Kort sagt:

+ God plass

+ Høyt fribord

+ Fornuftig pris

+ Lettkjørt


- Relativt enkel finish

- Hard gange i større bølger

Oce anMaster 600 WA er en helt ny modell i produsentens rikholdige produktutvalg.

Den baserer seg på skroget fra 570-modellene og som Walkaround-betegnelsen antyder, er dette en mer åpen og bruksorientert båt enn daycruiser- og bowriderversjonene.

Om bord domineres inntrykket av en stor senterkonsoll med god gangvei på begge sider. Det gjør det lettvint å passere mellom for og akter i båten.

Samtidig sørger den robuste konsollen for god vind- og værbeskyttelse for fører og copilot på en felles sittebenk.

I forkant av konsollen er det en skottluke som vipper oppover og gir tilgang til et brukbart rom under konsollen.

OceanMaster sier det kan fungere som overnatting for en voksen, men vi synes plassen egner seg best som et stuverom.

Vil du overnatte om bord skal du heller satse på en større modell. I rommet er det ventilasjonsluke, madrass og et kjemisk toalett.

Trygg følelse

Ellers er interiøret på OceanMaster 600 WA enkelt og greit. Du har aktersofa med plass til gangvei mot hekken og badestige og forut er det en rommelig V-sofa.

Som vanlig for OceanMaster er båten voluminøs og virker trygg med sine høye skrogsider. Du føler ikke akkurat at du er i ferd med å forsvinne over rekka når du beveger deg rundt i båten.

Tekniske data Oceanmaster 600 WA

  • Lengde: 5,7 m
  • Bredde: 2,5 m
  • Vekt: 900 kg
  • Motor: 70 - 130
  • Personer: 6
  • Pris: Fra kr 270 000 med 90 hk
  • www.fritid-senteret.no

For foreldre med små barn må dette kjennes som en trygg båt.

Med volumet følger også god stuveplass i akterbenken og under førerbenken.

Førerplassen fungerer helt greit: Målet har tilsynelatende vært å få på plass praktiske ting som oppbevaringsrom og koppholdere, samt plass til motorinstrumenter og integrert kartplotter rett foran føreren.

Eneste ulempen er at det kan bli noe trangt mellom ratt, brytere og gir/gasspak. Ferdig montert 5-tommers kartplotter koster 11 000 kroner, mens 7-tommers kommer på 16 900 kroner.

=

MYE SKAL INN: Det er mange elementer på førerplassen og noen steder blir det vel trangt. FOTO: Produsent

Testdata Oceanmaster 600 WA

Turtall, rpm

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

2000

6,4

70

1,20

2500

9,0

74

1,39

3000

16,9

76

0,88

3500

21,6

79

0,92

4000

25,7

79

0,93

5000

34,8

80

1,01

5500

38,2

84

1,16

Trives i familiefart

Generelt sett er OceanMaster kjent for å tilby mye båt for pengene, noe som også er tilfellet her. Med rimeligste motoralternativ på 90 hk koster båten fra 270 000 og med en fornuftig utstyrspakke kommer totalprisen i området rundt 325 000 kroner.

Vår testbåt hadde en 115 hk Evinrude på hekken. Det øker prisen med 25 000 kroner og gir en toppfart på 38,2 knop.

Den største fordelen ved å velge 115 hk er om du ofte har mange om bord. I tillegg kan du slippe turtallet ned 1500 o/m fra toppfart og fortsatt cruise i 25-26 knop.

Da er lydnivået på behagelige 79 dBA og forbruket ligger mellom 0,9 og 1,0 liter per nautisk mil.

For de aller fleste vil sannsynligvis 90 hk være nok. Båten er nemlig lettplanende og skroget trives best før du passerer 30 knop. Da går den ganske behagelig, men utnytter du full fartspotensialet i 115 hk'en, blir det fort harde slag selv i ganske små bølger.

Fordelen med et bredt skrog med relativt flat hekk er at båten blir stabil og lettkjørt i hastig- hetsområdet fra ca. 15-30 knop.

Du behøver ikke bruke motortrimmen noe særlig og OceanMaster 600 WA krever ikke all verdens erfaring for å gå pent i sjøen. Også i en brå svingmanøver slipper hekken trygt og uten overraskelser.

=

BESKYTTET: Vindskjermen gir god sprut- og vindbeskyttelse for to på førerbenken. FOTO: Produsent

Les hele saken
sjøegenskaper eller finish i Windy-klassen, men så er også prisen på et hyggelig nivå.

Les også:

">

Spesifikasjoner

Produsent Oceanmaster
Pris

Konklusjon

Med god plass til seks personer og en praktisk innredning er OceanMaster 600 WA en enkel og grei dagsturbåt.

Enten du fisker, driver med vannsport eller bare skal på tur i skjærgården, gjør den jobben på en fin måte.

Du skal ikke forvente raffinerte sjøegenskaper eller finish i Windy-klassen, men så er også prisen på et hyggelig nivå.

Les også:

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!