Båt

Dette vil skje med 500 båter i vinter

Hvert år havner rundt 500 båter under vann, og mange motorer ødelegges.

Pluss ikon
VANN OVER HODET: Båten kan som regel reddes, men det er verre med påhengsmotoren. Ligger den for lenge under vann blir den ødelagt. FOTO: Gjensidige
VANN OVER HODET: Båten kan som regel reddes, men det er verre med påhengsmotoren. Ligger den for lenge under vann blir den ødelagt. FOTO: Gjensidige
Sist oppdatert

Rundt 500 båter som ligger ved kai - de fleste av typen skjærgårdsjeeper opp til 300 000 kroner - synker hvert år, og da fortrinnsvis om vinteren.

Det er forsikringsselskapet Gjensidige som har beregnet dette, ut i fra egne tall og erfaringer.

- Båten kan som regel reddes, men det er verre med påhengsmotoren. Ligger den for lenge under vann blir den ødelagt, sier informasjonsansvarlig Arne Voll i Gjensidige.

- Det gjelder å huske på at det er en forskjell mellom selvlensende og selvøsende.

Mange båteiere slår seg til ro og tar vinterferie fra båten, i den tro at den er selvlensende (eller selvdrenerende, som er et riktigere ord) og klarer seg selv. Men det kan altså være en tabbe.

- Selvlensende båter har dreneringshull i skroget som i prinsippet skal tømme båten for vann, men ofte skjer det stikk motsatte. Båten tar isteden inn vann, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring. Han tror at mange misforstår hvordan en selvlensende båt fungerer.

Is også farlig

- Om høsten følger folk alt for lite med på båtene sine og løv og annet nedfall tetter avløpene og regnvann eller snø tynger ned båten så mye at avløpsåpningene fungerer som vanninntak i stedet for avløp. Båten går til bunns, sier Frostad.

- I båter som ligger i vinteropplag på vannet skal alle skroggjennomføringer være stengt. Ellers er det et generelt krav at båten skal holdes fri for is og snø. Det vil si at båten skal tildekkes tilstrekkelig. Her syndes det relativt mye. En annen ting man skal huske er at skader på grunn av berøring med is under vinteropplag bare er dekket av forsikringen hvis båten ligger i boblehavn.

Så det båteierne bør gjøre, i følge forsikringsselskapene, er å føre tilsyn med båten, eller - om dette av en eller annen grunn ikke er mulig - få den på land. Ellers...

- Så kan det bli en avkortning i forsikringsoppgjøret, advarer Arne Voll i Gjensidige.

Mange feller

Det er flere andre ting en båteier kan utsettes for i løpet av et år, og noen av dem fører til drukningsdøden for impliserte.

- Vi har utbetalinger på grunn av båter som på grunn av sterk vind har veltet under vinteropplag på land, forteller produktansvarlig for båt i Gjensidige, Robert Skar.

Tyverier av båter og særlig motorer er i perioder et stort problem, men de største utbetalingene kommer ikke overraskende etter skader under bruk.

Finansnæringens Fellesorganisasjon sitter på fellesstatistikk over utbetalinger innen båtforsikring. Totale utbetalinger i 2011 var på 444 millioner kroner fordelt på 9747 skader, i følge kommunikasjonsdirektør Leif Osland.

- Og den største erstatningsposten - 232 millioner kroner - er havari, som vil si båtulykker. Den økte med 13 prosent fra 2010.

Les også:

Denne takler høstværet

Amerikansk lekkerbisken

Nye linjer på norsk klassiker

Denne saken ble første gang publisert 14/10 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også