For å kunne sammenligne reservedelsprisene mellom de ulike utenbordsprodusentene, valgte vi ut to utbredte utenbordsmodeller av samtlige merker (utenom Selva), nemlig 50 og 115 hk.

Til disse valgte vi ut 19 service/slitedeler, hvor mange av disse må byttes årlig.

I tillegg har vi sett på litt dyrere reservedeler som du forhåpentlig vis ikke trenger å bytte like ofte.

Samtlige priser i listen på neste side kommer fra respektive produsent eller importør.

Store forskjeller på små deler

Prisen på mange reservedeler varierer kraftig. Til en Yamaha F50 og en Suzuki DF115 koster eksempelvis en tennplugg 60 og 59 kroner, mens en plugg til en Tohatsu 50 TLDI og 115 TLDI koster henholdsvis 235 og 274 kroner. Lenger ned på lista finner vi en trykktank i plast på 25 liter som koster 632 kroner til en Evinrude 50 E-tec, mens en tilsvarende til Tohatsu 50 TLDI ligger på 1498 kroner.

Enda større på store deler

På de litt dyrere reservedelene er prisforskjellen aller størst på komplette undervannshus. Til Yamaha F50 koster et komplett girhus 15 845 kroner, mens Mercury tar hele 34 514 kroner for et komplett girhus til sin 50 hk.

Over 100 prosent dyrere

Lignende prisforskjeller ser vi når vi sammenligner de komplette husene til 115-hesterne, hvor huset til Honda BF 115 krever hele 45 907 kroner - og tilsvarende Yamaha får en prislapp på 21 818 kroner.

Det finnes flere eksempler. Se for eksempel på prisene for start- og powertrimmotorer.

Viktig valg

Legger vi sammen alle reserve-/slitedeler til samtlige 50-hestere, så skiller det rundt 3500 kroner mellom Honda BF50 som dyrest og Mercury F50 som rimeligst.

Legger vi sammen de mer kostbare reservedelene på 50-motorene, er Honda BF dyrest med totalt 51 768 kroner. Yamaha kommer rimeligst ut med 33 351 kroner.

Gjør vi det samme totalsammenligningen når det kommer til prisene på reservedeler til 115-hesterne, er Evinrude 115 E-tec billigst på slitedeler med 6019 kroner, mens Honda BF115 er dyrest med 10 761 kroner.

Ser vi på totalen innen de dyrere delene, topper også Honda, grunnet det svindyre girhuset, med 79 942 kroner. Delene til Yamaha F115 er rimeligst med 41 030 kroner Ser du igjennom listen skikkelig før du kjøper en utenbordsmotor i denne klassen, kan du spare tusenlapper.

Komplett oversikt 50-hestere:

(Klikk her for å se tabellen øverst.)

(Klikk her for å se tabellen under.)

=

DYREST: Legger vi sammen de mer kostbare reservedelene på 50-motorene, er Honda BF dyrest med totalt 51 768 kroner. Yamaha kommer rimeligst ut med 33 351 kroner. (Bruk zoom-funksjonen i nettleseren din for å se tallene). Del to av tabellen her:

=

(Fortsettelse fra tabellen over)

=

BILLIGST: Gjør vi det samme totalsammenligningen når det kommer til prisene på reservedeler til 115-hesterne, er Evinrude 115 E-tec billigst på slitedeler med 6019 kroner, mens Honda BF115 er dyrest med 10 761 kroner (Bruk zoom-funksjonen i nettleseren din for å se tallene).

=

(Fortsettelse fra tabellen over)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!