The revolutionary new surface/sub-surface platform GHOST during recent sea trials. (PRNewsFoto/Juliet Marine Systems, Inc., Michael Eudenbach)=

PIRAT: Amerikanske Juliet Marine Systems er på sjøen med verdens første superkaviterende skrog, med kodenavn GHOST. Hun skal settes inn i kampen mot piratene, i regi av det amerikanske sjøforsvaret. © MICHAEL EUDENBACH

Ikke alle er like opptatt av utseende på båtene sine, her har du er ett eksempel. Men det er ikke ofte vi ser nyvinninger av dette kaliberet. Her snakker vi om et såkalt superkaviterende skrog, mer om det senere. Dette ligner jo mest på noe hentet fra Star Wars, men designen har først og fremst en praktisk årsak.

Ghost

Navnet er GHOST og den dukker enkelt og greit ikke opp på radar. Formålet med farkosten er å jakte på pirater, noe som blir stadig mer aktuelt. Nå er nyheten ferdig testet og har i motsetning til mange andre fantasibåter faktisk blitt sjøsatt.

Den amerikanske produsenten Juliet Marine Systems hevder som nevnt at båten er usynlig, i alle fall på radar, og at den skal kunne oppnå enorme hastigheter. Det er imidlertid hemmeligstemplet akkurat hvor fort den går, og hvilken rekkevidde det opereres med.

Den skal også bruke dramatisk mindre drivstoff i forhold til konvensjonelle skrog.

Båten er ellers stor nok til å kunne frakte med seg et par Mark 48-torpedoer, som er laget for å senke hurtiggående atom-ubåter, i tillegg til annen tung skyts.

GHOST=

GHOST: Superkaviterende skrog er siste skrik innen raske skrog. Et lite gasslag er hemmeligheten. © Juliet Marine Systems

Gasslag

Selve teknologien, som i engelsk språkdrakt går under navnet «Supercavitation», fungerer ved å lage luftbobler rundt skroget. Dette skal kunne redusere friksjonen så mye at det kan bygges opp et gasslag rundt de spesielle "p oddene". Dette vil igjen bidra med å øke farten og redusere forbruket. Pris? Ikke kjent.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!