Test: Ryds 528 WA, Duo og Sport

Tre sider av samme sak

Ryds lanserer tre ulike modeller basert på samme skrog. Og med masse inspirasjon fra kvinner i produktutviklingen. Vi er spent.

Pluss ikon
Son 17042012 Ryds x 3
Son 17042012 Ryds x 3 Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Ved brygga i Son ligger de tre nye versjonene av Ryds F 528 klar for test. 528 Sport, WA og Duo.

Bevisst utviklet fra første sekund med det mål å skape noe helt nytt.

Derfor tok man flere brukergrupper med på råd og en egen kvinnegruppe ble også stablet på bena for å gi viktige input på hvordan kvinner vil ha en ny båt.

Men det stoppet ikke der. Et helt nytt skrogdesign pluss avansert produksjonsmetode var blant de viktige faktorene som igjen skal få fart på Ryds og gi konkurrentene en nesestyver. I sannhetens navn er det nye, friske takter fra den svenske produsenten.

En dyd av nødvendighet, for resten av Ryds båtprogram består av modeller som ikke stikker seg spesielt ut.

Avansert teknikk

Ryds har en god stund hatt et svært avansert vakuumstøpesystem og i F 528 er dette utviklet enda lenger. Her tas også de langsgående hovedforsterkningene i skroget med helt fra starten av. De støpes ikke fast etter at skroget er støpt, men inngår som en kompakt enhet.

Resultatet er en enda sterkere og lettere konstruksjon hvor man i tillegg sparer tid i produksjonen. Også luker, konsoller og andre innredningsdetaljer vakumstøpes. Ved å benytte hann og hunnformer blir det blanke overflater på begge sider.

SPORTY: Ryds 528-skroget har tiltalende kjøreegenskaper med sporty snert. FOTO: Egil Nordlien HM, Foto
SPORTY: Ryds 528-skroget har tiltalende kjøreegenskaper med sporty snert. FOTO: Egil Nordlien HM, Foto

Det blir en ekstrem høy kvalitet på hver enkelt del med en optimal passform.

I sammenføyning mellom dekk/innerliner og skroget har man også utviklet en ny kant som gir en enklere montering. Dermed kan man sette på en annen, nettere type fenderlist. Det ser pent ut.

Jakter på detaljer

Skal man få fart og god økonomi i produksjonsprosessen Ryds benytter, må man ha et høyt volum i antall produserte enheter. Ved å benytte samme skrog og innerliner til tre ulike utgaver med forskjellige innredningsløsninger, kan man nettopp få opp produksjonsvolumet på skrog og dekk.

Etter å ha studert de tre båtene fra brygga, er det tid for å se på detaljene om bord. To av testbåtene har puter og stoler med stoff i en sprek rødfarge. Sikkert et av ønskene fra kvinnene som har vært med i utviklingen, tenker jeg selvsagt.

Den tredje båten har en mer tradisjonell gråfarge i innredningen og det er ikke stygt det heller. Personlig ville jeg nok valgt de røde putene.

PRAKTISK: Smarte trinn gjør det lettere å gå ut og inn av båten. Lett ombordstigning etter et bad var et av ønskene fra Ryds kvinnepanel. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
PRAKTISK: Smarte trinn gjør det lettere å gå ut og inn av båten. Lett ombordstigning etter et bad var et av ønskene fra Ryds kvinnepanel. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det ser i alle fall mye mer moderne ut så lenge det er nytt. Jeg jakter etter nye detaljer, setter meg på førerplassen og studerer båten med kritiske blikk. Jo - en del nytt er det å se. Instrumentbordet er smart utformet med fint plassert kartskjerm og motorkontroll.

Her er på en enkel måte laget dype smårom hvor solbriller, kamera og mobiltelefonen ligger trygt uten å hoppe ut og havne på dørken i første bølge. Hele konsollen er støpt i en grå farge og det går igjen på alle tre variantene. Men hvor er de særpregede detaljene som kvinnene har ønsket så sterkt?

Jeg har litt problemer med å se de feminine detaljene.

Men så husker jeg en annonse Ryds kjører i båtbladene. Hvor man viser idéskisser og har skrevet på viktige synspunkter. «Lett å komme om bord etter bading». Ja, det er på plass.

Maskulin og smart

At båten er trygg for barna er et annet utsagn. Med høyt fribord og solide rekker, er også det ønsket oppfylt. Store stuverom har man prioritert i F 528-serien. At man enkelt kan hive putene ned i store, lett tilgjengelige stuverom er opplagt noe alle setter pris på.

TREKLØVER: Ryds lanserer tre ulike modeller basert på samme skrog. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TREKLØVER: Ryds lanserer tre ulike modeller basert på samme skrog. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Mange av de andre ønskene som eksempelvis sikkerhet for barna og praktiske badeplattformer med bra leider, er også å finne på mange av konkurrentene.

Tekniske data Ryds 528

  • Lengde: 5,51 m
  • Bredde: 2,18 m
  • Motoralt.: Fra 60-90 hk
  • Motor, testbåter: Sport 80 hk 4-t, WA og Duo: 90 hk Optimax
  • Pris 528 Sport: Fra 181 000 kr
  • Testbåt 235 400 kr
  • Pris 528 WA: Fra 194 200 kr
  • Testbåt 247 900 kr
  • Pris 528 Duo: Fra 202 900 kr
  • Testbåt: 256 600 kr
  • Vekt avhengig av modell: 540-567 kg u/motor
  • Produsent: Ryds, Sverige

Det pussige midt oppe i PR-gimmicken med kvinner i utviklingsteamet, er som Ryds selv sier, at båtene ved kvinnenes hjelp blitt så maskuline.

