Prøvekjørt: Beneteau Swift Trawler 44

Moderne trawler med sjarm

Beneteaus nye 44-foter byr på turkomfort langt over snittet i denne klassen.

Sist oppdatert

Franske Beneteau har lansert en ny 44-foter i sin trawler-serie. Beneteau Swift Trawler 44 erstatter den aldrende Trawler 42. Dermed skulle også utvalget i denne serien være rimelig komplett med modeller fra minste 34 til største på 52 fot.

Vi prøvekjørte nyheten nylig her til lands.

Det er en av de første båtene vi har testet i denne sjangeren som stiller med en nesten helt flat forbrukskurve, noe som i praksis betyr at det ikke spiller noen rolle forbruksmessig om du legger deg på 10 eller 20 knop.

Dermed blir dette trolig det nærmeste du kommer en ideell langturbåt, som faktisk tar høyde for ulikt vær.

Skroget er imidlertid det samme som på forgjengeren, men en større badeplattform gir båten noen fot ekstra.

SALONG: Med byssa i salongen fremfor under dekk kan båten sies å være godt tilpasset vår båtbruk.
SALONG: Med byssa i salongen fremfor under dekk kan båten sies å være godt tilpasset vår båtbruk. Foto: Terje Haugen

Allsidig

Tekniske data Beneteau Swift Trawler

  • Lengde:13,88 m
  • Bredde: 4,25 m
  • Dypgående:1,05 m
  • Vekt: 10 895 kg
  • Drivstoffkapasitet:1 500 l
  • Vannkapasitet640 l
  • Motor: 2 x 300 hk
  • www.normar.no

Allsidigheten er en av årsakene til at verftet nå bruker ressurser på å fornye trawlerutvalget sitt i denne størrelsen, ifølge produktsjef Rosalie Le Gall hos Beneteau.

Verftet er et av de største fritidsbåtbyggere i verden, både innen seil- og motorbåter. Dermed har de klart å barbere prisene ned på basisversjonen, med to Volvo Penta D4, til under 3,5 millioner kroner. Testbåten bikket 4 millioner.

Når det gjelder konkrete oppgraderinger fra forgjengeren, har fokuset fra verftets side helt klart vært på langturkomforten i form av forbedringer over fenderlista. Bo-komforten står sentralt i trawler-konseptet med tilhørende romslige løsninger.

Praktisk

SIKT: Sikten forover er god, men sidene har tonede ruter.
SIKT: Sikten forover er god, men sidene har tonede ruter. Foto: Terje Haugen

Av praktiske detaljer kan de rette frontvinduene trekkes fram. Disse er i praksis uten A-stolper, noe som gjør sikten svært god. Styrehuset er ellers trukket lengre fremover, noe som gir bedre plass inne og på flybridgen.

Planløsningen består av to separate lugarer under fordekket med dobbeltkøyer.

Ellers ser verftet ut til å holde seg tro mot trawlerkonseptet, bortsett fra at farkosten stiller med forbløffende fartsmuligheter. Ved en høy marsjfart på 19 knop målte vi støynivået til 74 desibel ved 3000 om-dreininger på de to motorene. Det er gode tall for langturen.

TIL SIST: Badeplattformen er forlenget.
TIL SIST: Badeplattformen er forlenget. Foto: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 13/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også