Targa 38 er en av Fairlines mest populære modeller, men for oss her i nord er det veldig praktisk å ha muligheten til å stenge regnet ute.

Derfor har Fairline nå lansert en GT-versjon av Targa 38.

Den viktigste endringen er takløsningen, men båten har flere ess i ermet. Med det største motoralternativet, to D6-400-maskiner, og du har plutselig den raskeste Fairlinen som noen gang er laget.

Da skal den 12 meter lange båten klare en toppfart på 45 knop.

For de som ikke har behov for voldsom toppfart, finnes det også motorer som er litt snillere mot lommeboka. Det minste alternativet er to D4-260-motorer. Da oppgir Fairline en toppfart på 33 knop.

Idet vi går om bord i Fairline Targa 38 GT på årets Düsseldorfmesse, er det ingen tvil om at dette er en båt for late og solrike dager på sjøen. I akterenden er det plassert en gigantisk U-sofa som opptar nesten hele båtens bredde.

Det er altså ingen tvil om at sitteplasser på hoveddekket har blitt prioritert. Takløsningen leveres i to versjoner. Man kan velge mellom et manuelt stofftak og en elektrisk hard-top.

Fairline Targa 38 GranTurismo Düsseldorf Boot 2012=

FORBEDRET: Nå kan man få en tredje køye i gjestekabinen.I tillegg erinngangenforbedret. FOTO: Terje Bjørnsen

God romfølelse

Førerplassen består av en enkel skipperstol, mens det på babord side er plassert en kombinasjon av L-sofa og solseng. Dette er en smart løsning, da det både gir mulighet for soling, slik italienske båtprodusenter ofte prioriterer, og et ekstra sete i fartsretningen slik mange nordmenn setter pris på.

Rett bak førerplassen har Fairline plassert grill og vask for tilberedning av enkle måltider. For de mer kompliserte rettene blir man imidlertid nødt til å bevege seg under dekk. Når man kommer ned, finner man det nevnte pantryet og et baderom på styrbord side. Sistnevnte har også en egen inngang fra hovedkabinen i baugen.

På babord side under dekk er det plassert en relativt stor U-sofa med bord.Én av tingene som er endret i forhold til den åpne versjonen er muligheten for en ekstra køye i gjestekabinen midtskips. De to andre køyene kan flyttes på slik at man får en dobbeltkøye.

Fairline sier også at de har fått tilbakemeldinger fra kundene om at inngangen til denne kabinen ikke var god nok. Dette har de nå tatt konsekvensen av, og vi hadde ingen problemer med å bevege oss inn og ut.

Sofaløsningen på dekk gjør også at takhøyden er tilfredsstillende.

Eierkabinen i baugen virker stor til å være i en båt på denne størrelsen. Dobbeltkøya har god plass til to, og det er godt med skapplass både langs sidene og i et eget stort skap på babord side. Det er heller ikke noe problem å stå oppreist - selv ikke med undertegnedes nærmere 190 centimeter.

Fairline Targa 38 GranTurismo Düsseldorf Boot 2012=

GOD OVERSIKT: Fra den enkle førerstolen har man godt utsyni alle retninger. FOTO: Terje Bjørnsen

Fairline Targa 38 GranTurismo Düsseldorf Boot 2012=

KOMBILØSNING: Ved siden av førerplassen er det plassert en kombinasjon av solseng og copilotbenk. En god mellomløsning som bør tilfredsstille de fleste. FOTO: Terje Bjørnsen

Herlig finish

Materialkvaliteten og finish er, som man forventer av en båt i denne klassen, i toppklasse. Her er det ikke noe sig i lakken eller billige hengsler, og det gir en ekstra følelse som for mange er verdt det en slik båt koster ekstra sammenlignet med en båt i tilsvarende størrelse fra verft som Beneteau og Bavaria.

Det finnes mange materialer å velge mellom. Båten vi tok en nærmere titt på var utstyrt med hvite puter både på og under dekk. Vi ville nok valgt en annen farge, både av praktiske og estetiske hensyn, men det blir en smakssak.

Hvis du vil legge til en Fairline Targa 38 GT ved brygga til sommeren, må du forvente å betale 3,2 millioner kroner med doble D4-300-motorer under dekk.

Stavanger Marinesenter som importerer Fairline her til lands sier at de har hatt interessenter på båten, men at den leveringsklare båten de har ikke er solgt i skrivende stund.

Fairline Targa 38 GranTurismo Düsseldorf Boot 2012=

UNDER DEKK: De store måltidene må tilberedes under dekk. FOTO: Terje Bjørnsen.

Tekniske data

  • Lengde: 12,13 m
  • Bredde: 3,64 m
  • Tørrvekt: 7,7 t
  • Kabiner: 2
  • Køyer: 4-6
  • CE-kategori: B
  • Tankvolum: 636 l
  • Motor: 2x Volvo Penta D4-260 -
  • 2x D6-400
  • Pris: kr 3 200 000
  • www.stavangermarinesenter.no
Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!