Fakta om Göta kanal

  • Göta kanal: Vänern (Sjötorp) - Østersjøen (Mem)
  • Lengde: 190 km
  • Antall sluser: 58
  • Max mål for båter: Lengde 30 m, bredde 7 m, dybde 2,82 m og mastehøyde 22 m
  • Maksimal hastighet: 5 knop
  • Høyeste punkt: Tåtorp-Forsvik (91,8 m.o.h.)
  • Sjøkart: Svenske Sjöfartsverket "Båtsportkart Göta kanal"
  • Tid åpen: 4/5 - 30/9, 2012
  • Trollhätte kanal: Göteborg-Vänern, 80 km, 6 sluser, åpen året rundt, trafikkeres av handelsfartøy.

I de fleste av sine 100 år har M/S Wilhelm Tham fraktet gjester på Gøta kanal mellom vestkysten og østkysten av sentrale Sverige.

Den klassiske cruisebåten ble bygget ved Motala verksted i 1912, på samme tid som Titanic sank på sin tragiske jomfrutur.

M/S Wilhelm Tham seiler fortsatt cruise på vannveiene tvers igjennom Sverige, og har aldri opplevd en større pågang, spesielt fra nordmenn - kommer det frem i en pressemelding fra Gøta Kanal.

- Derfor får jubilanten utvidet sitt rutetilbud i jubileumsåret, opplyser adm. dir. i Rederi AB Göta Kanal, Håkan Gullberg i pressemeldingen.

- Interessen er stor for cruisene, for gjestene ønsker intim stemning og følelsen av å være med på noe eksklusivt. På M/S Wilhelm Tham er det bare plass til 50 gjester, i sterk kontrast til de enorme cruiseskipene i Middelhavet og Karibia, forteller Håkan Gullberg videre.

PLASS: På M/S Wilhelm Tham er det plass til 50 gjester, i sterk kontrast til de enorme cruiseskipene i Middelhavet og Karibia, forteller Håkan Gullberg. FOTO: Gøta Kanal

Han er videre opptatt av at dette skal være en trygg opplevelse.

- Å flyte stille på Gøta kanal krever ikke sjøsyketabletter, visum eller vaksiner. Sikkerheten er også noe folk er opptatte av, og mange føler seg tryggere på kanalen enn ute på havet. Et "innlandscruise" som dette gir dessuten en egen visuell opplevelse.

Han bekrefter at nordmenn nå utgjør en av de største utenlandske gruppene på Gøta kanal.

Nytt program

Nytt på programmet i år er et firedagers kyst-til- kyst cruise med jubilanten M/S Wilhelm Tham.

I jubileumsåret skal det også arrangeres flere tema-cruise, blant annet et rocke-cruise med profilerte artister, samt et champagne-cruise og et amarone-cruise med vineksperter om bord.

Cruisene har varighet fra to til seks dager, og båten seiler kun om dagen slik at passasjerene får med seg hele reisen.

Tekniske data M/S Wilhelm Tham

  • Byggingsår: 1912
  • Signalbokstaver: SHIG
  • Veft: Motala
  • Fart: knop 10
  • Maskin: 460 hk
  • Brutto tonn: 268
  • Lengde: m 31,53
  • Bredde: m 6,73
  • Dypgang: m 2,72
  • Antall lugarer: 25

Kulturminne

M/S Wilhelm Tham ble bygget år 1912 vid Motala verkstad. Hun ble oppkalt etter Husquarna våpenfabrikks adm. dir. og industrimann Wilhelm Tham.

Sitt nåværende utseende fikk M/S Wilhelm Tham ved Falkenbergs Verft år 1961. Blant annet ble dekkshuset flyttet frem til masten, og på den måten ble antall lugarer doblet.

År 1965 måtte dampmaskinen vike for mer effektiv dieseldrift. Siden 2001 har skipet tilhørt Strömma Turism & Sjöfart, som da kjøpte Rederi AB Astrea. M/S Wilhelm Tham ble erklært som kulturminne år 2004.

Attraksjon

Göta kanal er en av Sveriges mest kjente og populære turistattraksjoner. Kanalen har i snart 200 år vært en møteplass for mennesker fra hele verden, og blir besøkt av rundt 3 millioner turister årlig.

Rundt 3000 båter trafikkerer kanalen under sesong.

For mer informasjon om båtturer, severdigheter, årets aktiviteter, festivaler og begivenheter, gå inn på www.gotakanal.se

Frikpta frÂn fotograf och modell t o m 2009. UtlÂning endast till samarbetspartners, aldrig fr kommersiellt syfte. / All rights purchased from photographer and model until 2009 inclusive. May be loaned by colloboration partners, may not be used for commercial purposes.=

50 GJESTER: På M/S Wilhelm Tham er det bare plass til 50 gjester, i sterk kontrast til de enorme cruiseskipene i Middelhavet og Karibia. FOTO: Brita Nordholm

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!