Kort sagt:

+ Sportslige sjøegenskaper

+ Fin vektfordeling

+ Praktisk innredning

+ Skyvbart konsoll


- Monteringsdetaljer

- Noe rank ved stilleligge

- Puter koster ekstra

Det resulterte i en del hevede øyebryn da det ble kjent at Yamarin skulle produsere sin nye innstegsmodell i Kina. Det finske båtmerket har et godt renommé på finish og kvalitet, og småbåtproduksjon i Kina er en ukjent faktor for de fleste skandinaver.

I Vi Menn Båt er vi ikke veldig opptatt av hvor tingene produseres, det er sluttproduktet som teller.

For Yamarins vedkommende har det vært viktig å få til en riktig kombinasjon av egenskaper og pris.

Derfor endte man opp med en særegen løsning, der båtene «flatpakkes» og sendes fra Kina i container med tolv båter i hver. Når båtene kommer frem, er det forhandleren som gjør den endelige monteringen av båten.

Passer på vekten

Yamarin har tatt utgangspunkt i et velkjent skrog fra 415-modellen. Så har man justert på dette for å få tyngdepunktet lenger frem. I Kina støpes båtene for hånd, noe som skal gi bedre kontroll med vekt og vektfordeling.

De nye firetakterne er tyngre enn totakterne skroget opprinnelig ble konstruert for, og dermed er kampen mot kiloene og hvor de befinner seg et viktig moment.

Innerskroget er selvfølgelig nytt, med de sitte- og konsolløsningene moderne småbåtkunder forventer.

Vår testbåt er utstyrt med det største motoralternativet, Yamaha F25, men ifølge Yamarin skal båten også gå greit allerede med 15 hk og 17 knop.

Med 20 hk er toppfarten oppgitt til 21,5 knop. Det er ikke noe å utsette på fartsressursene med 25 hk på hekken.

Son 17042012 Yamarin 42 SC=

RANK: Det eneste du skal passe på er at det slanke skroget gjør at båten er noe rank når du ligger stille. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Testdata Yamarin 42

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Forbruk, l/time

5,0

72

0,36

1,8

12,0

79

0,4

4,8

15,0

80

0,35

5,3

20,0

81

0,33

6,6

24,2

83

0,35

8,5

Med to personer går båten drøyt 24 knop på toppfart. Da er den livlig og underholdende å kjøre, men når du senker farten, opplever du i praksis at det er gjort en god jobb med vektfordelingen.

Det er nemlig ganske sjelden at en båt på denne størrelsen nesten er helt uten planingsterskel, og går harmonisk i det meste av fartsregisteret. Du har en liten kneik du må over rundt 10 knop, men det er uproblematisk å gli fint av gårde i 15 knop.

Noen økonomisk ruin blir det ikke av å bruke Yamarin 42 SC; forbruket ligger på drøyt 0,3 liter per nautisk mil og testmålingene antyder at du med typisk sommerbruk vil se 5-7 liter per time.

Vi noterer oss at Yamaha F25 er litt røffere i gangen enn F20, vi tipper at årsaken ligger i høyere sylindervolum - 498 cm³ kontra 362 cm³ for F20. En tosylindret firetakter er ikke verdens best balanserte motorkonstruksjon.

Fordelen ligger for alvor i kraftigere fraspark på lave turtall, og med en akselerasjon på 0-15 knop på 11 sekunder er båten tilstrekkelig kjapp opp i plan.

Son 17042012 Yamarin 42 SC=

UNGDOM: Med moderat motorbehov frir den til yngre båtbrukere, eller de som vil klare seg uten sertifikat. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Tekniske data Yamarin 42

  • Lengde, m: 4,25
  • Bredde, m: 1,68
  • Vekt, kg: 240
  • Personer: 4
  • Motor: 15-25 hk
  • Motor testbåt: 25 hk
  • Pris, fra: 78 000,- (Yamaha F20)
  • Pris testbåt: Fra 91 800,-
  • Mer info: www.yamaha-motor.no

Et underholdende møte

Sjøegenskapene til Yamarin 42 SC følger ikke uventet mønsteret fra litt større Yamarin-modeller. Det betyr en fin avveining mellom sportslig moro og sikre egenskaper oppe i fart. Dessuten er selvfølgelig båten lettmanøvrert ut og inn fra brygga.

Den skjærer typisk hekksjø og testdagens småkrappe 0,2-0,4 meters bølger slik en båt av denne størrelsen skal. Du kan hive båten rundt og leke bajas uten at du får noen overraskende reaksjoner. Det eneste du skal passe på er at det slanke skroget gjør at båten er noe rank når du ligger stille.

Innvendig er layouten enkel og tradisjonell. Forut har du en L-formet sittebenk, og et minidekk med sklisikring sørger for stødig ombordstigning.

Førerposisjonen er på akterbenken bak en liten konsoll. Den har en fiffig løsning og er montert på skinner, slik at konsollen kan forskyves i sideretning. Dermed kan båten enten ha side- og senterkonsoll. Kanskje ikke den justeringen du gjør daglig, men en fin praktisk mulighetp.

Son 17042012 Yamarin 42 SC=

STYREPOSIJON: Styreposisjon på akterbenk har generelt sett sine svakheter med tanke på avstand til ratt og gass, men her fungerer det bra for de fleste. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Ønsker oss puter

Styreposisjon på akterbenk har generelt sett sine svakheter med tanke på avstand til ratt og gass, men her fungerer det bra for de fleste. Dessuten sørger fotplaten for at du kan stemme imot med bena og sitte relativt stødig i bølger.

Du finner det du trenger av stuveplass i akterbenken og benken forut, og vi noterer oss innfelt plassering av lanterner. Bra både med tanke på skader og strølys. Du må betale ekstra for å få putesett til akter- og L-benk. Planlegger du litt mer enn korte 10-minutters turer, er det absolutt å anbefale.

Under testkjøringen er det ingenting som minner oss om at båten ikke er produsert i Finland. I stedet er det noen små detaljer som kan forbedres. Etter litt forskning finner vi ut at disse henger sammen med monteringen av båten.

Her er vi på detaljnivå, men Yamarin skal passe på at ikke småtterier som dårlige tilpasninger og løse gummimansjetter skal pirke i et ellers uplettet kvalitetsrykte.

Les hele saken
To tøffinger til fra Yamarin
  • Slik velger du riktig motor fra 30 til 50 hk.
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Yamarin
    Pris

    Konklusjon

    Yamarins nye, rimelige begynnerbåt gir mye båtglede til en hyggelig pris. Den oppfører seg småsportslig og underholdende.

    Med moderat motorbehov frir den til yngre båtbrukere, eller de som vil klare seg uten sertifikat. Litt skjerping på sluttmonteringen, så er det liten grunn til å bekymre seg for hvor og hvordan båten produseres.

    Les også:

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!