Kort sagt:

+ Lettkjørt

+ Sitte- og solsengløsning

+ Lav pris

+ Forbedret kvalitetsfølelse

+ Fast tank


- Noe følsom for vekt akter

Siden vi kjørte test på fjorårets OceanMaster-nyheter har nemlig merket byttet produksjonspartner i Polen.

Skal vi dømme etter testkjøringen av den nye, rimelige skjærgårdsjeepen OceanMaster 470 WA, har det hatt umiddelbar effekt på kvaliteten.

Både i grunnstruktur og detaljer virker merket nå å ha en mer gjennomført finish enn tidligere.

Noe er heldigvis som før: Et meget gunstig prisnivå. Du kan få båten med en 30 hk fra 125 000 kroner, mens 40 eller 50 hk til 140 eller 152 000 kroner virker som de mest fornuftige motoralternativene.

Vår testbåt med 60 hk går mer enn fort nok, og koster fra 164 000 kroner. I prisen er putesett inkludert - bra, for det er ikke alltid standard på båter i denne klassen.

Du har også ekstrautstyr å velge mellom, alt fra ulike havnekalesjer til stereo, lys og innfelt kartplotter. Stoffing koster 3500 kroner og er noe de fleste vil plusse på i prisen.

Morsom løsning

Den originale løsningen med skråttstilte sittebenker foran konsollen gir gode sitteplasser. En plate mellom benkene sørger for en svær solseng, alternativt kan du sette opp et bord på samme sted.

Under de store benkene kommer digre stuverom med på kjøpet; det du mister med en slik sitteløsning er dørkplass forut.

Som normalt på båter i denne størrelsen, sitter føreren på akterbenken. Konsollen er trukket ut på styrbord side, men rattet er sentrert slik at vektfordelingen blir riktig når du kjører alene.

Den buede vindskjermen gir tilstrekkelig vindbeskyttelse, og for personer av normal størrelse er avstanden mellom akterbenk, ratt og gir/gass midt i blinken.

Lettkjørt

OceanMaster 470 WA oppfører seg trygt og letthåndterlig i sjøen. En skarp baug kløyver småkrapp vindsjø og hekkbølger uten ubehagelige slag. Vi synes det er forbløffende lite skrogstøy i bølger, noe som bidrar til god kvalitetsfølelse.

Testdata OceanMaster 470 WA med Evinrude 60 hk

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/t

For-bruk, l/nm

1000

3,0

62

0,5

0,17

1500

4,4

69

1,7

0,38

2000

5,5

74

3,4

0,62

2500

6,5

77

5,7

0,88

3500

15,6

83

8,4

0,54

4000

19,6

85

9,9

0,50

4500

23,6

85

13,1

0,56

5000

27,1

88

14,7

0,54

5500

29,6

91

18,8

0,64

Båten krever moderat bruk av trimmen for å gå riktig. Du trimmer inn i langsom fart og under akselerasjon, mens den trives best med nøytral vinkel på motoren i planingsfart.

Har du for mye vekt akter, eller trimmer for mye ut, svarer båten med en lett galoppering (baugen går opp og ned).

Det er en fordel at båten tåler harde svinger i planingsfart. Hekken slipper vannet mykt og jevnt, slik at den tørner kjapt, men uten harde sideveis belastninger. Dermed blir den fin til vannsportaktiviteter og trygg om man må foreta en unnamanøver.

Vår testbåt var utstyrt med 60 hk. Toppfart med to personer på nær 30 knop sørger for god fartsfølelse, samt at du kan slippe ned turtallet rundt 1000 o/m og fortsatt ha passe marsjfart med et hyggelig støynivå rundt 85 dBA.

Forbruket er som forventet for båttypen, med 0,5-0,6 liter per nautisk mil i planingsfart og et snittforbruk på typisk sommerbruk på 10-12 liter i timen.

OceanMaster 470 WA=

ORIGINAL: Den originale løsningen med skråttstilte sittebenker foran konsollen gir gode sitteplasser. ILLUSTRASJON: Produsent

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Er på jakt etter en rimelig båt som kan gi mye hygge på fine dager, er det meste på plass i OceanMaster 470 WA.

Smart innredning kombinert med enkel manøvrering og trygge sjøegenskaper gjør den til en båt de aller fleste føler seg hjemme i.

Tekniske data:

  • Lengde: 4,7 m
  • Bredde: 2,0 m
  • Dypgang: 0,2 m
  • Vekt: 400 m
  • Personer: 5
  • Motor: 30-75 hk
  • Motor testbåt: 60 hk
  • Pris, fra: 125 000,-
  • Pris testbåt: Fra 164 000,-
  • Mer info: www.fritid-senteret.no

Les også:

Alle våre Oceanmaster-tester

Langtestbåten vår, Oceanmaster 720 WA

Vi tester gammel båt mot ny

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!