Prøvekjørt: Monte Carlo 47 Fly

Rimelig flybridgemoro

Beneteau Monte Carlo 47 Fly er rimelig og godt steg inn i yachtklassen.

Pluss ikon
GOD: En moderat V-bunn gir en forutsigbar kjøreopplevelse.
GOD: En moderat V-bunn gir en forutsigbar kjøreopplevelse. Foto: Terje Haugen
Sist oppdatert

Tekniske data Monte Carlo 47 Fly

  • Lengde: 14,8 m
  • Bredde: 4,37 m
  • Dypgang: 0,85 m
  • Tørrvekt: 12 500 kg
  • Drivstoffkapasitet: 2 x 650 l
  • Vannkapasitet: 2 x 320 l
  • Motor: 2 x Volvo Penta IPS 600
  • Pris, fra: kr 4 759 000
  • www.normar.no

Beneteau tok for et par år siden et stort og strategisk steg fra sin 37-fot store Monte Carlo opp til nye Monte Carlo 47.

Bare måneder etter storlanseringen av det nye flaggskipet 47 var Beneteau tilbake med planene for Monte Carlo 47 Fly, eller flybridgeversjonen av samme båt.

Dette ble også den første flybridgebåten i Monte Carlo-serien, før de mindre modellene ble utstyrt med flybridge.

Nå er 47-en aktuell med flybridge, som for sikkerhets skyld er av det skikkelig rommelige slaget i denne klassen.

Dermed er de nå på god fart inn i klassen dominert av de virkelig store gutta i motorbåtverden, fra England og Italia til USA.

Fly-navnet betyr forresten ikke bare en ny flybridge med sentral førerposisjon og soleplass for seks voksne, men også en nyutformet og lekker salong under tak.

Vi har logget over 1000 nautiske mil med lillesøster Monte Carlo 37 Open, og kjenner derfor til konseptet og designet av italieneren Pierangelo Andreani, som har de samme elegante linjene som de andre båtene i serien.

På den annen side viser den ingen tegn til å bli nervøs selv ved kraftige unnamanøvrer ved fullt pådrag. Dette henger mye sammen med at IPS ikke tillater fullt rorutslag på podene i høy fart.

FLY: Flybridgen er selve storstua om bord. Den er funksjonell til både kjøring og sosialt samvær. Helt på høyde med det som forventes i denne klassen.
FLY: Flybridgen er selve storstua om bord. Den er funksjonell til både kjøring og sosialt samvær. Helt på høyde med det som forventes i denne klassen. Foto: Terje Haugen

Fornuftig

Nye Beneteau 47 leveres i 2 eller 3-lugarers versjoner, og blir i likhet med forgjengerne i Monte Carlo-serien en relativt rimelig båt i klassen. Skroget er anpasset for Volvos IPS, som betyr joystick-styring og standard 2 x D6-435 hk diesel. Prisen starter på i overkant av 4 millioner kroner.

Etter noen få timer om bord fremstår Monte Carlo 47 Fly absolutt som en høyst moderne yacht, lys og minimalistisk som den er. Mye båtfølelse og maritime detaljer er på plass, innbydende etter alle målestokker.

Om vi går til førerplassen, finner du her god sikt forover, men sidesynet er noe begrenset grunnet kraftige A- og B-stolper.

Du sitter godt, men som kaptein må du nok finne deg i at det ikke er satt av noe praktisk sted til å ha kartene dine.

Flybridgen er etter vår mening godt dimensjonert for både sol-bading og kjøring.

Tradisjon

KOMFORT: En flott miks mellom design og funksjon preger førermiljøet. Komfortabelt og praktisk nok til langturen og samtidig pent nok til at salongen framstår som gjennomtenkt.
KOMFORT: En flott miks mellom design og funksjon preger førermiljøet. Komfortabelt og praktisk nok til langturen og samtidig pent nok til at salongen framstår som gjennomtenkt. Foto: Terje Haugen

Byssa befinner seg på nedre dekk, en klassisk måte å gjøre det på lenger sør. Her er det overflod av plass og lys.

Om vi går i det dypere laget av detaljer, finner vi også smarte funksjoner som hovedstrømsbryteren plassert rett ved føreplassen. Denne er praktisk montert slik at du har komplett oversikt over båtens elektriske anlegg.

Rederkabinen er plassert under salongen, i båtens fulle bredde. Det er nok en fordel ved bruk av IPS.

Også utvendig er det linjer som peker framover designmessig.

Samtidig ligger det noen smådjevler i detaljene her også. På dekk er det greit å komme seg rundt, men turen til fordekket kan til tider bli mer spennende en nødvendig, om du setter pris på ha et fast grep. Rekka på taket kunnet med fordel blitt forlenget.

I jollegarasjen er det brukbart med plass til en liten RIB og annet utstyr.

IPS

I sjøen snakker vi også om moderne opplevelser. Monte Carlo er rigget med Volvo Pentas IPS, noe som gir en høyst finstemt kjøreopplevelse, vel å merke kjørt med vett. Skyvet er mer en tilstrekkelig til at den løfter seg kjapt ut av vannet.

BYSSE: Bysseløsningen er fortsatt lagt til nedre dekk. Dette er typisk løsning for sydligere breddegrader hvor solen er mer påtrengende.
BYSSE: Bysseløsningen er fortsatt lagt til nedre dekk. Dette er typisk løsning for sydligere breddegrader hvor solen er mer påtrengende. Foto: Terje Haugen

Båten marsjer fint rundt 24 knop, med det svært lave støynivået rundt 74 decibel.

Her vil forbruket legge seg på rundt 120 liter i timen, noe som ikke er spesielt mye for en farkost på rundt 12 tonn med en toppfart på vel 31 knop.

En moderat V-bunn gir en forutsigbar kjøreopplevelse, men den gir også lyd fra seg når bølgene blir for krappe.

FIN MARSJ: Båten marsjer fint rundt 24 knop, med det svært lave støynivået rundt 74 decibel.
FIN MARSJ: Båten marsjer fint rundt 24 knop, med det svært lave støynivået rundt 74 decibel. Foto: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også