Der fikk pipa brått en annen lyd og der er vi straks enig. For det er akkurat det inntrykket jeg selv har etter å ha saumfart båten en god stund. For «maskulin» er en bra beskrivelse av F 528-modellene.

Flyteskum

Nå er det selvsagt begrenset hvor mye nytt krutt man kan makte å finne opp i en båt som måler fem og en halv meter. Men det er akkurat på selve skroget Ryds har tatt det lengste skrittet. Designet er helt nytt med en forholdsvis rett stevn og en markant knekk der chinene når baugen.

Med markante chiner og lite «flare» (overheng) i forskipet, blir båten ganske spiss forover. Nettopp ut fra dette er det overraskende hvor grei plass det er foran konsollene. Rundt cockpiten er det også forholdsvis brede karmer og det stjeler ytterligere volum fra den innvendige plassen.

Men takket være bra høyde i fribordet og effektiv utnyttelse av plassen, føles ikke 528-modellene spesielt trange innvendige. De brede karmene skrår utover og har to grunnleggende funksjoner. Først og fremst snakker vi design, men det forholdsvis store volumet mellom skrogsiden og innerlineren gir plass for skum.

Testdata Ryds 528 Sport med Mercury F80

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

2000

5,6

73

1,0

2500

6,2

78

1,27

3000

10,8

79

0,97

3500

18,6

80

0,62

4000

22,4

81

0,64

4500

25,8

82

0,71

5000

29,5

83

0,73

5500

32,6

84

0,77

5800

34,2

85

0,85

Og med stort nok volum får båtene oppdriftsmidler som gjør 528-modellene usynkbare. Et flott poeng, samtidig som båtene virker enda mer kompakte gjennom et lavt støynivå.

Tre variasjoner over temaet

Den nye F-serien - som for øvrig står for «Future-line» - leveres altså med samme skrog og dekk, men med ulike innredninger. 528 Duo er den mest familievennlige med sittebenk forut, en konsoll på hver side, bra gangpassasje i midten og to regulerbare stoler.

Akterbenken - som går igjen på alle tre variantene - har sitteplass for 3-4 personer og stort stuverom under. Denne modellen har en større vindskjerm som er trukket et stykke akterover og som gjennom det gir den beste beskyttelsen. Fordekk, motorbrønn med stuverom på hver side og badeplattformene er lik på alle tre modellene.

528 Walk Around har en klassisk, senterplassert styrekonsoll med gangsone på begge sider. Forut i konsollen er et stort stuverom og bak er det to regulerbare stoler. Rattet er plassert over mot babord side med motorkontrollen i senter. En høy vindskjerm gir grei beskyttelse mot fartsvinden.

Ønsker man mest mulig dørkplass og enkel passasje rundt konsollen, er dette den mest praktiske innredningen. 528 Sport har en bred konsoll plassert over mot styrbord side og her er innredningen trukket akterover. Skipper og passasjer sitter på akterbenken og med det kommer problematikken med riktig avstand til ratt/ryggstøtte inn i bildet.

Testdata Ryds 528 WA med Mercury Optimax 90

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

2000

6,0

74

0,77

2500

8,1

75

0,98

3000

15,6

76

0,64

3500

20,5

77

0,61

4000

25,3

79

0,64

4500

29,8

80

0,65

5000

33,9

84

0,71

5500

38,3

85

0,80

For normalt høye passer alt brukbart, men for de korte eller lange kan denne førerløsningen være mindre komfortabel. Her passerer man konsollen i babord side og forut kan det monteres inn en ekstra sittebenk i tillegg til den faste plassen i forkant av konsollen. I og med at hele innredningen er flyttet lenger akterover, får båten en litt annen vektfordeling i lengderetningen.

Den blir mer sporty i oppførselen og trimmer man motoren ganske langt ut, blir den sporty så det holder for de fleste.

Sport lever opp til navnet

Andre fellesnevnere for de tre båtene er bøyle med vannskikrok over motoren, støpte trinn som gjør det enklere å skreve over skutesiden og ned på brygga, solid pulpit, fin plassering av sidelanternene på fordekket, solid feste for tyverisikringen, bra ankerrom både på fordekk og akter ved motoren.

528 Sport er absolutt den mest morsomme å kjøre og blir kvikkest i reaksjonene. I alle fall så lenge man bare er en eller to personer om bord.

Den har Mercurys 4-takter på 80 hk på hekken. Fra 25 knop og oppover kjører den stabilt og fint, men tilter man motoren maksimalt ut blir den på grensen til det livlige. Både 528 Duo og WA hadde Mercury Optimax 90 hk på hekken.Med 90 hk Optimax på hekken, blir det merkbart friskere akselerasjon i hele fartsområdet i forhold til 4-toakteren.

Ved en behagelig marsjfart mellom ca. 20-25 knop, ligger forbruket på rundt 0,6 liter pr. nautisk mil. Ryds oppgir 60 hk som minste motoralternativ.

Testdata Ryds 528 Duo med Mercury Optimax 90

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

2 000

6,1

72

0,72

2 500

7,9

76

0,99

3 000

14,4

77

0,66

3 500

20,0

78

0,59

4 000

24,8

80

0,63

4 500

29,5

81

0,67

5 000

34,1

83

0,70

5 500

36,7

85

0,80

Denne saken ble første gang publisert 02/08 2012, og sist oppdatert 14/02 2024.

Les også