Det kan være noen kroner å spare på å fylle opp tanken på bensinpumpene langs landevien fremfor ved leia.

Snittprisen på bensinen ser i praksis ut til å ligge på rundt 16 kroner literen for bensinen i havnene, med noen gode unntak.

Videre kan vi si at bensinprisen langs landeveiens ubetjente stasjoner har lagt et sted rundt 13 kroner literen. Differansen på tre kroner ser ut til å være regelen.

Priseksempler og fakta

Eksempler

  • Prisene på marinaene varier med flere kroner. De som ligger midt i feriesmørøyet skrur opp prisene, som for eksempel Hankø, Nøtterøy og Tjøme.
  • Shell i Fredrikstad har pumper til bil og på brygga, holder de samme pris og ergo blir literprisen betydelig lavere der.
  • I Sverige (og EU) er det full veiavgift også på diesel. Så fyll i Norge før turen.

Praktiske fakta

  • Ifølge pristilsynet, har en bensinstasjon ikke lov å ha to ulike priser på pumpene (til bil og på brygga). Da må man også ha to ulike kasser.
  • Bruker man kortautomat i Sverige er det et begrenset volum man kan fylle. Det har med brannforskrifter å gjøre. Skal du ha 500 liter, må du starte pumpa mange ganger.
  • Det er ingen lovbestemt makspris - hver stasjon bestemmer selv.
  • Det kan lønne seg å sjekke lokale varianter. På Hankø Marina var for noen år siden prisen 2 kr. høyere enn på Shell-stasjonen under Kråkerøybrua.

25 timer

Om vi da ta tar utgangspunkt i en 50-hester som kjøres 25 timer i løpet av sesongen med et forbruk på 10 liter i timen vil regnestykket se slik ut:

  • 250 liter til 16 kroner literen blir 4 000 kroner.

Om vi setter opp samme regnestykket med absolutt rimeligste bensin i skrivende stund så blir regnestykket slik

  • 250 liter til 13 kroner literen blir 3 250 kroner.

Differansen mellom de to summene tilsier at du kan spare rundt 20 prosent eller 750 kroner sesongen ved å fylle på bensinstasjonen.

Kjører du 50 timer i sesongen blir gevinsten 1 500 kroner.

Dette forutsetter i praksis at du har separat bensintank.

Er tanken innstøpt må du regne med å slepe rundt på tunge jerrykanner.

Kjekt å ha

Men det er et annet perspektiv som kan være verdt å ha med seg, i alle fall når du faktisk er ute på tur og trenger å fylle bensin på tanken.

Her kan det jo tenkes at tilbudet i havna er borte når du trenger det, av den enkle grunn at de fleste bensimpumpene langs leia ikke blir brukt mye ellers i året.

Påfyllingssteder langs kysten blir angitt med drivstoffpumpe-symbol på sjøkartet. Om kartet ditt er gammelt må derfor du sjekke om tilbudet fortsatt er på plass.

Dette har vi sett eksempler på ved flere steder langs kysten.

Dette er også noe som i neste omgang begrenser turmulighetene dine om du har maskin som trenger bensin.

Dieseldyra

Det er ikke uten grunn at diesel dominerer i fritidsflåten. Dieseltilbudet er nemlig vesentlig mer utbredt, mye takket være yrkesflåten. Enn så lenge slipper vi i tillegg å betale vegavgift på dieselen vi bruker til sjøs - på samme måte som flybensinen er unntatt vegavgiften.

Vi kan jo da undre oss over hvorfor det skal betales vegavgift på bensinen brukt i båt, men det blir en annen skål.

Har du stor dieselmotor med tank fra 350 til 400 liter kan du spare noe på å bestille tankbil til havna.

Men det som til sist virkelig gjør vei i vellinga er kjørestilen din. Trimmer, laster og kjører du båten riktig er det mye å hente. I sakene listet opp under kan du sjekke selv.

LES OGSÅ

Kjør båten riktig

Trim båten riktig

Trim båten riktigere

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!