Test Saga 325 og 320 Sun Top

Super familiebåt i to versjoner

Disse to modellene har mange fellesnevnere, men henvender seg til ulike segmenter i markedet. Vi tok de ut i en sammenligningstest.

Sist oppdatert

Saga 325 er hva vi definerer som en typisk Vestlandsbåt med dekksalong, bakvegg og et rent akterdekk. Denne modellen er det opplagte valget om tøff helårsbruk står på programmet. Saga 320 Sun Top har den samme planløsningen under dekk, men her har man valgt en hard-top med en stor luke i kalesjestoff.

Uteplassen blir gedigen og åpen med en voksen sittegruppe akter på babord side. En ekstra sofa er plassert på styrbord side og totalt byr båten på mange flotte sitteplasser. Med kalesjen på plass, bidrar HT-løsningen til en lun og trivelig båt også på dager med mer guffent vær.

Der båten virkelig kommer til sin rett, blir på flotte sommerdager. Med kalesjen nede, den store takluken og sidevinduene oppe, får man en utrolig flott sommerbåt.

Det halvplanende skroget benyttes til både 325 og 320. Skroget er et klassisk Saga-skrog med dyp kjøl samt tradisjonell midtmontert motor koblet til aksling og separat ror. Volvo Penta D4-motor på 260 hk er også likt på de to testbåtene og det gir en toppfart på rundt 23 knop med lett last.

Som målingene viser, har 325 marginalt en knop høyere toppfart enn 320. På turtall mellom 3000 - 2500 o/min gir dette en komfortabel marsjfart fra ca. 18 knop og ned til rundt 13 knop. I dette fartsområdet ligger forbruket på litt over to liter pr. nautisk mil og med et greit støybilde.

SUN TOP: Saga 320 Sun Top byr på den samme planløsningen under dekk, men uteplassen blir gedigen og åpen med en voksen sittegruppe akter på babord side. En ekstra sofa er plassert på styrbord side. Ved føreplassen er det for øvrig lett å trives.
SUN TOP: Saga 320 Sun Top byr på den samme planløsningen under dekk, men uteplassen blir gedigen og åpen med en voksen sittegruppe akter på babord side. En ekstra sofa er plassert på styrbord side. Ved føreplassen er det for øvrig lett å trives.

Perfekt sjø

Tekniske data Saga 320/325

  • Lengde: 9,78 m
  • Bredde: 3,25 m
  • Dyptgående: 1,05 m
  • Vekt: ca. 4 800 kg
  • Ant. Faste køyer: 4 (+ 2 på Sun Top)
  • Standard motor: VP D4 220 hk
  • Motor testbåter: Volvo Penta D4
  • - 260 hk m/ aksling
  • Drivstofftank: 420 l
  • Vanntank: 220 l
  • CE-kategori 325: B
  • CE-kategori 320 ST: C
  • Pris 325 fra: 1 662 000 kr
  • Pris 325 testbåt: 1 793 000 kr
  • Pris 320 Sun Top fra: 1 617 000 kr
  • Pris 320 Sun Top testbåt: 1 697 000 kr
  • Produsent: Saga Boats
  • www.sagaboats.no

Under testen var det krappe og uregelmessige bølger på opp mot to meter. Eller ganske perfekte forhold for å utfordre skroget. Mot bølgene var den mest behagelige hastigheten 13 - 15 knop. Det er ingen fordel å redusere hastigheten ytterligere for da legger forskipet seg lavere, fribordet blir redusert og resultatet blir betydelig mer sprut inn over dekk.

Som alltid gjelder det å finne optimal hastighet under ulike forhold og det gjelder i aller høyeste grad for et halvplanende skrog. I medsjøen kan man øke farten til godt over 20 knop uten at skroget viser tendenser til å miste balansen. Under testen kjørte vi i alle mulige vinkler i forhold til bølgene og i variert hastighet.

Til å være et halvplanende skrog er det imponerende hvor fint det klarer seg i rundt 15 knop.

Naturlig nok kommer en del sprut inn over båten når bølgene tas i uheldige skråvinkler. Det mest positive er god stabilitet og det kommer ingen overraskelser ved at skroget plutselig og ukontrollert skjærer ut til en av sidene.

Her ligger opplagt mye erfaring og kunnskap i skrogutviklingen og vektfordeling som Sagateamet sitter inne med. En avgjørende faktor er også en lett og effektiv styring. Rattkorrigeringer ute i bølgene gir en direkte respons og totalopplevelsen blir at begge båtene oppleves som trygge og harmoniske.

I smulere farvann cruiser vi fint i over 20 knop, men da øker motorstøyen noe. Antagelig vil en marsjfart på 17 - 18 knop være det mest behagelige på lange dagsetapper. Med kraftig motor og truster forut og akter, er også havnemanøvre en kurant sak.

Identisk under dekk

SAGA 325: Den klassiske sittegruppen til babord skiller mest fra tvillingbåten 320. Den byr også på sitteplasser i fartsretningen, med vipperyggen slått bak.
SAGA 325: Den klassiske sittegruppen til babord skiller mest fra tvillingbåten 320. Den byr også på sitteplasser i fartsretningen, med vipperyggen slått bak.

Fellesnevnerne for 325 og 320 er samme innredning nede under dekk. Forut ligger en separat kabin med en god V-formet dobbeltseng. Om man fjerner mellomputa får man to enkle køyer i V-form. Tykke madrasser og overmadrasser sikrer god liggekomfort. Midtkøye er plassert tverrskips og har greie nok mål, men her kniper det litt på høyden.

