Sting 530 Jeep med Evinrude 75 hk

Sportslig og rimelig jeep

En sprek båt fra Espen Thorups tegnebord.

Pluss ikon
GODT UTSTYRT: Mye er bra med Sting 530. Først og fremst et pluss for spreke linjer og ganske bra utstyrt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GODT UTSTYRT: Mye er bra med Sting 530. Først og fremst et pluss for spreke linjer og ganske bra utstyrt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Sist oppdatert

Selv om den ca. en fot lenger enn Uttern S49 og 2,15 meter bred, blir opplevelsen en helt annen.

Generelt har båten en spenstig design både i skrog og konsoll. I forhold til Uttern, veier Sting 530 drøyt 100 kg mindre og Evinrude-motoren på 75 hk virker sprek og småsint.

Her er det lavere fribord, men pulpit og rekker akter er på plass. Styrekonsollen er plassert i senter og førerplassen er tilnærmet nær senterlinjen og består av en fast toseters benk med vipperygg.

Bredden er bra nok for to. Det største ankepunktet er at benken mangler sidestøtte og to konturformede stoler ville vært en bedre løsning - spesielt med tanke på båtens sportslige kjøreegenskaper.

Fordelen med vipperyggen er at man kjapt kan få en grei sittegruppe mot akterbenken.

Foran konsollen er det egen plass til fire fendere. Forut er en U-formet sittegruppe og med mellomleggspute i midten kan det rigges til solseng.

Totalt er båten godkjent for 6 personer i CE-kategori C.

Sidelanternene er praktisk plassert på det vesle fordekket. Også her er det kombilanterne på stang. Styrekonsollen har plass til innfelt skjerm og motorinstrumenter rett i siktlinjen. Den grønntonede vindskjerm har en sporty utforming med en kraftig stålbøyle.

HISSIG: Vi blir litt overrasket over båtens hissige karakter i tøff svingkjøring og det frister ikke til flere forsøk. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
HISSIG: Vi blir litt overrasket over båtens hissige karakter i tøff svingkjøring og det frister ikke til flere forsøk. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Sporty

Testdata Sting 530 Jeep med Evinrude 75 hk

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/time

For-bruk, l/nm

1500

6,0

68

2,1

0,35

2000

7,0

76

5,1

0,73

2500

11,5

78

7,8

0,68

3000

18,4

79

9,9

0,54

3500

22,6

77

13,1

0,58

4000

26,4

78

16,4

0,62

4500

28,5

79

21,9

0,77

5000

32,0

81

29,1

0,91

Totalt ser båten sporty ut og det inntrykket forsterkes når man gir gass. Båten suser rett opp i plan og det er spreke krefter i Evinrude-motoren på hekken. Eksempelvis går 0-30 knop på re- spektable 9 sekunder.

Den flater ut på 32 knop og flott cruisingfart er rundt 25 knop. Da havner forbruket på drøyt 0,6 liter pr. nau- tisk mil.

Testkjøringen forteller kjapt at dette er et sportslig skrog som blir livlig når man tilter motoren maksimalt ut. Etter litt hopp og sprett kan vi melde tilbake at den lander overraskende mykt.

Tilter man motoren nøytralt og trekker farten ned til snaut 25 knop, forandrer båten helt karakter. Da cruiser den rolig og kattemykt av gårde i fin balanse.

Småkrapp sjø reagerer den ikke på, og normale svingmanøvre går uten overraskelser.

Skarp i kantene

Men så tilter vi motoren litt ut, drar fullt jern og legger den inn i unnamanøver. Da blir båten skikkelig livlig og takket være det flate setet uten sidestøtte, blir det en ufrivillig tur ned på dørken.

BRED: Bredden er bra nok for to. Det største ankepunktet er at benken mangler sidestøtte og to konturformede stoler ville vært en bedre løsning. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BRED: Bredden er bra nok for to. Det største ankepunktet er at benken mangler sidestøtte og to konturformede stoler ville vært en bedre løsning. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Jeg blir litt overrasket over båtens hissige karakter i tøff svingkjøring og det frister ikke til flere forsøk. Men en nærmere titt på skroget, avslører at det har et kraftig tverrstepp litt aktenfor midtskips. Det spørs om ikke forklaringen på de tøffe kastene i svingtestene ligger nettopp her.

Så lenge man vet at båten er steppet, kan man ta høyde for det.

Også denne båten har en fast- montert tank på 70 liter. Motorbrønnen er ganske bred og dermed blir trinnene på sidene av motoren forholdsvis små.

Denne saken ble første gang publisert 10/06 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også