Grandezza 27 OC

Kompakt turbåt for familien

Grandezza 27 OC treffer midt i blinken på første forsøk.

Sist oppdatert

Grandezza 27 OC er nykommer i klassen for kompakte bobåter. Finske Grandezza har i alle fall lagt seg i selen for å utvikle noe nytt og framtidsrettet. Med et nykonstruert skrog og en linjelekker, moderne design er det lett å like Grandezzaen.

Det er et godt utgangspunkt. Innredningen byr på smarte løsninger, og detaljene avslører at utviklingsteamet har jobbet godt.

I tillegg har verftet hatt som mål å havne på en konkurransedyktig pris, der en omfattende liste av standardutstyr er på plass. I praksis betyr det at både varmeanlegg og en skikkelig kartplotter er med.

Under dørken i testbåten finner vi en Volvo Pentas D4 turbodiesel med 260 hk. Dette er standardmotoren her til lands. Her bys det på toppfart på rundt 36 knop, og da skal den ha relativ snille 50 liter i timen.

Prisen starter på ca. 1,2 millioner, men legger du på rundt 100 000 ekstra, blir du innehaver av D4-motoren med 300 hester. Da forventes en toppfart på nærmere 40 knop.

Ut fra vår testrunde med 240-hesteren er det klart at du kan ligge i godt cruisingfart i hastighetsområdet 25 til 30 knop, med et forbruk på rundt 30 til 35 liter i timen.

Selv om vi kjører det minste motoralternativet, oppleves den på ingen måte tung ut av vannet. En moderat planingsterskelhører naturlig nok med nå tre tonn båt skal i plan, men den er ikke verre enn at tilstrekkelig sikt beholdes.

VELGJORT: Førerplassen er ren og oversiktlig, med en stor kartskjerm rett i siktlinjen. FOTO: Terje Haugen
VELGJORT: Førerplassen er ren og oversiktlig, med en stor kartskjerm rett i siktlinjen. FOTO: Terje Haugen

Smart ute

Tekniske data Grandezza 27

  • Lengde: 8,30 m
  • Bredde: 2,85 m
  • Vekt: ca. 3000 kg
  • CE-kategori: C - 8 personer
  • Køyer: 4 + 2
  • Drivstofftank: 265 l
  • Vanntank: 74 l
  • Septik: 50 l
  • Pris med VP D4-260: Ca. kr 1 mill
  • www.grandezza.fi

Overbygget til Grandezza 27 OC utmerker seg, nærmest uansett hvilke konkurrenter man sammenligner med. Det virker forholdsvis lavt og elegant. Dette oppnås blant annet ved at taket er trukket langt akterover, og når akterkalesjen skal opp, er det dermed ikke nødvendig med noen bøyle.

Dette er med på å gjøre kalesjeløsningen god.

Sittegruppen i cockpiten blir liggende godt beskyttet, noe som er behagelig når du vil ha skygge fra en varm sommersol. På den andre siden kanskje litt irriterende at du blir sittende under tak uansett forhold.

Riktignok hjelper det på luftigheten at det er en bred og stor skyveluke i taket. Den opereres manuelt og kan stoppes i to mellomposisjoner i tillegg til full åpning.

Det er ikke mulig å åpne de store sidevinduene, og det er en ulempe med tanke på ventilasjon. Som et minimum burde det vært en åpningsmulighet ved førerplassen på styrbord.

Komfortabel førerplass

Førerplassen er ren og oversiktlig, med en stor kartskjerm rett i siktlinjen. Ved siden av finner du de viktigste motorinstrumentene, og skjermen kan enkelt avleses av både skipper og co-pilot.

Testdata Grandezza 27

Turtall, rpm

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/t

For-bruk, l/t

1000

5,7

71

0,61

3,5

1500

7,8

74

1,28

10,0

2000

12,3

81

1,71

21,0

2500

21,9

79

1,18

25,8

3000

29,5

80

1,19

35,1

3500

36,9

83

1,44

53,1

To komfortable stoler er på plass, og hele førerplassen er ergonomisk utformet med fin sikt og kraftige vinduspussere på det store frontvinduet.

En liten, men fiks detalj er den røde belysningen i bryterne under rattet. For å gi bedre nattsyn er de normalt mørklagte. Men med en gang en av bryterne aktiveres, blir det en svak, rød belysning i alle bryterne. En tredje stol er plassert i forkant av pantryet på babord side.

Stolen kan vippes helt ned, og da får man en stor, ekstra benkeplate som en forlengelse av pantryet. Løsningen er kompakt, men man har det man trenger, og den ekstra benkeplaten vil være god å ha.

Akterbenken har plass til tre mot spisebordet, mens den forreste benken er en toseter. Ved behov kan sittegruppen gjøres om til en ekstra dobbeltkøye.

På akterspeilet er det store stuverom til fendere og tauverk. Fra badeplattformen og fram til kabindøra ligger en gangsone ganske lavt. Det bidrar til en fin ståhøyde på ca. to meter hele veien under hardtoppen.

Mye har fått plass

Nede under dekk er kabinløsningen åpen og luftig, med lyse farger og passe bruk av moderne treverk. Et kompakt toalettrom er plassert på babord, og foran dette ligger en dobbeltkøye på skrå. Den andre dobbeltkøya er en stikkøye på langs inn under førerplassen.

PLASS: Mer kompakt enn dette lar det seg vanskelig gjøre, men det fungerer stor sett bra for gjennomsnittlig dimensjonerte personer. FOTO: Terje Haugen
PLASS: Mer kompakt enn dette lar det seg vanskelig gjøre, men det fungerer stor sett bra for gjennomsnittlig dimensjonerte personer. FOTO: Terje Haugen

Den er ikke verdens største. To normalstore voksne får akkurat plass, men den fungerer nok best for barn. Det eneste man savner i kabinen er noen forheng/ gardiner ved køyene for et snev av privatliv.

Denne saken ble første gang publisert 25/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også