Testdata Saga 320 SunTop med Volvo D4-260

Turtall, o/m

Fart i knop

Støy, dBA

For-bruk,l/nm

For-bruk, l/time

1000

5,2

63

0,48

2,5

1500

7,1

68

0,85

6,0

2000

8,8

75

1,82

16,0

2500

13

75

2,00

26,0

3000

17,9

78

2,07

37,1

3500

22,5

80

2,27

51,1

Det blir en del styr å få på plass laken og vi vil tro at midtkøya mest er tiltenkt den yngre garde. Fire fast køyeplasser er uansett fasiten og det holder for de fleste. Toalettrommet er meget godt gjennomtenkt og funksjonelt. En nyutviklet, smart glassvegg forhindrer at hele rommet blir sprutet ned under dusjing.

Alle de fiksevdetaljene er på plass: Stort speil, stålvask, elektrisk toalett og ventilasjonsvifte. Høy finish og håndverksstandard går igjen både på toalettrommet og ellers i innredningen

Ekstraplass

Den rene badeplattformen akter er også lik på de to båtene. Her er diverse stuverom for fortøyningstamper og trinn i sidene gjør det enklere å komme opp til sidedekkene om kalesjen er oppe. Inn mot akterdekket er en egen dør i akterspeilet og med midtmontert motor blir det et ekstra stort stuverom under akterdekket/ dørken.

Et moderne og oversiktlig instrumentbord med innfelt plotter er også felles. Her er grå antirefleks farge, defrostere ogvkraftige vinduspussere. Nettopp detaljene som er så viktig når båten skal brukes i all slags vær. Tre personer har komfortabel sitteplass i fartsretningen.

Testdata Saga 325 med Volvo D4-260

Turtall, o/m

Fart i knop

Støy, dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/time

1000

5,3

65

0,45

2,4

1500

6,9

68

0,81

5,6

2000

8,6

75

1,98

17,0

2500

12,5

75

2,08

26,0

3000

17,8

76

2,02

36,0

3500

23,7

78

2,19

51,9

I tillegg til skipperstolen i forkant av pantryet, er det et oppvippbartv dobbeltsete i forreste del av sittegruppen på 325. På 320 ST er dobbeltsetet fast og enda mer komfortabelt. Foran passasjerplassen er det kartbord og kartlampe.

Sitter høyt

Saga 325 har en effektiv sittegruppe i babord side med plass til 6 personer. Alle sitter høyt og det bidrar til fin sikt ut. Rett over ligger et langsgående og velutstyrt pantry. Stekeovn, stort kjøleskap, tre kokeplater og mangeskuffer og skap gjør dette til en fullverdig turbåt.

På akterdekket kan det leveres en L-formet sittebenk og løst bord. Velger man kalesje over akterdekket, kan vi legge til at Saga har et smart patent med en solid kalesjebøyle som holder hele kalesjen på plass. Bøylen kan skyves inn i taket og hele arrangementet gjør det enklere å håndtere kalesjen.

På kjølige og regntunge dager byr Saga 325 på topp komfort. Skrog og dekk er isolert gjennom sandwichkonstruksjonen og med kalesje over akterdekket blir hele båten tørrere. Når det er sagt, skal vi med en gang legge til at 325 også blir ganske sommerlig og åpen med kalesjen nede, dørene i akterveggen, taklukene og sidevinduene åpne.

Åpent landskap

Turen om bord i 320 Sun Top gir en helt annen opplevelse. Her er hele området fra akterspeilet og fremover til kabindøra et åpent areal. Volumfølelsen er rett og slett imponerende. Det gir gedigne sitteplasser akter med ekstra skapmoduler bak pantry og passasjerstol. Med puter og stoler trukket i et kvalitetsstoff i lys blå farge, oppleves plassen som ekstra stor. I taket er en kjempestor luke i kalesjestoff og den betjenes elektrisk.

Åpner man helt oppvog legger ned kalesjen akter, blir det stor boltreplass på de flotte sommerdagene. Det kan rigges til solseng/ ekstra køye i sittegruppen og som tilleggsutstyr kan det leveres solseng på kabintaket forut. Puter og stoler kan leveres i flere farger. Den lys blå er elegant, men kanskje ikke så praktisk over tid.

Flott familiebåt

Med Sun Top-modellen har Saga fått en tiltalende familiebåt som passer utmerket for bruk eksempelvis i Oslofjorden og langs sørlandskysten. Båten er supert tilpasset dette bruksområdet og byr på mye plass. Her får man en praktisk båt med fire køyer, et funksjonelt bad og i tillegg Sagas sikre sjøegenskaper med god drivstofføkonomi.

TRADISJONELT : Badet i begge variantene byr på god ståhøyde og plass, også for velvoksne personer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TRADISJONELT : Badet i begge variantene byr på god ståhøyde og plass, også for velvoksne personer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Høy kvalitet

For begge modellene legger vi til at Saga har høy byggekvalitet i alle detaljene. De tekniske installasjonene er førsteklasses. Når man i tillegg har fått med et moderne preg på innredningen og har alle de viktige detaljene på plass, har vi ikke det minste problem med å betegne de to nye Saga-modellene som flotte representanter for ekte norsk båtbyggertradisjon.

Det ligger 50 års erfaring i bunnen hos Saga og med Stadt-havet som nærmeste nabo, vet man at sikkerhet og kvalitet er et "must" for folk som skal bruke båten under alle slags forhold. Her kan vi nevne viktige detaljer som en høy rekke/pulpit og håndrekker der man trenger det. Saga 325 er en CE-kategori B-båt, mens 320 Sun Top er en kategori C-båt.

Denne saken ble første gang publisert 21/12 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også