styres fra hver styreposisjon.

Hun er ellers selvslående, noe som her betyr at du kan seile uten å røre skjøtene i det hele tatt.

I tillegg har Bavaria fått med Garmin på laget, og utviklet et hendig system for både autopilot, seiltrimming i tillegg til et smart dokkingsystem når brygga skal anløpes.

Mye av dette er riktig nok ekstrautstyr, men å få det levert med båten, koster likevel en brøkdel av hva en ettermonte- ringsjobb vil koste.

I sum får du en letthåndterlig skute som seiler uanstrengt, og får kapteinen til å fremstå som en langt bedre seiler enn det han egentlig er.

Mye båt for pengene

SMART: Som et resultat av samar- beidet mellom Bavaria og Garmin kan du nå ikke bare få en full kontroll over seilingen, men også manøvreringen. FOTO: Terje Haugen
SMART: Som et resultat av samar- beidet mellom Bavaria og Garmin kan du nå ikke bare få en full kontroll over seilingen, men også manøvreringen. FOTO: Terje Haugen

Er du på jakt etter en elegant og relativ rimelig turseiler på rundt 14 meter vil dette være et naturlig sted å starte, siden dette trolig er klassens rommeligste.

Tekniske data Bavaria 46

  • Lengde: 13,99 m
  • Bredde: 4,19 m
  • Dypgang: 2,14 m
  • Tørrvekt: 12 300k
  • Motor, standard: Volvo D2-55 Volvo D2-75
  • Drivstoffkapasitet: 210 l
  • Storseil: 60m²
  • Gennaker: 144m²
  • CE-kategori: A10 / B16
  • Pris, standard båt: kr 1 760 000 levert verft i Tyskland. (med en eurokurs på 8,00)
  • www.sailboat.no

Den byr på moderne komfort som kan gjøe det enkelt å få med mindre båtvante folk om bord.

Det vil i likhet med Jeanneau Sun Odyssey 44 DS eller Hanse 445 være nokså viktig å ta seg god tid med både prislista (leveringsomkostninger) og ekstrautstyrslista for å få en riktig tilpasset båt

Denne saken ble første gang publisert 24/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også