Småbåtundersøkelsen SFA 2012=

MODERNE: Førermiljøet i Bella 9000 er helt uten analoge instrumenter. All informasjon presenterespå små støtteskjermer i tillegg til plotteren imidten. FOTO: Teje Haugen

På de skandinaviske båtmessene i år ble en av de mest spennende nyhetene Bella 9000 Hybrid. Den bygger videre på det velkjente akterkabinprinsippet, men man går hakket videre og satser også på hybridløsning.

Det vil si en Steyr dieselmotor og en elektrisk motor som sitter montert direkte i forkant av dieselmotoren som en kompakt enhet.

Et system som den østerrikske produsenten Frauscher har lang erfaring med på flere av sine båter. I praktisk bruk vil det si at man kan gå på elektrisk drift i sakte fart og eksempelvis ved havnemanøvrer.

Stille og tilnærmet lydløst

Når batteribanken begynner å bli utladet, er det bare å starte dieselmotoren. Da fungerer elmotoren som en kraftig lader og starter oppladningen av batteribanken samtidig. Med dette konseptet har man heller ikke behov for strømproduserende aggregat.

Blir det for lite strøm på servicebatteriene, kan man bare starte hovedmotoren og da produseres rikelig med strøm for forbruket om bord.

Når man så er ute av havn og høyere marsjfart står på menyen, fyres dieselmotoren opp og man kan cruise av sted helt som normalt. I tillegg til sovekabin med en enkel og en dobbeltkøye, kan man konvertere sittegruppa i forkabinen til køyeplass for to. Med andre ord en ekte familieturbåt. Og om man vil, kan køyene stå oppredd hele døgnet.

For under hardtoppen er det fin sittegruppe og pantry - eller «dagligrom» om man vil. Mye plass for en båt på litt over ni meter. Bella 9000 går enda et hakk lenger. Den er gjennomført moderne i innredningen. Med minimalistisk preg hvor funksjon og rasjonell produksjon er satt i høysetet. Alt for å holde prisene på et fornuftig nivå.

Det topp moderne preget finner man igjen ved førerplassen.Tradisjonelle instrumenter er rett og slett fraværende. En stor kart- og plotterskjerm er rett i skipperens siktlinje og her kan man bare trykke seg fram til nødvendig informasjon om motoren og det man ellers finner på tradisjonelle instrumenter.

Når alt er i orden bør man strengt tatt ikke vite noe. Nærmer noe seg et kritisk nivå i motoren, får man en alarm og så kan man sjekke på skjermen.

Bella 900 har allerede vakt oppsikt på flere av båtmessene. Nå gjenstår å se om markedet igjen er klar for akterkabiner. Og enda mer spennende blir det å se hvordan hybridkonseptet blir mottatt av kundene.

Tekniske data

=

FOTO: Teje Haugen

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!