Nye utenbordsmotorer

Her er årets utenbordsnyheter

Vi har tatt en kikk på 2012-nyhetene på utenbordsfronten.

Sist oppdatert

Honda

Hvis man regner antallet solgte enheter som forsvinner fra Honda Power Equipments fabrikker, som blant annet lager gressklippere, snøfresere og haugevis av andre ting i tillegg til båtmotorer, er det verdens største motorprodusent.

I fjor ble det solgt hele 5,6 millioner Power Equipment- maskiner rundt om i verden. Honda lanserte sin første utenbordsmotor i 1964. Det var en firetakter med betegnelsen GB30. I år er det én ny modell i sortimentet. Det er en 250-hesters firetakter med betegnelsen BF250A.

Den nye motoren er bygget rundt en ny 3,6-liters motorblokk. Den har overliggende kammer, fire ventiler per sylinder og elektronisk innsprøytning. Den har også Hondas BLAST og ECOmo- systemer. Førstnevnte optimerer tenning og bensintilførsel i akselerasjonsmomentet for å gi mest mulig krefter. ECOmo-systemet optimerer luft/bensinblandingen for å redusere forbruket ved marsjfart.

Se også:

- Vi tester seks 25-hestere

- Vi tester tre store firetaktere fra Honda

- Nyhetsoversikten fra 2010-sesongen (kjekt å ha til bruktbåtjakten)

Mercury

FOTO: Produsent
FOTO: Produsent
FOTO: Produsent
FOTO: Produsent

Amerikanske Mercury, som er en del av det gigantiske Brunswick- konsernet, har en hel del nyheter i år. På motorfronten dreier det seg om 5 hk Sailpower, Mercury 115 Pro XS, Mercury 150 Pro XS samt en helt ny firetakter i form av Mercury 150 EFI.

I tillegg kommer en del oppgraderinger på de små motorene. Mercury F5 Sailpower erstatter F4 Sailpower. Forskjellen på Sailpower- modellen og den vanlige F5-motoren er propellen. Seilvarianten har en propell med betydelig bedre virkningsgrad enn standardmodellen. Den leveres kun med lang (20") stamme og veier 26 kilo.

Mercury 115 Pro XS er en 1,5-liters totakter med direkteinnsprøytning. Den har tre sylindre i rekke og er stort sett likt bygd opp som 115 Optimax. Det som skiller de to er sportsligere dekaler på 115 Pro XS og at kreftene er nærmere det du får med en 125 Optimax. Den større 150 Pro XS er basert på en 2507 ccmblokk med seks sylindre. Denne brukes også til 175 Optimax, og Pro XS-modellen har også sportsligere dekaler og krefter som skal ligge nærmere denne enn 150 Optimax. Disse to motorene erstatter de nevnte Optimax-motorene med 150 og 175 hester.

Mercury F150 EFI er en helt ny motor som på mange måter bygger på klassiske, amerikanske prinsipper. Med sine 3000 kubikkcentimeter har den størst sylindervolum i klassen, og komponentene er overdimensjonert for å sikre lang levetid. Teknisk sett er denne motoren relativt enkel sammenlignet med konkurrentene. Den har blant annet enkel, overliggende kamaksel med to ventiler per sylinder i motsetning til konkurrentenes doble kammer og fire ventiler per sylinder.

Motoren har i likhet med andre Mercury-motorer SmartCraft innebygget. Det betyr at du kan lese av massevis av motordata som for eksempel turtall, temperatur, powertrimvinkel, oljetrykk og drivstofforbruk. Dette systemet kan også kobles sammen med ting som GPS og ekkolodd, da alle snakker samme språk. Samtidig som denne motoren blir lansert, forsvinner 135 Optimax og 135 Verado fra sortimentet. Prisen for den nye motoren er 159 000 kroner - noe som er noen tusenlapper billigere enn Verado-motoren med like mange hester.

Selva

Italienske Selva lanserer hele ni nye firetaktere foran 2012-sesongen. Seks av motorene er i størrelsen 4 til 9,9 hester. De tre andre er 115 Tarpon EFI, 115 XSR Tarpon EFI samt 150 XSR Killer Whale EFI. De minste motorene blant årets nyheter er 4/5 Sea Bass. Dette er Selva-produserte firetaktere med én sylinder og et slagvolum på 118 ccm. Det har overliggende kamaksel og to ventiler, elektronisk tenning og fire manuelle triminnstillinger.

FOTO: Produsent
FOTO: Produsent

Det er både en innebygd tank og uttak for separat tilførsel. Begge motorene leveres med kort eller lang stamme. 6 Oyster Big Foot Sail, 8 Black Bass Big Foot Sail og 9,9 Piranha Sail er alle seilbåtmotorer. I tillegg kommer den vanlige 8 Black Bass. 6 og 8-hesteren har et sylindervolum på 135 ccm, mens 9,9-hesteren har et sylindervolum på 165 ccm.

