Kort sagt:

+ Sporty egenskaper

+ Sprek motor

+ Mye båt for pengene


- Kan bli overraske i krappe svinger

- Ingen sidestøtte på førerbenken

- Forholdsvis grunn cockpit

Selv om den ca. en fot lenger enn Uttern S49 og 2,15 meter bred, blir opplevelsen en helt annen.

Generelt har båten en spenstig design både i skrog og konsoll. I forhold til Uttern, veier Sting 530 drøyt 100 kg mindre og Evinrude-motoren på 75 hk virker sprek og småsint.

Her er det lavere fribord, men pulpit og rekker akter er på plass. Styrekonsollen er plassert i senter og førerplassen er tilnærmet nær senterlinjen og består av en fast toseters benk med vipperygg.

Bredden er bra nok for to. Det største ankepunktet er at benken mangler sidestøtte og to konturformede stoler ville vært en bedre løsning - spesielt med tanke på båtens sportslige kjøreegenskaper.

Fordelen med vipperyggen er at man kjapt kan få en grei sittegruppe mot akterbenken.

Foran konsollen er det egen plass til fire fendere. Forut er en U-formet sittegruppe og med mellomleggspute i midten kan det rigges til solseng.

Totalt er båten godkjent for 6 personer i CE-kategori C.

Sidelanternene er praktisk plassert på det vesle fordekket. Også her er det kombilanterne på stang. Styrekonsollen har plass til innfelt skjerm og motorinstrumenter rett i siktlinjen. Den grønntonede vindskjerm har en sporty utforming med en kraftig stålbøyle.

Son 18042012 Sting 530=

HISSIG: Vi blir litt overrasket over båtens hissige karakter i tøff svingkjøring og det frister ikke til flere forsøk. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Testdata Sting 530 Jeep med Evinrude 75 hk

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/time

For-bruk, l/nm

1500

6,0

68

2,1

0,35

2000

7,0

76

5,1

0,73

2500

11,5

78

7,8

0,68

3000

18,4

79

9,9

0,54

3500

22,6

77

13,1

0,58

4000

26,4

78

16,4

0,62

4500

28,5

79

21,9

0,77

5000

32,0

81

29,1

0,91

Sporty

Totalt ser båten sporty ut og det inntrykket forsterkes når man gir gass. Båten suser rett opp i plan og det er spreke krefter i Evinrude-motoren på hekken. Eksempelvis går 0-30 knop på re- spektable 9 sekunder.

Den flater ut på 32 knop og flott cruisingfart er rundt 25 knop. Da havner forbruket på drøyt 0,6 liter pr. nau- tisk mil.

Testkjøringen forteller kjapt at dette er et sportslig skrog som blir livlig når man tilter motoren maksimalt ut. Etter litt hopp og sprett kan vi melde tilbake at den lander overraskende mykt.

Tilter man motoren nøytralt og trekker farten ned til snaut 25 knop, forandrer båten helt karakter. Da cruiser den rolig og kattemykt av gårde i fin balanse.

Småkrapp sjø reagerer den ikke på, og normale svingmanøvre går uten overraskelser.

Son 18042012 Sting 530 Jeep=

BRED: Bredden er bra nok for to. Det største ankepunktet er at benken mangler sidestøtte og to konturformede stoler ville vært en bedre løsning. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Skarp i kantene

Men så tilter vi motoren litt ut, drar fullt jern og legger den inn i unnamanøver. Da blir båten skikkelig livlig og takket være det flate setet uten sidestøtte, blir det en ufrivillig tur ned på dørken.

Jeg blir litt overrasket over båtens hissige karakter i tøff svingkjøring og det frister ikke til flere forsøk. Men en nærmere titt på skroget, avslører at det har et kraftig tverrstepp litt aktenfor midtskips. Det spørs om ikke forklaringen på de tøffe kastene i svingtestene ligger nettopp her.

Så lenge man vet at båten er steppet, kan man ta høyde for det.

Også denne båten har en fast- montert tank på 70 liter. Motorbrønnen er ganske bred og dermed blir trinnene på sidene av motoren forholdsvis små.

Les hele saken
En snill start på båtlivet ">

Spesifikasjoner

Produsent Sting
Pris

Konklusjon

Igjen en sprek båt fra Espen Thorups tegnebord. Mye er bra med Sting 530. Først og fremst et pluss for spreke linjer og ganske bra utstyrt. Med en introduksjonspris på 199 900 kroner med en 75 hk blir dette en spennende båt for de som vil ha underholdende egenskaper. I prisen er mye inkludert. Det som hovedsakelig mangler i den prisen er solseng og puter forut, samt trekk til benkene bak konsollen.

Tekniske data

  • Lengde: 5,30 m
  • Bredde: 2,15 m
  • Vekt: ca. 515 kg
  • Motoralternativ: 75 hk
  • Motor testbåt: Evinrude 75
  • Tankvolum: 70 l
  • Max. Antall personer: 6
  • CE-kategori: C
  • Pris testbåt: kr 199 900
  • Forhandler: Fische Marine

Les også:

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!