Nå kommer flere motorbåtprodusenter med solide seilbåtnyheter. For om vi tillater oss en aldri så liten titt i krystallkula, kan det se ut til at interessen for større turseilbåter vil vokse.

Ser vi for eksempel til vårens største innendørsbåtmesse her til lands, Sjøen for alle på Lillestrøm, finner vi her hele seks solide seilbåtnyheter klar på messegulvet.

Flere av disse kommer fra det virkelig store i klassen, som franske Beneteau og tyske Bavaria.

Båtmessa i Helsingfors skiltet i tillegg med et 20-talls seilbåter over 30 fot.

Populært på «boot»

En annen indikator verdt å nevne er båtmessa Boot i Düsseldorf. En rask opptelling viser her over 150-seilbåtrelaterte stands på messen, og av messens 18 haller, er to forbehold seilbåter.

Her var vi naturlig nok på plass på noen av de ulike seilbåtstandene for å lodde den gode stemningen det alltid er rundt nye båter.

Vi fikk også her en pekepinn i retning økt interesse for store turbåter, i tillegg til at seilbåtinteressen på kontinentet for øvrig ser ut til å vedvare.

Nord West tar Najad

Ellers ser vi også at det solide motorbåtverftet Nord West tok over Najad for ikke lenge siden. I tillegg kommer Elan med både motor- og seilnyheter. Dermed kan vi trygt slå fast at noe er på gang denne våren. Felles for de fleste nyhetene i denne klassen er at de kan seiles av en person, eller single handed.

Hovedregelen er i motsetning til motorbåt at jo større båt, jo større fart.

Nord West Najad=

NAJAD: Nord West tok nylig over etter Najads konkurs. Dermed kan sjef Jessica Martinssen nå by på både seil og motor fra øverste hylle. © Terje Haugen

Sense 55=

SENSE: Dette er en ny variant i den snart to år gamle Sense-serien, som fra før har en Sense 50 og 43 på repertoaret. © Beneteau

Beneteau Sense 55

Franske Beneteau har annonsert at de vil gjøre superyachtverden mer tilgjengelig. Her tar de et steg i den retningen med sin nye langturseiler Sense 55.

Dette er en ny variant i den snart to år gamle Sense-serien, som fra før har en Sense 50 og 43 på repertoaret. Det som kjennetegner Senseserien er blant annet at det er relativt lett å komme seg fra salongen til cockpit, i tillegg til rommelige boområder og mye lys under dekk.

Her har de hentet mye knowhow fra sin «custommade » CNB-serie, som er virkelig store superyachtene fra den kanten (100 fot). Etter en rask tur om bord kan vi bare slå fast at dette ser praktisk og gjennomtenkt ut, og at alle fasiliteter for langturen definitivt er på plass. Her bys det på to separate lugarer i tillegg.

Men det understrekes samtidig fra verftet at dette ikke skal bli en «budsjett-killer», uten at det utdypes videre. 55-en ifølge importøren Normar høyst norgesaktuell, men den blir ikke å se på Sjøen for alle. Der vil du i stedet få se Oceanis 45.

Tekniske data

  • Lengde: 17,20 m
  • Bredde: 4,97 m
  • Dypgang: 2,35 m
  • Vekt: 18 560 kg
  • Drivstoffkapasitet: 830 L
  • Storseil: 74 m²
  • Genoa: (105 %) 81 m²
  • Motor: Yanmar, pod, 120
  • Pris, fra: kr 3 251 700 (med en eurokurs på 7,90)
  • www.normar.no
Benetau Sense 55=

SENSE: Det største medlemmet i Sense-familien ble godt mottat på båtmessa «Boot». © Terje Haugen

Vision 46=

FØRST: Vision 46 er først ut i den nye modellserien fra Bavaria. © Bavaria

Bavaria Vision 46

Bavaria har lansert sin første modell i sin nye turseilerserie: Vision. Vision 46 er først ut i den nye modellserien fra Bavaria-hovedkvarteret i Giebelstadt. Den skulel være klar til Sjøen for alle.

Utviklingen er gjort i samarbeid med Farr Yacht Design. Den første modellen i den nye serien hadde verdenspremiere båtmessen «boot» i Düsseldorf i år.

Akkurat som Beneteau har Bavaria kommet med en velrigget turseiler med mange smarte nyheter om bord. Her bys det på en rommelig salong med mye overnattingsplass tilgjengelig. Videre er det også lagt opp til at mye lys slipper inn, ved blant annet åpninger i skrogsiden og på dekk.

Selve seilingen er lagt opp så komfortabel som mulig, med motoriserte vinsjer og selvslående fokk som standard. Det betyr i praksis at du kontrollerer hele båten fra førerplassen.

Tekniske data

  • Lengde: 13,99 m
  • Bredde: 4,19 m
  • Dypgang: 2,14 m
  • Tørrvekt: 12 300k
  • Motor, standard: Volvo D2-55 Volvo D2-75
  • Drivstoffkapasitet: 210 l
  • Storseil: 60m²
  • Gennaker: 144m²
  • CE-kategori: A10 / B16
  • Pris, standard båt: kr 1 760 000 levert verft i Tyskland. (med en eurokurs på 8,00)
  • www.lundebaat.no
Vision 46=

VISION: Bavaria har lansert sin første modell i sin nye turseilerserie, Vision 46. Her bys det på en rommelig salong med mye overnattingsplass tilgjengelig. © Bavaria

Elan 494=

MESSE: Elan var også på båtmessa Boot i Düsseldorf. © Terje Haugen

Elan 494=

IMPRESSION: Den nyeste på vei i turseilerklassen til Elan går under navnet Impression 494. © Terje Haugen

Ferskt fra Elan

Elan har som andre motorbåtprodusenter solide seilnyheter på gang. Den nyeste er på vei i turseilerklassen til Elan, og går under navnet Impression 494.

Dette skal være båter med fokus på komfort, og skrogene er mer voluminøse enn i performancesserien, og dette gjør at spesielt plassen under dekk blir bedre.

Båten plasserer seg også rett under 15-metersgrensa, noe som gjør at du ikke trenger mer enn vanlig båtførerbevis om du er født etter 1980.

Under dekk er byssa plassert forut, og dørken er hevet så pass mye at motor og tanker får plass under dørken. Impression 494 får doble ror på samme måte som båtene i performance-serien. Fordelen med doble ror er bedre kontroll.

Tekniske data

Elan 494=

PLASS: Under dekk er byssa plassert forut, og dørken er hevet så pass mye at motor og tanker får plass under dørken. © Terje Haugen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!