Samtlige av disse modellene er laget av Selva, og er ensylindrede motorer med overliggende kam. 115 Tarpon EFI/115 XSR Tarpon EFI er resultater av et samarbeid med Yamaha og er relativt like japanernes F115-motor. Dette er firesylindrede firetaktere med doble overliggende kammer og fire ventiler per sylinder.

115-hesterne har et sylindervolum på 1741 ccm og er utstyrt med elektronisk innsprøytning. Vekten er på 189 kilo og motorene leveres med lang eller ekstra lang stamme. Forskjellen på 115 og 115 XSR er at sistnevnte er litt kvassere. Den har 120 hester i stedet for 115 under dekselet. Også den nye 150 XSR Killer Whale EFI er utviklet i samarbeid med Yamaha.

Modellen er en sterkere variant av Selva 150 EFI og har 170 hester i stedet for 150. De tekniske detaljene forteller oss at det er en rekkefirer med doble overliggende kammer, fire ventiler per sylinder og elektronisk innsprøytning.

Torqueedo

De elektriske utenbordsmotorene fra tyske Torqeedo er såpass kraftige at de fortjener en plass i denne saken. Foran 2012-sesongen kommer en ny modell på plass. Cruise 4.0T med rorkult skal ha samme trekkraften som en 10-hesters bensinmotor. Den yter 4000 watt, og selv om det ikke tilsvarer 10 hester sørger propellens utforming og motorens egenskaper for at trekkraften blir bedre.

I rorkulten er det plassert en skjerm som viser fart, aktuell spenning, hvor mye strøm motoren bruker og hvor mye kapasitet som er igjen. Fart og rekkevidde regnes ut ved hjelp av en innebygd GPS-enhet, og motoren varsler med et lydsignal når det gjenstår 30 prosent av kapasiteten.

FOTO: Produsent
FOTO: Produsent

Yamha

Den japanske produsenten har ingen nyheter i år, men oppdaterer til gjengjeld en del av sine modeller. De fleste motorene får nye dekaler og mulighet for startsperre.

F115A er motoren med flest oppdateringer. Her har det blant annet kommet på plass et nytt innsugssystem som er tre kilo lettere og som skal sørge for mer dreiemoment, bedre gassrespons og høyere effektivitet.

Tohatsu

FOTO: Produsent
FOTO: Produsent

På sensommeren vil Tohatsu lansere en helt ny motor som leveres med både 40 og 50 hester. Det er en moderne firetakter, men bortsett fra det vet vi ingenting om disse motorene enda.

En del andre motorer får noen oppdateringer i forbindelse med det nye året. For eksempel får motorene med 4-6 hester blant annet girspaken flyttet til forsiden av motoren, lengre rorkult og bedre lyddemping.

Hidea

Kinesiske Hidea markedsføres av Lomatec her til lands. De leverer små utenbordsmotorer fra 2,5 til 15 hester.

Det kommer ikke noen nye motorer fra den kanten i år, men fra og med i år får du mulighet til å velge ekstern gassog girspak samt elstart til deres 9,9-hester. Den finnes for øvrig med både kort og lang stamme.

Suzuki

Japanske Suzuki har jobbet hardt med å utvikle nye modeller de siste årene. I 2011 ble oppgraderte DF40 og DF50 lansert, og i 2012 er det to ny modeller på plass i form av DF15A og DF20A.

Dette er en helt ny konstruksjon, og i skrivende stund vet vi ikke mer enn at det er snakk om tosylindrede motorer med batteriløs elektronisk innsprøytning. De vil kunne leveres med både kort og lang stamme, rorkult eller konsollstyring samt med manuell eller elstart.

Evinrude

Canadiske BRP (Bombardier Recreational Products) har fått på plass nye firetaktere fra 3,5 til 15 hester. Motorene er et resultat av et samarbeid med japanske Tohatsu - som kommer til å stå for leveransen av motorer.

På den måten kan Evinrude tilby alle sine forhandlere et komplett motorprogram fra 3,5 til 300 hester. Akkurat hvilke modeller samarbeidet gjelder er i skrivende stund uklart. Det vil imidlertid bli presentert i god tid før sesongen begynner for fullt.

En annen nyhet for modellåret 2012 er at den elektroniske styringen ved navn ICON vil fabrikkmonteres på E-Tec-modellene mellom 150 og 300 hester.

Det er også verdt å nevne at BRP nå er cirka to år inn i prosjektet som utvikler den neste generasjonen E-Tec-motorer. Akkurat hva det innebærer vet vi ikke enda, men vi kommer sannsynligvis til å få se resultatet i løpet av 2013.

STANDARD: Evinrudes ICON-styring blir nå standard på E-Tec-modellene fra 150 hester og oppover. Den neste generasjonen av disse motorene er på vei, men vi sannsynligvis vente til neste år før vi får se dem.
STANDARD: Evinrudes ICON-styring blir nå standard på E-Tec-modellene fra 150 hester og oppover. Den neste generasjonen av disse motorene er på vei, men vi sannsynligvis vente til neste år før vi får se dem. Foto: Produsent

Denne saken ble første gang publisert 19/04 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også