Tekniske data Sealegs 6,1

  • Lengde: 6,13 m
  • Bredde: 2,46 m
  • Dypgang; 0,41 m
  • Vekt: 1 090 kg
  • Felg: 9 tommer
  • Bakkeklaring: 0,46 m
  • Toppfart: 35 knop
  • Pris, fra 680 000 kr
  • www.rogalandmarine.no

Kort sagt:

+ Trenger ikke brygge

+ Kjører godt på land og til vanns

+ Spesiell


- Dyr

- Tung

- Mange deler å passe på

For nå skal vi nemlig over til noe helt annet. Det er muligens i det utvidede crossover-begrepet vi finner Sealegs, en krysning mellom terrengkjøretøy og RIB.

Sealegs ble lansert under London Boat Show i 2007, men det var først i år at den fikk representasjon her til lands.

I motsetning til vanlige amfibiekjøretøy, som i grunnen duger like dårlig i vannet som på veien, har denne fått bein å gå på når det kommer til både sjøegenskaper og muligheter i terrenget.

Den er kanskje ikke kongen av akselerasjon i forhold til motorstyrke og hva som forventes av en båt på snaue seks meter.

Men når den først har kommet seg i plan er den absolutt leken nok til å kunne matche andre RIB-er.

Måledata Sealegs 6,1

Turtall (rpm)

Fart (knop)

Støy (dBA)

Forbruk (l/nm)

Forbruk (l/t)

2000

5,7

74

1,05

6,0

2500

6,6

76

1,65

10,9

3000

8,3

80

1,94

16,1

3500

19,1

81

0,98

18,7

4000

23,7

81

1,00

23,7

4500

26,7

82

1,04

27,8

5000

30,7

84

1,10

33,8

5500

35,1

87

1,21

42,5

Propeller: 17" Viper (stål)

Økonomisk fart ligger mellom 3 500 - 4 500 o/m, 19,1 - 26,7 knop, 0,98 - 1,04 l/nm

Akselerasjonsoversikt (aks./tid):

  • 0-20 knop: 9 sek.
  • 0-30 knop: 11,6 sek.
  • 20-30 knop: 2,6 sek

Ut av vannet-opplevlese

Så var det kjøreegenskapene da. I det vi nærmer oss svabergene blir jeg mer nervøs en godt er, ved å tenke på den stakkars 17-tommeren av en propell som nå lever farlig nær terra firma. Men i det vi starter den vesle generatoren under førerplassen og beina våkner til liv føles det helt greit.

Motoren på akterspeilet heises opp og landsettingen er i gang. Landkrabbe er vel mer riktig å si, toppfarten er på 10 km/t. Uansett kommer vi oss trygt og godt på land og båten «legger seg ned som ei bikkje» som fotografen vår sier, og vi kan stige tørrskodd i land. Returen med trehjulingen minst like spennende.

Selv skroget er laget av solid aluminium, i så pass karslige mengder at båten veier nærmere tonnet tørr. Dette gjør den tung å få ut av vannet på flere måter, men når den først har klort seg i plan er den fult på høyde med sine RIB-klassekamerater.

Selve pølsa rundt et i bransjestandarden hypalon, med seks separate kammere. Dette borger vanligvis for lang levetid med normalt vedlikehold.

Spesiell

Men dette er ikke helt som andre båter på flere måter. Vi kan for eksempel ta styringen. Dette er elektro-hyrdaulisk variant hvo det sitter en liten servo i rattet som overfører ordrene til nesehjulet og motoren akter.

Det enste vi merker er en en svak elektromotorlyd fra selve styringeen. Årsaken til denne løsningen er rett og slett at hjulet forut og motoren akter må være synkronisert. De tre hjulene har for øvrig drift.

NBT Son 06092011 Sealegs=

SEALEGS: Båten stiller helt i egen klasse, men den fremstår gjennomført og solid. © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken
- Rå famile-RIB

- Gummi som gjør deg glad

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Her kan vi se for oss følgende scenario: Du vinner full pott i Lotto og lurer på hva overskuddet skal gå til eller så har du en fin hytte i skjærgården uten bryggeplass.

En tredje variant er naturlig nok proffbruk, hvor ulike redningstjenester sikkert kan ha glede av en konstruksjon som gjør overgangen fra sjø til land sømløs og helt uavhengig av både henger og rampe.

Poenget er at Sealegs stiller med lite på sammenligningsgrunnlag.

Men vi vil anta at den passer godt for alle med sans for noen utenom det vanlige. Rent teknisk er det i alle fall ikke noe å utsette, og konseptet er gjennomført.

SE OGSÅ:

- Rå famile-RIB

- Gummi som gjør deg glad

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!